,

Gry komputerowe zmieniają osobowość? Wiadomo, jaki gatunek jest najgorszy

10.03.2023 12:16

Gry komputerowe mogą wpływać na psychikę. Według naukowców z Korei Południowej, wybór konkretnej gry może zmieniać pewne cechy u młodych osób. W ostatnim badaniu sprawdzono, co dokładnie dzieje się z osobowością graczy. To ważna informacja dla rodziców.

Gry komputerowe mogą zmieniać osobowość. Badanie
fot. Shutterstock

Gry komputerowe mają wpływ na organizm: zwłaszcza w przypadku rozwijających się dzieci. O ile umiarkowana ilość czasu spędzonego na graniu nie jest niczym szkodliwym, problem pojawia się, gdy dziecko się uzależnia. Gry zaprojektowane są w taki sposób, by użytkownik wykazał jak największe zaangażowanie. Granica jest bardzo cienka, dlatego rodzice powinni kontrolować czas przed komputerem. Badacze z Korei sprawdzili, jakie gry są najbardziej destrukcyjne dla osobowości nastolatków.

Gry komputerowe w nadmiarze mają związek z częstym przeżywaniem silnych emocji. To również relacje z graczami, które często stają się tak samo ważne, jak kontakty z innymi w realnym świecie. Wirtualna rzeczywistość może prowadzić do pewnych zmian osobowości. Na rynku dostępne są różne gatunki gier, każdy z nich ma swoją grupę odbiorców.  Koreańscy naukowcy sprawdzili, jaka jest zależność między konkretnymi grami a zachowaniem użytkowników. W eksperymencie wzięły udział 93 osoby,  które grały ok. 2 godziny dziennie.

Wybór gry może zmienić pewne cechy u dziecka

Jak przekonują badacze, u graczy strategicznych gier czasu rzeczywistego (RTS) oraz strzelanek (FPS) zaobserwowano wyższy poziom tolerancji i wycofania niż w przypadku graczy gier fabularnych (RPG), wyścigów oraz gier zręcznościowych.  Konkretne gatunki gier wpływają na takie cechy osobowości, jak:

  • samoocena (u graczy gier zręcznościowych jest bardzo niska)
  • sumienność (najgorzej wpływają na nią wyścigówki)
  • empatia (najniższy poziom zaobserwowano u graczy gier RPG)
  • poczucie wspólnoty, przynależności (największe problemy odnotowano u osób grających w gry RTS)

Źródło: Geraldi William Dewanto, Sri Tiatri, Attitude Towards Video Game Genre and Five-Trait Personality, DOI:10.2991/assehr.k.210805.147; badanienalogow.pl

Logo radiozet Dzieje się