Obserwuj w Google News

Kawa z mlekiem zdrowsza niż mała czarna? To zaskakujące, jak wpływa na zdrowie

3 min. czytania
Aktualizacja 02.02.2023
02.02.2023 10:59
Zareaguj Reakcja

Podczas gdy jedni nie wyobrażają sobie poranka bez kawy z mlekiem, zwolennicy małej czarnej odsądzają ich od czci i wiary. Odwieczny spór chyba właśnie został rozstrzygnięty. Okazuje się, że biała kawa zaskakująco dobrze działa na organizm, lepiej niż czarna. Wszystko dzięki kombinacji polifenoli z kawy i białek z mleka. Jakie ma działanie?

Kawa z mlekiem działa silnie przeciwzapalnie
fot. Shutterstock

Nowe badanie opublikowane na łamach „Journal of Agricultural and Food Chemistry” przez naukowców z Uniwersytetu w Kopenhadze pokazuje, że komórki odpornościowe człowieka traktowane kombinacją polifenoli i aminokwasów pochodzących z kawy z mlekiem były dwukrotnie skuteczniejsze w zwalczaniu stanów zapalnych niż komórki, do których dodano same polifenole, a więc związki wyizolowane z ziaren kawy. Wygląda więc na to, że kawa z mlekiem ma zdecydowanie silniejsze działanie przeciwzapalne niż czarna kawa.

Czy kawa z mlekiem może działać przeciwzapalnie?

Badanie duńskich naukowców udowodniło, że połączenie białek z mleka i przeciwutleniaczy z ziaren kawy podwaja efekt przeciwzapalny wywierany na komórki odpornościowe człowieka. Tzw. biała kawa potencjalnie działa więc w tym zakresie korzystniej niż mała czarna.

Ilekroć bakterie, wirusy i inne patogeny dostają się do organizmu, układ odpornościowy człowieka reaguje, wysyłając białe krwinki i wydzielając substancje chemiczne, które pomagają chronić organizm. Reakcja ta, nazywana stanem zapalnym, pojawia się również w przebiegu wielu chorób, szczególnie tych o podłożu autoimmunologicznym.

Od lat wiadomo, że kawa jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy z grupy polifenoli. Są to substancje o udowodnionym prozdrowotnym działaniu na organizm, m.in. pomagają zmniejszyć stres oksydacyjny w organizmie i mają efekt przeciwzapalny. I choć jest to dość dobrze przebadana grupa związków, to jednak stosunkowo niewiele badań dotyczyło tego, co dzieje się, gdy polifenole wchodzą w reakcje z innymi cząsteczkami pochodzącymi z żywności, którą spożywamy, np. z białkami.

Białko i polifenole skutecznie hamują stan zapalny

Naukowcy z Wydziału Nauk o Żywności oraz Wydziału Weterynarii i Nauk o Zwierzętach Uniwersytetu w Kopenhadze zbadali, jak polifenole zachowują się w połączeniu z aminokwasami występującymi w mleku krowim. Wyniki były bardzo obiecujące.

– Wykazaliśmy, że gdy polifenol reaguje z aminokwasem, jego działanie hamujące stan zapalny w komórkach odpornościowych zostaje wzmocnione. W związku z tym można założyć, że takie połączenie będzie mieć równie korzystny wpływ in vivo, czyli u ludzi. Będziemy oczywiście dalej badać ten efekt; na razie na zwierzętach, a w przyszłości, o ile uda nam się zebrać potrzebne fundusze, także u ludzi – mówi prof. Marianne Nissen Lund, główna autorka badania.

Na razie, aby zbadać przeciwzapalne działanie połączenia polifenoli z białkami, naukowcy wykorzystali model sztucznego zapalenia w hodowlach komórek odpornościowych. Niektóre komórki traktowali różnymi dawkami polifenoli, inne polifenolami, które zareagowały z aminokwasem. Komórki kontrolne nie otrzymały nic. Szybko zaobserwowano, że komórki traktowane kombinacją polifenoli i aminokwasów były dwukrotnie skuteczniejsze w zwalczaniu stanów zapalnych niż te, którym podano wyłącznie polifenole.

Przeciwzapalnie działa nie tylko kawa z mlekiem

Wcześniejsze badania tych samych naukowców wykazały, że polifenole wiążą się z białkami z różnych typów produktów, m.in. mięsa, mleka czy piwa. Szczegółowa analiza dowiodła zaś, że mleczna kawa jest napojem, w którym połączenie to jest wyjątkowo silne: ziarna kawy są bowiem znakomitym źródłem polifenoli, a mleko dostarcza białek. – Nasze wyniki pokazują, że reakcja między polifenolami a białkami w mlecznej kawie zachodzi tak szybko, jak w prawie żadnej inne badanej przez nas żywności – podkreśla prof. Lund.

Badacze podejrzewają, że podobnie korzystne działanie przeciwzapalne będzie występować także w przypadku łączenia innych pokarmów bogatych w białka z owocami lub warzywami, czyli źródłami polifenoli. – Wyobrażam sobie, że efekt taki pojawi się również np. po spożyciu dania mięsnego z warzywami lub smoothie, do którego dodaliśmy trochę mleka lub jogurtu – mówi prof. Lund.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: J. Liu, M. M. Poojary, L. Zhu, A. R. Williams, M. N. Lund, Phenolic Acid–Amino Acid Adducts Exert Distinct Immunomodulatory Effects in Macrophages Compared to Parent Phenolic Acids, Journal of Agricultural and Food Chemistry, DOI: 10.1021/acs.jafc.2c06658/ PAP/Katarzyna Czechowicz