Zamknij

Jak nie przeziębić sobie włosów? Trycholog radzi, jak dbać o nie zimą

26.01.2022
Aktualizacja: 08.07.2022 22:55

Zimą nie tylko ciało odczuwa chłód – zimno atakuje też włosy, co może mieć poważne skutki dla ich kondycji. Warto więc skupić się nie tylko na ogrzewaniu ciała, ale także odpowiednio zadbać o włosy. Bo okazuje się, że można je sobie przeziębić. Oto rady trycholożki.

Jak dbać o włosy zimą?
fot. Shutterstock
  1. Na czym polega przeziębienie włosów?
  2. Jak zapobiegać przeziębieniu i uszkodzeniom włosów zimą?
  3. Ochrona włosów zimą: czapka i suszenie
  4. Jakie znaczenie dla włosów ma zdrowa dieta?
  5. Jak wzmacniać włosy zimą?

Niskie temperatury nie są obojętne dla zdrowia włosów. Narażanie ich zwłaszcza na mróz może skończyć się nadmiernym ich wypadaniem. Na szczęście kłopotom można zapobiec na co najmniej kilka sposobów. Jak dbać o włosy zimą? Oto rady Anny Mackojć, trycholożki z Instytutu Trychologii.

Na czym polega przeziębienie włosów?

Przeziębienie włosów, a właściwie cebulek włosów, może mieć bardzo poważne skutki dla ich zdrowia, a nawet powodować wzmożone wypadanie. Osłabione w wyniku braku ochrony przed zimnem mieszki włosowe nie są dostatecznie zaopatrzone w odpowiednie składniki, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, co może skutkować również mniejszym dotlenieniem. Efekt takiej sytuacji może być bardzo nieprzyjemny: większa ilość włosów przejdzie w fazę telogenu, czyli wypadania.

Jak zapobiegać przeziębieniu i uszkodzeniom włosów zimą?

Skóra głowy, podobnie jak włosy, jest narażona na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, m.in. mrozu. Podstawowym sposobem dbania zimą o skórę głowy i włosy jest noszenie czapki. – Zimne powietrze ma silny wpływ na unaczynienie skóry głowy. Kiedy nie nosimy nakrycia głowy, kapilarki, których bardzo ważną funkcją jest odżywienie włosa, kurczą się i zostaje ograniczony przekaz substancji odżywczych z naszego krwiobiegu prosto do mieszka. Może to skutkować osłabieniem, a nawet wypadaniem włosów – przestrzega Anna Mackojć.

Ochrona włosów zimą: czapka i suszenie

Ważny jest już sam wybór czapki – nie może być za gruba ani za cienka. Za ciepła spowoduje przegrzanie gruczołów łojowych, co sprawi, że będą pracować zbyt intensywnie. Skutkiem będzie nadmierne wydzielanie łoju i tym samym powstanie łojotoku. Z kolei zbyt cienka czapka w mroźne dni, nie da odpowiedniego zabezpieczenia przed utratą ciepła. Najlepszym wyborem na zimowe dni są czapki wełniane, ponieważ nie przegrzewa się w nich głowa, a gruczoły łojowe pracują prawidłowo.

– Zima nie sprzyja również dłuższym włosom. Z powodu niskich temperatur, wysokiej wilgotności powietrza na zewnątrz oraz sezonu grzewczego łodyga włosa jest zwykle bardziej matowa, słaba i pusząca się. Wychodząc z domu zimą, należy pamiętać o dokładnym dosuszeniu włosów. Mokry bądź wilgotny włos, który przemarznie, jest bardziej podatny na złamania, odkształcenia i uszkodzenia mechaniczne – wyjaśnia trycholożka.

Dla zdrowia włosów w okresie zimowym kluczowa jest więc ochrona ich przed mrozem poprzez noszenie czapki i dokładnie suszenie przed wyjściem z domu. Nie należy przesadzać z temperaturą suszenia – najlepiej postawić na letni nawiew z suszarki. Ważna w tym okresie jest również odpowiednia pielęgnacja. By ujarzmić puszące się, matowe, przesuszone włosy, warto zastosować odżywki bogate w nawilżające emolienty i oleje oraz polimery antystatyczne.

Jakie znaczenie dla włosów ma zdrowa dieta?

Właściwa ochrona włosów zimą to podstawa, ale na ich kondycję i odporność na czynniki atmosferyczne ma wpływ także dieta. – W trudnym, zimowym okresie dla włosów można także zastosować dietoterapię trychologiczną, która jest procesem polegającym na zmianie nawyków żywieniowych oraz skoncentrowaniu się na dostarczeniu do mieszków włosowych wszelkich substancji odżywczych niezbędnych do powstania nowych włosów – podpowiada Anna Mackojć z Instytutu Trychologii.

Dieta dobra dla włosów powinna być bogata w witaminy i mikroelementy. Podstawowym budulcem włosów są białka i składniki mineralne. Należy unikać diet ubogich w żelazo oraz cynk. Posiłki powinny być natomiast bogate w witaminy, przede wszystkim A, D, E, K jak również B6 i B12.

Dobrze zbilansowana dieta sprawi, że włosy będą prawidłowo nawilżone i odżywione od środka, a więc zachowają także zdrowy wygląd. Jednym z najważniejszych dla włosów składników mineralnych jest cynk. To mikropierwiastek, którego we włosach jest więcej niż krwiobiegu, dlatego jeśli nie dostarczamy go w odpowiedniej ilości, organizm uzupełnia go sobie właśnie z włosów. Mogą one wtedy stać się łamliwe, kruche i matowe. Niedobory tego pierwiastka powodują także, że włosy zaczynają wypadać.

Jak wzmacniać włosy zimą?

Dieta ma ogromne znaczenie w utrzymaniu ogólnego dobrego stanu zdrowia organizmu. Ma też kluczowe znaczenie w walce o zdrowe i piękne włosy. Dzięki spożywaniu jak najmniejszych ilości przetworzonych produktów, stosowaniu na co dzień zasad zawartych w piramidzie zdrowego żywienia i dostarczaniu organizmowi odpowiednich ilości makro- i mikroskładników (zgodnie z normami żywieniowymi) wspieramy funkcjonowanie naszego organizmu.

W sezon zimowym organizm jest na potęgę atakowany różnymi drobnoustrojami chorobotwórczymi (wirusami czy bakteriami), które powodują infekcje. Odbija się to również na włosach. Choroby o ciężkim przebiegu lub z wysoką gorączką mogą powodować intensywne wypadanie włosów. Dlatego zimą należy szczególnie zadbać o budowanie odporności, ochronę włosów przed wpływem warunków atmosferycznych, aby nie doprowadzić do ich przeziębienia. Warto też regularnie wzmacniać włosy właściwą pielęgnacją i dietą. Dobra kondycja skóry głowy to podstawa zdrowych i pięknych włosów.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Instytut Trychologii