Zamknij

Uzależnienie od alkoholu: jak wyhamować w porę? 6 sposobów

14.10.2022
Aktualizacja: 14.10.2022 09:40

Nie ma czegoś takiego jak bezpieczna dawka alkoholu. Uzależnić może się każdy, bez względu na wiek, wykształcenie czy status majątkowy. Jak zauważyć, że przekroczyliśmy niebezpieczną granicę i się zatrzymać? Poznaj 10 sposobów

Jak zatrzymać uzależnienie od alkoholu? 6 sposobów
fot. Shutterstock
  1. Nie bój się odmawiać
  2. Znajdź alternatywy
  3. Pamiętaj o jedzeniu w trakcie picia
  4. Unikaj wyzwalaczy
  5. Nie pij sam, gdy jesteś smutny!
  6. Poproś o specjalistyczną pomoc

Na to, czy uzależnimy się od alkoholu, ma wpływ wiele czynników. Nie ma jednej przyczyny, która prowadzi do alkoholizmu. Oznacza to, że u każdego z nas ryzyko uzależnienia jest podobne. Mechanizm działania alkoholu na organizm jest bardzo zdradliwy, stąd często zauważamy problem, gdy jest już za późno.
– Uważamy, że za alkoholizm lub narkomanię odpowiedzialne są takie uwarunkowania, jak: nieszczęśliwe dzieciństwo, nadmiar stresu, złe środowisko, bieda, a czasem wręcz odwrotnie – bogactwo i sukcesy (czego przykładem mogą być tragiczne losy sławnych uzależnionych artystów czy sportowców). Czynniki zewnętrzne odgrywają oczywiście pewną rolę w kształtowaniu charakteru osoby i wyborze sposobu życia. Najważniejszy jest jednak naukowo zbadany i potwierdzony fakt, że uzależnienia wynikają z połączenia kilku czynników naraz. Mówimy o bio-psycho-socjologicznej etiologii wszelkich uzależnień – wskazuje Ewa Woydyłło-Osiatyńska, doktor psychologii i terapeutka uzależnień.
Jeśli widzisz, że pijesz więcej niż wcześniej i sięgasz po kieliszek w nietypowych sytuacjach (na przykład będąc samemu w domu), to ważny sygnał.  Jak chronić się przed uzależnieniem? Oczywiście najlepszą metodą jest po prostu całkowite wykluczenie alkoholu.  Jednak nawet niewielkie zmiany mogą przynieść korzyści. Te wskazówki zminimalizują niebezpieczeństwo:

Nie bój się odmawiać

Choć w naszym kraju nadal dla wielu dziwniejsze jest odmawianie alkoholu niż jego picie, nie bój się być asertywny. Tutaj chodzi o Twoje zdrowie! Nawet jeśli padniesz ofiarą absurdalnych komentarzy, warto. Alkohol nie musi być nieodłącznym elementem każdego spotkania z przyjaciółmi, wesela czy randki. Pamiętaj, że nie wszyscy ludzie piją. Jeżeli zauważasz, że w Twoim otoczeniu jest z tym problem, być może warto zastanowić się nad niektórymi znajomościami.

Znajdź alternatywy

Jeżeli zdarza Ci się sięgać po kieliszek, by zapełnić sobie czas, poszukaj innych zajęć. Staraj się mieć jak najwięcej zainteresowań, dokładnie planuj dzień, tak żeby cały czas mieć co robić.

Pamiętaj o jedzeniu w trakcie picia

Nigdy nie pij na pusty żołądek; to sprawia, że szybciej się upijasz. Gdy spożywasz alkohol, pamiętaj o ciepłym posiłku. Po każdym drinku alkoholowym napij się szklanki wody.

Unikaj wyzwalaczy

Jeżeli zauważasz, że istnieją konkretne sytuacje, w których najczęściej sięgasz po alkohol, staraj się ich unikać. Nie spotykaj się z ludźmi, którzy ciągle piją, nie chodź w miejsca, które kojarzą Ci się z alkoholem.

Nie pij sam, gdy jesteś smutny!

Alkohol wypijany w sytuacjach kryzysowych przyniesie nam chwilową ulgę, a to tworzy ryzyko niebezpiecznego nawyku. Skoro alkohol działa na nas jak lekarstwo, gdy jest nam źle,  możemy mieć ochotę, by to powtarzać.
Ewa Woydyłło-Osiatyńska - dr psychologii, terapeutka uzależnień przestrzega – Jeżeli nie chcesz się uzależnić, a używasz alkoholu, to używaj go w taki sposób: nie pij sam i nigdy nie pij, jak jesteś zmartwiony albo Ci źle. Idź do mamy, do kumpla, na siłownię. Szukaj sposobów, które nie są chemiczne.

Poproś o specjalistyczną pomoc

Jeżeli czujesz, że mimo chęci wprowadzenia zmian w ilości wypijanego alkoholu, nadal pijesz często, poszukaj profesjonalnej pomocy. Pamiętaj, że wiele osób korzysta z tego typu wsparcia; to żaden wstyd. Lepiej zareagować w porę niż doprowadzić do rozwoju uzależnienia. Pamiętaj, że nałóg niszczy nie tylko Twoje zdrowie; wpływa na całe Twoje otoczenie. Najlepiej skontaktować się z najbliższą poradnią leczenia uzależnienia i współuzależnienia. Podajemy dwa pomocne

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: stopuzaleznieniom.pl, instagram.com/rafal_gebura, Dr Ewa Woydyłło Osiatyńska, O uzależnieniach bez paniki (batory.org)