Oceń
Autorzy badania "Financial incentives for vaccination do not have negative unintended consequences" porównali wpływ gratyfikacji finansowej - morale i decyzje dotyczące kolejnych dawek - z zachowaniami spontanicznymi grupy kontrolnej. Teraz dzielą się swoimi obserwacjami.
Szczepienie przeciw COVID-19 a nagroda
Szwedzcy uczeni i badacze ze Szwajcarii zapłacili 1131 ochotnikom po 200 szwedzkich koron (około 100 zł) za przyjęcie pierwszej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Nastroje i późniejsze wybory uczestników badania porównali z zachowaniami 3888 uczestników grupy kontrolnej. Wnioski są jednoznaczne.
Nie zaobserwowano żadnego negatywnego wpływu zachęty finansowej na późniejsze planowane lub faktyczne przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19, termin, moralność, poczucie obowiązku obywatelskiego, zaufanie do dostawców szczepień lub do bezpieczeństwa i skuteczności szczepionek czy poczucia przymusu.
"Podczas pandemii COVID-19 wiele rządów i organizacji na całym świecie oferuje zachęty finansowe do szczepień, podczas gdy inne wstrzymują się od decyzji, martwiąc się poważnymi, niezamierzonymi konsekwencjami" - zauważają uczeni.
"Nasze badanie dostarcza ważnych dowodów, które pozwolą podejmować bardziej świadome decyzje przy rozważaniu kosztów i korzyści z wprowadzenia zachęt finansowych" - przekonują autorzy badania w podsumowaniu.
Źródło: "Financial incentives for vaccination do not have negative unintended consequences" Florian H. Schneider i in., Nature 2023
Oceń artykuł