Zamknij

Naturalne sposoby na energię. Wystarczy 5 zmian w diecie

11.01.2021
Aktualizacja: 11.01.2021 08:24

Okres zimowy, ograniczony dostęp do słońca, pracowity początek roku oraz pandemia sprawiają, że możemy czuć się przygnębieni i bez energii. Samopoczucie jest silnie związane również z odżywianiem. Wystarczy wprowadzić zaledwie 5 zmian, by poczuć się lepiej.

Naturalne sposoby na energię. Wystarczy 5 zmian w diecie
fot. Shutterstock
  • Istnieje wiele czynników, które mają ogromny wpływ na to, jak czujemy się w ciągu dnia. Jednym z ważniejszych jest dobór składników odżywczych w codziennej diecie.
  • 5 zasad odżywiania, które pomogą odzyskać energię.

Zaczynasz dzień od białego pieczywa, drożdżówki, a w ciągu dnia pijesz słodki sok z kartonu? Nie dziw się, że w ciągu dnia czujesz się osowiały – bez energii do działania. Znana amerykańska dietetyczka Tracy Lockwood Beckerman wymienia 5 zasad codziennej witalności. Według niej warto przede wszystkim pomyśleć w szczególny sposób o jedzeniu, spożywanym w ciągu dnia.

1. Wybieraj pokarmy o niskim indeksie glikemicznym

Często spożywasz dojrzałe banany, jasne pieczywo, czekoladę? To szybka droga do spadku witalności. Warto podkreślić, że hiperglikemia - stan czasowego podwyższenia poziomu cukru we krwi - skutkuje wysokim poziomem stresu. – Żywność o niskim indeksie glikemicznym oznacza brak superszybkiego wzrostu poziomu cukru we krwi, a to oznacza brak nagłego spadku energii. Pozwala zatem zachować stały poziom energii – podkreśla dietetyczka. Należy szukać produktów o niskim indeksie glikemicznym i wysokiej zawartości błonnika, takich jak:

  • produkty pełnoziarniste,
  • warzywa bogate w błonnik, takie jak brokuły, kalafior i marchew,
  • orzechy i zdrowe oleje,
  • brązowy ryż,
  • złożone węglowodany, takie jak komosa ryżowa, fasola i owies.

Produkty z wysoką zawartość błonnika i niskim indeksem glikemicznym, pomagają regulować poziom cukru we krwi, utrzymując stały poziom energii przez cały dzień.

2. Pij wodę przez cały dzień

Na podstawie badań udowodniono, że picie wody jest podstawą do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Gdy zaniedbujemy picia wody, doprowadzamy do poczucia zmęczenia i głodu. Jak radzi specjalistka, następnym razem, gdy poczujesz, że potrzebujesz drzemki, spróbuj najpierw wypić szklankę wody. – Nasze ciała składają się w 70% z wody – mówi Beckerman. – Jeśli jesteśmy odwodnieni lub pijemy mało wody, czujemy się ospali i zmęczeni.

3. Nie zapominaj o śniadaniu

Najważniejszy posiłek dnia to niezmiennie śniadanie. Uwaga – aby dało energię na cały dzień, musi składać się z białka, węglowodanów i zdrowych tłuszczy. – Zjedzenie śniadania pobudzi metabolizm. Śniadanie bogate w białko, złożone węglowodany i zdrowe tłuszcze pomoże ci dłużej czuć się nasyconym, dzięki czemu będziesz miał wysoki poziom energii przez cały dzień – mówi Beckerman.

Oto kilka śniadaniowych propozycji:

  • jajka (bogactwo białka),
  • jogurt grecki (zawiera trzy razy więcej białka niż zwykły jogurt – unikaj słodzonych jogurtów),
  • mało dojrzałe banany połączone w koktajlu z kiwi (banany są doskonałym źródłem wysokiej jakości węglowodanów, potasu i witaminy B6, które wzmacniają twoją energię w naturalny sposób).

Jedzenia śniadań pozwala zapobiegać zachciankom, takim jak podjadanie słodkich przekąsek. W ciągu dnia warto jeść małe posiłki – najlepiej pięć, co trzy godziny. Badania wykazały, że spożywanie większych posiłków, zwłaszcza w porze lunchu, może prowadzić do popołudniowego spadku energii.

4. Ogranicz spożycie alkoholu

Badania pokazują, że po alkohol sięgamy głównie wtedy, gdy jesteśmy zestresowani, zmęczeni, przejęci. To szybki sposób na napięcie, co jest też pułapką. Dietetyczka przestrzega – alkohol spowalnia aktywność mózgu, a przez to może powodować senność, nawet następnego dnia po wypiciu tych kilku drinków.

loader

5. Ogranicz kawę i herbatę

Nie musisz zrezygnować całkowicie z kofeiny, ale warto ją ograniczyć. Dietetyczka radzi, aby dostarczać kofeinę w razie potrzeby, ale oszczędnie. Zdaniem specjalistki, jeśli spożywasz zbyt dużo kofeiny, możesz stać się odporny na jej stymulujące działanie. Dlatego też od czasu do czasu warto zamienić poranną kawę na filiżankę zielonej herbaty lub matchy. Zielona herbata sprawia, że zawarta w niej kofeina uwalnia się do organizmu bardziej równomiernie w ciągu dnia, dzięki czemu jesteś mniej niespokojny i możesz uchronić się przed nagłym gwałtownym spadkiem energii.

Źródło: wellandgood.com