Zamknij

Znowu przytyłaś? A może źle się ważysz? 7 mitów na temat sprawdzania wagi

29.04.2022 09:10

Sprawdzając wagę, często popełniamy błędy, które sprawiają, że tak naprawdę nie wiemy, ile ważymy. Jak prawidłowo się ważyć? Sprawdź, o czym warto pamiętać.

Jak prawidłowo sprawdzać wagę?
fot. Shutterstock
  1. Tylko osoby na diecie powinny kontrolować wagę
  2. Aby znać swoją wagę, należy sprawdzać ją codziennie
  3. Waga pokazuje kilka kilogramów więcej – to znaczy, że tyjemy
  4. Gdy jesteśmy zadowoleni z wagi, nie musimy dbać o dietę i ćwiczenia
  5. Najlepiej ważyć się po treningu
  6. Ćwiczenia mogą spowodować, że przytyjemy
  7. Najlepiej ważyć się bez ubrań

Waga stoi praktycznie w każdym domu. Często traktujemy ją jak wyznacznik naszego stanu zdrowia i wyglądu… Tymczasem waga wcale nie musi odzwierciedlać tego, w jakiej kondycji jesteśmy. Zdarza się, że dodatkowe kilogramy na wadze nie są związane z tyciem… I na odwrót – prawidłowa waga nie zawsze oznacza, że nie mamy się czym martwić. Oto najczęstsze mity na temat wagi:

Tylko osoby na diecie powinny kontrolować wagę

Co jakiś czas każdy z nas powinien sprawdzić, ile waży. Brak jakiejkolwiek kontroli nad wagą może sprawić, że nie zauważymy, że zaczęliśmy tyć. Oczywiście nie chodzi o to, by popaść w skrajność i ważyć się każdego dnia.

Aby znać swoją wagę, należy sprawdzać ją codziennie

Nie ma żadnego powodu, by sprawdzać swoją wagę codziennie. Wystarczy robić to raz w tygodniu. W naszym organizmie każdego dnia zmienia się ilość wody, a waga może wskazywać różne wartości. Kobiety powinny ważyć się w pierwszej fazie cyklu, właśnie ze względu na mniejszą retencję wody.

Waga pokazuje kilka kilogramów więcej – to znaczy, że tyjemy

Nie zawsze 2 czy 3 kilogramy więcej oznaczają, że tyjemy. Tego typu wahania mogą być związane na przykład z większą zawartością treści pokarmowej w jelitach. Dlatego wagi nie należy kontrolować co do kilograma.

Gdy jesteśmy zadowoleni z wagi, nie musimy dbać o dietę i ćwiczenia

Prawidłowa masa ciała wcale nie oznacza, że nie mamy problemów z tłuszczem. Zdarza się, że szczupłe osoby odżywiają się niezdrowo, co prowadzi do tworzenia się sylwetki typu „skinny fat”. To, czy jesteśmy zadowoleni z cyferek, jakie pokazuje waga, nigdy nie powinno być dla nas jedynym argumentem, jeśli chodzi o styl życia, jaki prowadzimy. Nawet u szczupłych osób mogą rozwinąć się choroby, takie jak cukrzyca czy miażdżyca. Dlatego oprócz sprawdzania wagi, warto wykonywać podstawowe badania.

Najlepiej ważyć się po treningu

Wchodzenie na wagę po intensywnym treningu nie ma żadnego sensu. Podczas ćwiczeń tracimy wiele wody, dlatego waga zawsze będzie wskazywała mniej, niż w rzeczywistości.

Ćwiczenia mogą spowodować, że przytyjemy

Mięśnie też ważą, dlatego jeśli zaczęliśmy trenować, waga może stać w miejscu, co nie oznacza, że nie zmienia się nasze ciało. Można jednocześnie schudnąć i przybrać mięśni, przez co waga pokaże większą wartość. Jednym słowem, ta sama osoba może ważyć 70 kilogramów i wyglądać, jakby miała nadwagę lub przy tej samej wadze wyglądać bardzo szczupło. Wszystko zależy od tego, jak dbamy o ciało.

Najlepiej ważyć się bez ubrań

Nie musimy zdejmować ubrań za każdym razem, gdy się ważymy. Warto jednak zadbać o to, by strój podczas sprawdzania wagi był za każdym razem podobny (na przykład piżama). Jeśli najpierw będziemy wchodzić na wagę nago, a następnym razem w codziennym ubraniu, to oczywiste, że pomiary będą niewiarygodne.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: codzienniefit.pl, ncez.pzh.gov.pl