Oceń
Narodowy Fundusz Zdrowia na swoich stronach udostępnia listę placówek medycznych, które udzielają teleporad medycznych. Informacje takie można również otrzymać, dzwoniąc pod numer: 800-190-590.
Z teleporady medycznej powinny skorzystać m.in. osoby:
- z podejrzeniem grypy lub przeziębienia (jest możliwość zdalnego wystawienia L4 oraz e-recepty),
- osoby z podejrzeniem zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (lekarz podejmie decyzje dotyczące dalszego postępowania),
- pacjenci zdrowi, kontynuujący leczenie choroby przewlekłej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym.
Lekarze udzielający pomocy w ten sposób to nie tylko interniści, ale również lekarze specjaliści, np. kardiolodzy, onkolodzy oraz neurolodzy. Teleporad medycznych mogą również udzielać pielęgniarki oraz położne.
Dlaczego warto skorzystać z teleporady medycznej?
- ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa,
- ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych,
- rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna,
- skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
- Dzięki teleporadom pacjenci z podejrzeniem koronawirusa nie muszą przychodzić do przychodni. Mogą skonsultować się z lekarzem lub pielęgniarką telefonicznie, bez wychodzenia z domu - wyjaśnia Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pacjenci nie powinni obawiać się, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Poniżej kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących teleporad medycznych. Odpowiada na nie Rzecznik Praw Pacjenta.
Czy mogę otrzymać receptę lub zwolnienie lekarskie w ramach teleporady medycznej?
Oczywiście. Placówki podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić pacjentowi kontakt telefoniczny z rejestracją oraz lekarzem rodzinnym. W ramach teleporady możliwe jest uzyskanie zarówno recepty, jak i zwolnienia lekarskiego. Jeśli lekarz, podczas rozmowy telefonicznej, uzna, że musi zbadać pacjenta osobiście, wyznaczy godzinę wizyty w przychodni.
W sytuacjach nagłych można również skorzystać z możliwości uzyskania recepty farmaceutycznej w aptece. Taką receptę wystawić może jedynie farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu farmaceuty, a nie każda osoba pracująca w aptece. Receptę farmaceutyczną można wystawić na maksymalnie 180 dni kuracji. Ważne! Na takiej recepcie nie mogą być przepisane leki zawierające środki odurzające i substancje psychotropowe.
Farmaceuta przed wystawieniem recepty może przeprowadzić wywiad z pacjentem i poprosić go o podpisanie oświadczenia o aktualnie zażywanych lekach lub stanie zdrowia. Recepta farmaceutyczna dla pacjentów jest realizowana z odpłatnością 100%.
Czy przychodnia może mi odmówić teleporady medycznej?
Przychodnie są zobowiązane do zapewnienia pacjentowi kontaktu z lekarzem w formie teleporady medycznej (zalecenia Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego). W tym celu należy skontaktować się z rejestracją placówki medycznej, która ustali godziny kontaktu z lekarzem. W razie nieuzasadnionej odmowy udzielenia teleporady należy taką sytuację zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta, dzwoniąc pod numer telefonu: 800 190 590.
Moja przychodnia jest zamknięta. Jak mam skorzystać z teleporady medycznej?
Możesz zwrócić się o pomoc do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. Wystarczy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację. Adres takiej placówki, możesz uzyskać dzwoniąc na
Telefoniczną Informację Pacjenta (800 190 590).
Źródło: NFZ/ Rzecznik Praw Pacjenta
Oceń artykuł