Obserwuj w Google News

Te osoby powinny unikać mandarynek. “Bóle brzucha, podrażnienia, biegunka”

4 min. czytania
Aktualizacja 04.12.2023
04.12.2023 14:15
Zareaguj Reakcja

Zapach mandarynek kojarzy nam się ze świętami: to właśnie w grudniu jemy ich najwięcej, chociaż prawdziwi miłośnicy mogą sięgać po pyszne owoce przez cały rok. Warto, bo mandarynki są źródłem wielu witamin ważnych dla organizmu. W niektórych przypadkach mogą jednak szkodzić. Kto powinien unikać tych owoców? Podpowiadamy.

Kiedy nie można jeść mandarynek?
fot. EastNews

Na przełomie grudnia i stycznia sklepowe półki wypełniają mandarynki: owoce te można kupić w atrakcyjnej cenie, z czego chętnie korzystamy w zimowych miesiącach. Mandarynki od pokoleń towarzyszą rodzinnym świętom: nawet w okresie PRL, gdy ciężko było dostać jakiekolwiek owoce, mandarynki były dostępne od czasu do czasu. To dobra przekąska między ciężkostrawnym daniami wigilijnymi i ciastami. Mandarynki są też prawdziwą bombą witaminową. Zawierają dużo witaminy C, ale nie tylko. To również dobre źródło kwasu foliowego, wapnia, potasu czy beta-karotenu.

W mandarynkach znajdziemy także szeroką gamę metabolitów wtórnych (między innymi olejki eteryczne, flawonoidy, kwasy fenolowe, alkaloidy, limonoidy i karotenoidy). Związki te mają wpływ terapeutyczny na zdrowie i dobrego samopoczucie człowieka. Flawonoidy (dokładnie hesperydyna, flawonoid występujący najczęściej w skórce mandarynki) wykazują silne właściwości przeciwutleniające, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, a także jako działanie neuroprotekcyjne. Nobiletyna zawarta w mandarynkach korzystnie wpływa na pracę układu krwionośnego, obniżając ryzyko  chorób serca.

W czasie zimy, gdy szczególnie brakuje nam witamin i mamy problemy z odpornością, warto jak najczęściej jeść mandarynki. Mandarynki doskonale sprawdzą się zarówno na surowo, jak i jako dodatek do przeróżnych dań (doskonale przełamują smak) czy świątecznych deserów. Mogą je jeść dorośli, jak i dzieci, ale jest kilka ograniczeń.

Kto nie powinien jeść mandarynek? Najważniejsze przeciwwskazania

Niestety, nawet tak dobre owoce dla niektórych mogą być niewskazane. Choć mandarynki są pyszne i soczyste, mogą działać podrażniająco. Te osoby nie powinny jeść mandarynek:

Alergicy

W przypadku alergii pokarmowych podstawowym elementem leczenia jest dieta eliminacyjna. Niestety, mandarynki to jeden z najbardziej alergizujących owoców cytrusowych. Osoby, które wiedzą, że mają alergię, powinny zrezygnować z jedzenia mandarynek. Nie warto ryzykować, bo wystarczy nawet niewielka ilość, by wystąpiły nieprzyjemne objawy, takie jak pokrzywka, rumień, świąd.

Dzieci poniżej 1 roku życia

Nie tylko mandarynki, ale też inne cytrusy, możemy podać dziecku po ukończeniu 1 roku życia. Takie są najnowsze zalecenia lekarzy i dietetyków. Owoce cytrusowe wykazują silne właściwości alergizujące, dlatego możemy podać je dziecku, którego układ pokarmowy jest w pełni wykształcony, przy czym należy pamiętać, by zacząć od niewielkich ilości.

Pacjenci z chorobami układu pokarmowego

Mandarynki zawierają kwasy, które podrażniają błonę śluzową żołądka. U osób zmagających się m.in. z refluksem czy wrzodami żołądka owoce te mogą wywołać bardzo nieprzyjemne dolegliwości, m.in. bóle brzucha, nudności, wymioty czy biegunkę.

Mandarynki mogą wzmagać zgagę, a także nasilać objawy zespołu przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego ( SIBO) oraz zespołu jelita drażliwego – IBS. Ale nawet u zdrowych osób mandarynki, ze względu na dużą ilość błonnika, mogą wywołać biegunkę.

Osoby z chorobami nerek

Pacjenci ze schorzeniami nerek powinni ograniczyć spożycie potasu, którego źródłem są właśnie mandarynki. Oczywiście nie trzeba całkowicie rezygnować ze spożywania tych owoców: warto jednak zachować rozsądek.

Mandarynki mogą zaszkodzić każdemu z nas, jeżeli nie umyjemy ich dokładnie przed zjedzeniem. Mandarynki, które najpierw trafiają do polskich marketów, a następnie na nasze stoły, mają za sobą bardzo długą drogę. Najczęściej owoce pochodzą z Hiszpanii czy Portugalii i dojrzewają w skrzynkach. Aby w tym czasie się nie zepsuły, zabezpiecza się je, smarując miodem pszczelim, woskiem carnauba i szelakiem. Chociaż są to naturalne substancje, u niektórych osób mogą wywołać ciężką reakcję alergiczną czy stan zapalny.

Przed zjedzeniem warto dokładnie wyszorować owoce pod ciepłą wodą, z dodatkiem płynu do naczyń.

Ile kcal mają mandarynki? Ile mandarynek dziennie można zjeść?

Mandarynki składają się głównie z wody. Jedna mandarynka ma około 30-50 kcal. To mało, dlatego owoc te zaleca się m.in. będącym na diecie redukcyjnej. Mimo niskiej kaloryczności, z mandarynkami lepiej uważać i nie jeść więcej niż kilka dziennie.

Uwaga: Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (PTD), diabetycy typu 2 powinni ograniczać spożycie fruktozy, ponieważ powoduje ona szybki wzrost glikemii we krwi. Najgorsze dla cukrzyków będą brzoskwinie, gruszki, jabłka czy banany. Diabetycy mogą jeść cytrusy, jednak zalecana ilość to maksymalnie dwie mandarynki lub jedna pomarańcza dziennie.

Źródło: Radio ZET/ Wasilewski T, Hordyjewicz-Baran Z, Zarębska M, Zajszły-Turko E, Zimoch J, Kanios A, De Barros Sanches M. Effect of Talc Particle Size in Detergents for Fruits and Vegetables on the Ability to Remove Pesticide Residues. ACS Omega. 2022 Jul 12;7(29):25046-25054. doi: 10.1021/acsomega.2c01029. PMID: 35910140; PMCID: PMC9330108/ link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-37534-7_6

Nie przegap