Zamknij

Jak przestać być toksycznym? 8 ważnych wskazówek

28.10.2022
Aktualizacja: 28.10.2022 10:58

Toksyczna osoba rani nie tylko innych, ale i samego siebie. Życie z ciągłym poczuciem winy, w konflikcie z innymi, jest bardzo trudne. Jak rozpoznać, że jest się toksycznym i to zmienić? Choć cały proces jest bardzo trudny, warto przez niego przejść. 

Jak przestać być toksycznym?
fot. Shutterstock
  1. Przestań pielęgnować w sobie pasywną agresję
  2. Rozmawiaj wyłącznie z osobą zainteresowaną danym problemem
  3. Bierz odpowiedzialność za problemy
  4. Skup się na pozytywach
  5. Przestań kłamać
  6. Kontroluj zazdrość i zawiść
  7. Zadbaj o równowagę psychiczną
  8. Znajdź sobie zajęcie

Pewnie każdy z nas zna jakąś toksyczną osobę. To człowiek, z którym trudno się dogadać, a każda próba kontaktu kończy się kłótnią. Życie obok toksycznej osoby jest bardzo wymagające psychicznie, sprawia, że ciągle musimy się dostosowywać, a nasze potrzeby schodzą na drugi plan. Toksyczna osoba wpędza nas w poczucie winy, kontroluje, zastrasza. To nieustanny lęk i stres. Toksyczne cechy z pewnością łatwiej rozpoznać u kogoś, niż u siebie. Jeżeli jednak widzisz, że grono Twoich znajomych zaczyna się zmniejszać, a kolejne związki kończą się przez te same błędy, warto przyjrzeć się swoim zachowaniom. Po czym poznasz, że jesteś toksyczny? Zadaj sobie te pytania:

  • Czy często krytykujesz innych?
  • Czy widzisz w ludziach tylko wady, rzadziej zauważasz zalety?
  • Nieustannie narzekasz?
  • Oczekujesz zmiany u innych, ale nie zamierzasz zmieniać nic w sobie?
  • Przerysowujesz każdy problem? Szukasz powodów do kłótni?
  • Zdarza Ci się okłamywać najbliższych?

Jeżeli odpowiadasz twierdząco na większość tych pytań, problem może być w Tobie. Jak to zmienić? Oto 8 ważnych wskazówek:

Przestań pielęgnować w sobie pasywną agresję

Jeżeli już musisz odbyć trudną rozmowę, przygotuj się do niej. Nie poruszaj ważnych tematów pod wpływem nagłych emocji czy w mediach społecznościowych (gdzie jest dużo łatwiej się pokłócić).

Rozmawiaj wyłącznie z osobą zainteresowaną danym problemem

Jeżeli chcesz rozwiązać jakiś problem, nigdy nie rozmawiaj o nim za plecami osoby, której to dotyczy. Wylewając swoje emocje w ten sposób, prowokujesz konflikt.

Bierz odpowiedzialność za problemy

Przestań doszukiwać się źródła swoich problemów w zachowaniu innych. Staraj się nie obwiniać otoczenia za swoje niepowodzenia. Toksyczne osoby bardzo często robią z siebie ofiarę, kompletnie nie biorąc pod uwagę obiektywnych okoliczności.

Skup się na pozytywach

Pozytywnego myślenia można się nauczyć. Ciągłe narzekanie jest jak trucizna, która wyniszcza Twój organizm od środka. Staraj się codziennie dostrzegać rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Skup się na tym, co sprawia Ci radość.

Przestań kłamać

Nie ma nic gorszego niż ciągłe kłamstwa i dotyczy to każdej relacji, nie tylko związku. Mów prawdę nawet wtedy, gdy może być ona bolesna.

Kontroluj zazdrość i zawiść

Toksyczne zachowania biorą się m.in. z poczucia rozczarowania, smutku. Jeśli Twoje życie nie wygląda tak, jakbyś tego chciał, zamiast porównywać się z innymi, staraj się wprowadzać małe zmiany. Odpocznij też od ciągłego przeglądania social mediów.

Zadbaj o równowagę psychiczną

Jeżeli widzisz świat w czarnych barwach, czujesz się jak ofiara w relacji z innymi, masz poczucie krzywdy, to oznacza, że zmagasz się z nierozwiązanymi problemami. Jeśli nie potrafisz samodzielnie znaleźć ich źródła, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Skoncentruj się na sobie, zadbaj o wypoczynek i odpowiednią ilość snu.

Znajdź sobie zajęcie

Toksyczne osoby bardzo lubią zajmować się nieswoimi sprawami, często tworzą sztuczne dramaty na siłę. To dodaje im energii. Staraj się panować nad takim zachowaniem i znajdź sobie jak najwięcej zajęć. Zamiast tracić energię na kłótnie, rozwijaj swoje zainteresowania.

Źródło: psycholog-pisze.pl, pieknoumyslu.pl, psychocare.pl