Zamknij

Czujesz, że twój organizm jest przeciążony? Dostarcz mu tryptofan

14.12.2020
Aktualizacja: 14.12.2020 20:01

Tryptofan pełni wiele ważnych funkcji w ciele człowieka. Związek ten musi być dostarczany do organizmu w pokarmie. W jakich produktach można go znaleźć?

Produkty spożywcze
fot. Shutterstock

Jednym z najważniejszych zadań tryptofanu jest produkcja „hormonu szczęścia” i „hormonu snu”. Co za tym idzie, aminokwas ten jest odpowiedzialny m.in. za dobre samopoczucie i zasypianie, a jego zbyt mała ilość może nawet prowadzić do takich chorób, jak depresja. Co musisz wiedzieć o tryptofanie?

Zobacz także: Dysmorfia – co to takiego i jakie są jej przyczyny?

Tryptofan – co to?

Tryptofan to związek zaliczany do aminokwasów egzogennych, inaczej zwanych także aminokwasami niezbędnymi. Ludzki organizm nie wytwarza go samodzielnie, właśnie dlatego należy go dostarczać w pokarmie. Tryptofan odpowiada m.in. za właściwe funkcjonowanie układu nerwowego. Z racji na to, iż tryptofan pomaga kontrolować apetyt na węglowodany, może także być pomocny w odchudzaniu.

Tryptofan jest niezbędny, jednak zapotrzebowanie organizmu na ten aminokwas z wiekiem maleje. Najwięcej potrzebują go dzieci do 12 miesiąca życia.

Tryptofan – źródła

Tryptofan zawierają produkty bogate w białko. Będą to szczególnie ryby, produkty sojowe, chude mięsa, mleko, sery, pestki dyni oraz nasiona roślin strączkowych.  

Jeśli czujesz się zmęczona i masz problemy z zasypianiem, a co za tym idzie, podejrzewasz, że w twoim organizmie może być za mało tryptofanu, znajdziesz go także w suplementach diety. Suplementy nie zastąpią jednak zbilansowanej diety, a mogą być jedynie jej uzupełnieniem.

Tryptofan – rola w organizmie

Tryptofan jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiada on za produkcję takich hormonów, jak serotonina czy melatonina. Rolą tryptofanu jest także synteza niektórych białek oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Inne zadania tryptofanu w organizmie:

  • udział w syntezie witaminy B3 i B6
  • wzmocnienie ochrony oczu przed promieniowaniem UV
  • produkcja hormonu wzrostu
  • wytwarzanie tkanki mięśniowej
  • wspomaga regulację metabolizmu węglowodanów
  • poprawa odporności
  • wpływ na laktację
  • udział w procesie rozmnażania
  • zmniejszenie nadpobudliwości i napięcia
  • regulacja nastroju

Tryptofan – niedobór

Niedobór tryptofanu wpływa przede wszystkim na samopoczucie. Jeśli w organizmie brakuje tego aminokwasu, mogą pojawić się wahani nastroju, stany lękowe czy zaburzenia snu.

Niedobór tryptofanu może objawiać się także:

  • degeneracją mięśni gładkich
  • zahamowaniem wzrostu oraz laktacji
  • stłuszczeniem wątroby
  • spadkiem poziomu białka we krwi
  • wypadaniem włosów
  • twardnieniem skóry
  • niedokrwistością

Tryptofan – nadmiar

Niedobór tryptofanu nie jest dobry dla organizmu, jednak jego nadmiar również ma negatywny wpływ.

Kiedy tryptofanu w organizmie jest zbyt dużo może pojawić się:

  • niewyraźne widzenie
  • zaburzenia koordynacji
  • senność
  • ból głowy
  • nudności i wymioty
  • suchość w ustach
  • zaburzenia widzenia

Tryptofan – właściwości

Utrzymywanie odpowiedniej ilości tryptofanu w organizmie jest zatem niezbędne to jego prawidłowego funkcjonowania i zachowania zdrowia psychicznego. Tryptofan pozwala ustrzec się wilczego głodu i jest znakomitym sposobem na zahamowanie chęci na słodycze.

Naukowcy określili, jaka ilość tryptofanu powinna być dostarczana do organizmu. Osoba dorosła powinna przyjmować co najmniej 0,5 g tryptofanu na dobę. Jest to absolutne minimum dziennego zapotrzebowania dla osób, które wykazują umiarkowaną aktywność fizyczną.

Zobacz także: Żywność przetworzona: zobacz, jak wpływa na zdrowie

Jedzenie produktów zawierających tryptofan jest niezbędne do tego, abyśmy cieszyli się dobrym zdrowiem. Jego niedobór może powodować wiele schorzeń, które nie tylko obniżą komfort naszego życia, ale też mogą być dla nas niebezpieczne. Tryptofan nie jest produkowany przez nasz organizm, dlatego musimy dostarczać go z zewnątrz. Zresztą takich składników jest więcej. Dlatego odpowiednie żywienie jest tak ważne. A niestety często tę kwestię bagatelizujemy. A wy dobrze się odżywiacie? Czy raczej zjadacie to, co macie pod ręką?

loader