Obserwuj w Google News

Jak długo powinni spać seniorzy? Prof. Wichniak: sen powinien być skrócony

3 min. czytania
Aktualizacja 11.10.2023
11.10.2023 09:52
Zareaguj Reakcja

Choć bezsenność jest w obecnych czasach częstym problemem, to nie w każdym wieku potrzebujemy takiej samej ilości snu. Zapotrzebowanie na sen zmienia się z wiekiem. Osoby po 65. roku mogą spać krócej – jest to nawet pożądane. Jak długo zatem powinni spać seniorzy? Wyjaśnia psychiatra prof. Adam Wichniak.

Seniorzy mogą spać krócej niż 7 godzin
fot. Shutterstock

Bezsenność jest jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych w krajach rozwiniętych – uważa prof. Adam Wichniak, psychiatra, który kieruje III Kliniką Psychiatryczną oraz Ośrodkiem Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Zaznacza, że jest to szczególny problem osób starszych, gdyż dochodzi u nich do związanego z wiekiem fizjologicznego pogorszenia jakości snu. Dość powszechny jest brak świadomości, że osoby po 65. roku życia, zwłaszcza jeśli są już na emeryturze, nie potrzebują tak wiele snu jak wcześniej.

Skąd u seniorów problemy ze snem?

Prof. Adam Wichniak uważa, że zła jakość snu może być problemem nawet co drugiej osoby w starszym wieku. Wśród osób po 65. roku życia skargi na złą jakość snu są bardzo częste. Dodatkowym problemem jest to, że ponad 80 proc. osób starszych cierpi na co najmniej jedną przewlekłą chorobę somatyczną, a dwie trzecie osób ma co najmniej dwa takie schorzenia.

Wiele jednak zależy od samych seniorów, od tego jak dbają o higienę snu, ale też o dietę i kondycję fizyczną. – Oprócz dobrego ogólnego stanu zdrowia, zarówno somatycznego, jak i psychicznego, jakość snu w dużym stopniu zależy także od udania się na spoczynek nocny w stanie odprężenia i dobrego samopoczucia psychicznego, dużej homeostatycznej potrzeby silnego rytmu okołodobowego snu – przekonuje prof. Wichniak. Tymczasem u wielu osób, szczególnie u ludzi starszych, warunki te nie są spełnione.

Głównym problemem – twierdzi specjalista – jest niska potrzeba snu, wynikająca ze zbyt długiego okresu spoczynku nocnego oraz małej aktywności fizycznej w ciągu dnia. U wielu osób osłabiony jest też rytm okołodobowy snu. – U osób starszych jest to powodowane czynnikami fizjologicznymi: spadkiem wydzielania melatoniny przez szyszynkę od 50. do 55. roku życia. Dochodzi też do pogorszenia narządu wzroku, co zakłóca synchronizowanie się rytmu snu i czuwania oraz innych rytmów biologicznych z rytmem dnia i nocy – wyjaśnia specjalista.

Jak długo powinny spać osoby starsze?

W przypadku seniorów rytm snu może pogarszać zmiana sytuacji życiowej – inna pora wstawania rano z powodu zaprzestania aktywności zawodowej. Zmienia się także ich zapotrzebowanie na sen.

– Wiele osób starszych jest nieświadomych tego, że oczekiwana długość snu po 65. roku życia rzadko przekracza 7 godzin, a u niektórych osób skraca się nawet do 5-6 godzin – podkreśla prof. Wichniak. Zmniejsza się też głębokość snu, wzrasta za to liczba i długość wybudzeń ze snu.

Dla seniorów trudniejsze jest też zasypianie. Według eksperta zasypianie, czyli tzw. latencja snu u osoby starszej trwa 15-45 minut, a czas wybudzeń ze snu (czuwanie wtrącone) może się utrzymywać przez 30-45 minut. Wraz z tym do 85 proc. spada wydajność snu, rozumiana jako stosunek długości snu do czasu spędzonego w łóżku. – W związku z tym wraz z wiekiem oraz zaprzestaniem aktywności zawodowej zalecane jest, aby czas poświęcony na sen nie ulegał zwiększeniu, przeciwnie: powinien on być nawet skrócony – przekonuje prof. Adam Wichniak.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP/Zbigniew Wojtasiński