Zamknij

Dzwonisz na ten numer alarmowy? W Warszawie automatycznie połączysz się ze 112

Monika Piorun
24.09.2018 12:12

Od środy, 26 września mieszkańcy Warszawy, którzy będą się próbowali połączyć z policją, zostaną automatycznie przełączeni do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Numer 997 będzie przekierowany na 112.

Numery alarmowe, 112, 997, pogotowie, policja
fot. Shutterstock

112 przejmie obsługę 997

– Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które dotąd obsługiwało numer alarmowy 112, przejmie obsługę policyjnego numeru 997 – poinformował stołeczny ratusz.

26 września Warszawa dołączy do grona miejsc, w których numer alarmowy 997 został przełączony na 112. Dotychczas taki system funkcjonował w województwach: śląskim, opolskim, świętokrzyskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, zachodniopomorskim. Od najbliższej środy będzie się do nich mogła zaliczyć także Warszawa, a w kolejnych miesiącach całe województwo mazowieckie, małopolskie, wielkopolskie, łódzkie i dolnośląskie.

Jak tłumaczy Magdalena Łań z Wydziału Prasowego Urzędu m.st. Warszawy:

Powyższa zmiana spowoduje odciążenie dyspozytorów policji, którzy będą otrzymywali z CPR tylko zgłoszenia alarmowe, czyli informacje o zagrożeniu życia lub zdrowia, a także nagłego zagrożenia dla środowiska lub mienia oraz naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Zobacz także

Dzwonisz na numer alarmowy? O czym nie wolno Ci zapomnieć?

Centrum Powiadamiania Ratunkowego ostrzega, że numer 997 lub 112 należy wybierać tylko w razie zagrożenia. Niestety bezzasadne zgłoszenia stanowią aż 70 proc. wszystkich połączeń – przeważnie są to pomyłki. 

Warto pamiętać o tym, że wybierając numer alarmowy, należy podać operatorowi dokładne informacje o miejscu zdarzenia – takie jak:

  • miejscowość, ulica, numer budynku, numer mieszkania (ewentualnie punkty orientacyjne),
  • krótki opis tego, co się dzieje,
  • wskazanie, ile osób jest poszkodowanych i w jakim są stanie.

Bez takich danych trudno o właściwą kwalifikację zgłoszenia i niezwłoczne przekazanie go do odpowiednich służb. Im sprawniej przekażemy, gdzie jest zagrożenie i czego dotyczy problem, tym szybciej będzie można udzielić niezbędnej pomocy.

System informatyczny działający w Centrum Powiadamiania Ratunkowego pozwala na identyfikację numeru osoby zgłaszającej, wyświetla jej dane i lokalizację. Jak podkreśla Magdalena Łań:

To pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi opisać dokładnej lokalizacji, szczególnie gdy sytuacja ma miejsce poza obszarem zabudowanym. Ułatwia to również identyfikację fałszywych zgłoszeń.

 

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: PAP/warszawa.pl
___________

zdrowie.radiozet.pl/π