Oceń
Na wizyty u lekarzy oczekuje wielu z nas: to powszechny problem w Polsce. Mimo kłopotów zdrowotnych musimy pogodzić się z taką rzeczywistością lub zdecydować się na prywatne, kosztowne leczenie. Niestety, wielu pacjentów ie może sobie na to pozwolić. Czy w takiej sytuacji możemy poprosić lekarza pracującego w placówce NFZ o przyjęcie "po godzinach"? Niestety nie. Taką wizytę możemy odbyć jedynie w prywatnym gabinecie.
O kwestii pomagania znajomym i rodzinie przez lekarzy zrobiło się głośno po wypowiedzi Mamy Ginekolog, która przyznała, że w ten sposób bada swoje przyjaciółki. Lekarka wyjaśniła, że robi to w swoim gabinecie NFZ i właśnie ta część wypowiedzi poruszyła środowisko medyczne.
Przyjmowanie pacjentów poza kolejką: co na to prawo?
Temat ten budzi wiele kontrowersji: głównie dlatego, że przepisy nie odpowiadają jasno na to zagadnienie. Sprawę wyjaśniła prawniczka, Patrycja Pieszczek-Bober:
– W godzinach wykazanych w harmonogramie pracy lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ NIE MOŻE udzielać świadczeń komercyjnie (odpłatnie). W godzinach, w których placówka jest zobowiązana do realizowania świadczeń w ramach kontraktu z NFZ nie można również używać sprzętu medycznego w celach komercyjnych. Świadczenia udzielane komercyjnie nie mogą mieć wpływu na listę oczekujących na świadczenia finansowane przez NFZ. A takie mogłyby być konsekwencje udzielania świadczeń komercyjnych w godzinach wykazanych w harmonogramie pracy. Podstawa prawna to Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – tłumaczy.
O ile w prywatnym gabinecie lekarz może przyjmować chorych tak, jak chce, w gabinecie NFZ obowiązują zasady.
– Jeżeli w ramach poradni wykazano pracę lekarza w godzinach 8.00-16.00, to ten czas jest „zarezerwowany” wyłącznie dla pacjentów w ramach umowy z NFZ. Nawet gdyby lekarz nie miał w tym czasie pacjentów, nie może przyjąć pacjenta komercyjnie. Ponadto - jak podkreśla - nie jest możliwe udzielenie świadczenia za odpłatnością na sprzęcie, który w danym czasie jest przeznaczony do realizacji umowy z NFZ – tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta.
Harmonogram pracy to wykaz załączony do umowy z NFZ.
Uwaga: W niektórych sytuacjach lekarz może zmodyfikować kolejkę, biorąc pod uwagę stan zdrowia pacjentów. Jak czytamy w artykule 22. Kodeksu Etyki Lekarskiej:
W przypadkach wymagających szczególnych form diagnostyki, terapii lub działań zapobiegawczych, które nie mogą być zastosowane równocześnie u wszystkich potrzebujących lekarz ustalający kolejność pacjentów powinien opierać się na kryteriach medycznych.
W sytuacji zagrożenia życia lekarz może zaprosić do gabinetu oczekującego pacjenta poza kolejką.
Źródło: gov.pl, instagram/prawodozdrowia
Oceń artykuł