Zamknij

Chcesz schudnąć? Śpij o godzinę dłużej

09.02.2022 11:17

Chcesz schudnąć? Zacznij dłużej spać. Brzmi banalnie, ale zdaniem naukowców zwiększenie ilości snu przynajmniej o godzinę pomaga "pozbyć" się kilkuset kalorii dziennie.

Sen a odchudzanie
fot. Shutterstock

Eksperci uważają, że obecna epidemia otyłości dotycząca wielu krajów na świecie jest w dużej mierze spowodowana wzrostem spożycia kalorii, a nie brakiem ruchu.

Wcześniejsze badania wykazały, że niewystarczająca ilość snu wpływa na regulację apetytu i zwiększa ryzyko przybrania na wadze. Dlatego naukowcy postanowili sprawdzić, czy wydłużenie czasu snu wpływa na utratę masy ciała.

Chcesz schudnąć? Śpij dłużej

Badania sugerują, że dodatkowa godzina snu każdej nocy może pomóc osobom z nadwagą stracić ok. 4 kilogramów rocznie.

Naukowcy z University of Chicago śledzili czas snu i spożycie kalorii wśród 80 osób z nadwagą w wieku od 21 do 40 lat, które spały mniej niż sześć i pół godziny na dobę.

Wzorce snu monitorowano za pomocą inteligentnego zegarka, a spożycie kalorii śledzono za pomocą próbek moczu.

Po dwóch tygodniach badania połowa grupy otrzymała sesję poradnictwa, której celem było pomóc im uzyskać 8,5 godziny nieprzerwanego snu. Uczestników instruowano, jak dbać o dobrą higienę snu i jakie działania podjąć, aby dobrze spać każdej nocy.

Obie grupy były następnie obserwowane przez kolejne dwa tygodnie.

- W naszym badaniu manipulowaliśmy tylko snem i pozwalaliśmy uczestnikom jeść, co chcieli, bez rejestrowania żywności, aby samodzielnie śledzili odżywianie — powiedziała autorka badania, dr Esra Tasali.

Wyniki badania wskazują, że ochotnicy, którzy otrzymali porady dotyczące snu, spali średnio o dodatkowe 1,2 godziny więcej każdej nocy w porównaniu z drugą grupą, która nie otrzymała specjalnych porad.

Osoby, które spały dłużej, spożywały o 270 kalorii mniej (niektórzy nawet 500 kalorii mniej) w porównaniu z drugą grupą badanych.

- Wiele osób ciężko pracuje, by znaleźć sposób na zmniejszenie spożycia kalorii, aby schudnąć — cóż, wystarczy spać więcej — stwierdziła dr Esra Tasali.

Badacze obliczyli, że gdyby uczestnicy utrzymali odpowiednią ilość snu, to w ciągu trzech lat każda osoba straciłaby mniej więcej 12 kilogramów.

Naukowcy nie zbadali, dlaczego ci, którzy spali dłużej, jedli mniej, ale wcześniejsze badania wykazały, że brak snu może zmienić poziom hormonów regulujących apetyt.

Badania sugerują również, że brak snu powoduje zmiany w części mózgu związanej z poszukiwaniem nagrody, co oznacza, że ludzie częściej sięgają po jedzenie i czują się przez nie nagradzani, gdy są zmęczeni i niewyspani.

Naukowcy zaapelowali o dodanie porad dotyczących długości snu do programów zapobiegania otyłości. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: jamanetwork.com