Zamknij

Nocne podjadanie nie przeszkadza w odchudzaniu? Mit obalony

10.11.2020
Aktualizacja: 10.11.2020 13:35

Eksperyment przeprowadzony przez naukowców z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa wykazał, że nocne podjadanie nie wiąże się ze wzrostem masy ciała, o ile dzienna liczba kalorii nie jest przekroczona.

Nocne podjadanie
fot. Shutterstock

Dobre wieści dla nocnych marków. Dotychczas zalecenia dietetyczne były takie: solidne śniadanie, suty obiad i mini kolacja o 17-18-20-na dwie godziny przed snem (w zależności od dietetyka). Tymczasem niewielkie badanie, za to przeprowadzone przez wielki ośrodek naukowy, wykazało, że nocne podjadanie nie wpływa na masę ciała, o ile posiłki są zdrowe, a liczba kalorii stała. Dowiedz się więcej.

Nocne podjadanie a masa ciała

Uczeni z renomowanego ośrodka badawczego Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa w Baltimore (tego od mapy zakażeń koronawirusem na świecie), właśnie obalili jeden z największych mitów na temat odchudzania.

Przez 12 tygodni obserwowali grupę 41 dorosłych z nadwagą. Połowa ochotników spożywała większość kalorii do godziny 17:00, natomiast druga część - po godzinie 17:00. Wszyscy jedli te same, zdrowe posiłki.

Zgodnie z przewidywaniami, pod koniec eksperymentu uczestnicy mieli niższą masę ciała i niższe ciśnienie krwi. To, co było zaskakujące to fakt, że pomiędzy grupą "dzienną" i "nocną" nie zaobserwowano większych różnic. "Myśleliśmy, że grupa z ograniczeniem czasowym straci więcej na wadze" - przyznali autorzy badania.

Wyniki mają zostać zaprezentowane podczas American Heart Association's Scientific Sessions 2020.

Co jeść wieczorem?

Czy zatem możemy bezkarnie objadać się w nocy? Absolutnie nie. Eksperci zwracają uwagę na fakt, że wieczorem często "puszczają nam hamulce". I chodzi tu zarówno o ilość spożywanych przekąsek, jak i ich jakość - udowodniono, że wieczorami częściej sięgamy po niezdrowe jedzenie, szczególnie jeśli w grę wchodzi alkohol lub... seks.

Zgodnie z wynikami najnowszego badania, nie ma powodu, żeby dorosły zdrowy człowiek ograniczał jedzenie wieczorem (inne zalecenia są dla osób z cukrzycą, insulinoopornością, dla dzieci), należy jednak pamiętać o liczbie kalorii i jakości posiłków.

Prostym sposobem na przejęcie kontroli nad zachciankami, jest przygotowanie zdrowego jedzenia wcześniej. Głodni łatwiej ulegamy instynktom.

Źródło: insider.com