Zamknij

Te poranne nawyki pogarszają samopoczucie. 5 najczęstszych błędów

06.12.2022
Aktualizacja: 06.12.2022 10:14

To, w jaki sposób rozpoczniemy dzień, determinuje nasze samopoczucie. Tak przynajmniej uważają jogini. Jakie są najczęstsze błędy, które popełniamy zaraz po przebudzeniu? 

Poranne nawyki a samopoczucie
fot. Shutterstock
  1. Wstajemy zbyt późno, przez co mamy zbyt mało czasu na przygotowanie się
  2. Sięganie po telefon zaraz po przebudzeniu
  3. Niepicie szklanki ciepłej wody zaraz po przebudzeniu
  4. Brak porannego prysznica
  5. Brak aktywności fizycznej

Czy zrywasz się rano i w pośpiechu wykonujesz poranne czynności, by zdążyć do pracy, szkoły? Jesteś wkurzona/wkurzony, bo masz wrażenie, że wszystko wymyka ci się z rąk? Zdaniem osób, które uprawiają jogę to duży błąd. Taki pośpiech działa destrukcyjnie na nasze ciało i umysł.

– Kiedyś jogini wstawali spokojnie i wykonywali swoje poranne czynności w bardzo spokojny, wręcz relaksujący sposób – wyjaśnia dr Hansa Yogendra, dyrektorka Yoga Institute w Bombaju (Indie), i dodaje: – Sposób, w jaki zaczynasz poranek, nadaje ton całemu dniu.

Niestety wiele osób nie wie, jak dobrze zacząć dzień. Ekspertka wymienia 5 błędów, jakie najczęściej popełniamy rano.

Wstajemy zbyt późno, przez co mamy zbyt mało czasu na przygotowanie się

Kiedyś jogini wstawali o wschodzie słońca lub dwie godziny przed (tzw. poranek Brahmy). Dzięki temu mieli czas na to, by się odpowiednio oczyścić i nie chodzi tu tylko o umycie się (choć ta czynność jest bardzo ważna), ale również o uspokojenie i wyciszenie umysłu poprzez krótką medytację oddechową. Ważne jest również odpowiednie odżywienie organizmu, by miał on siły na trudy dnia. Poranne wstawanie pozwala utrzymać poziom energii na odpowiednim poziomie i sprawia, że będziemy produktywniejsi.

Ważne! Jeśli nie jesteś rannym ptaszkiem, spróbuj poćwiczyć wstawanie trochę wcześniej niż zwykle, np. 15-30 minut wcześniej. Dzięki temu powoli przyzwyczaisz organizm do zmian. Warto też, o ile jest taka możliwość, wyjść na chwilę na świeże powietrze i przespacerować się. To doda nam energii i dotleni organizm.

Sięganie po telefon zaraz po przebudzeniu

Pierwsza czynność, jaką robimy zaraz po przebudzeniu, jest – wbrew pozorom – niezwykle ważna. Okazuje się, że wiele osób najpierw sięga po telefon. To błąd. Najlepiej zacząć dzień od porannego rozciągania w łóżku (tak jak robią to psy czy koty, zanim wstaną), a następnie od porannej modlitwy lub afirmacji.

– Możemy zacząć od takiej afirmacji: witam ten dzień z przekonaniem, że moje serce jest otwarte, zarówno na dawanie, jak i otrzymywanie miłości – tłumaczy dr Hansa Yogendra i dodaje: – Możesz też podziękować Bogu lub jakiejś sile wyższej za noc i poranek. Proste wyrażenie wdzięczności nada pozytywny kierunek twojemu umysłowi.

Niepicie szklanki ciepłej wody zaraz po przebudzeniu

Nasz organizm odpoczywa 7-8 godzin w nocy, więc zaraz po wstaniu, powinniśmy dobrze go nawodnić. Najlepiej wypić szklankę ciepłej wody. To poprawi trawienie i nawodni odpowiednio komórki naszego ciała. Poza tym woda pomaga wypłukać nerki z toksyn, ale nie tylko. Woda (może być z dodatkiem cytryny, mięty) pomoże ci rozbudzić się i być pełnym energii.

Brak porannego prysznica

Wiele osób wstaje rano i nie bierze prysznica. To zdaniem joginów duży błąd. Brak kąpieli sprawia, że czujemy się ospali. Poranny prysznic oczyszcza i odświeża, nie tylko ciało, ale i umysł. Dodaje energii i usuwa zanieczyszczenia. A więc po przebudzeniu się, po porannym rozciąganiu i afirmacji, weźmy prysznic (lub umyjmy całe ciało). Zróbmy to jeszcze przed śniadaniem.

– Umycie ciała i założenie czystych ubrań naprawdę potrafi poprawić samopoczucie – wyjaśnia dr Hansa Yogendra i dodaje: – Te proste czynności, nie wymagają od nas wielkiego nakładu pracy. Możemy dodać też kilka kropel perfum lub olejków eterycznych. Przyjemne zapachy, poprawią nam z pewnością humor.

Brak aktywności fizycznej

Przy tym punkcie na pewno wiele osób się żachnie: "Jak to się nie ruszam? Biegam przecież po całym domu". To fakt! Jednak joginom nie o taką aktywność chodzi. Pośpiech, jaki towarzyszy takiej domowej krzątaninie, i stres mogą negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Warto więc poświęcić na poranne ćwiczenia kilka, kilkanaście minut. Mogą to być ćwiczenia rozciągające albo energiczny poranny spacer. Każda forma wysiłku fizycznego, jaki podejmiemy rano, przyniesie korzyści prozdrowotne, a nawet – jak wynika z ostatnich badań – znacząco obniża ryzyko chorób serca czy udaru mózgu. Korzyści takiej aktywności to również pewność siebie (poczujesz się silniejszy fizycznie).

– Naprawdę warto wdrożyć odpowiednie poranne nawyki. Jeśli będziemy je stosować regularnie, korzyści zobaczysz już po pierwszych dniach – zachęca dr Hansa Yogendra.

Źródło: "5 Ways to Perfect Your Morning Routine & Increase Productivity", The Yoga Institute/ YouTube, dr Hansa Yogendra