Oceń
- Kioski profilaktyczne – na czym polega akcja prozdrowotna?
- Jakie badania można zrobić w kiosku profilaktycznym?
- Jak się umówić na wizytę w kiosku profilaktycznym?
- Co dalej z badaniami z kiosku profilaktycznego?
Po tym, jak program Profilaktyka 40 Plus został przedłużony o kolejne miesiące, Narodowy Fundusz Zdrowia wraz z Ministerstwem Zdrowia próbują też w inny sposób namówić Polaków do dbania o swoje zdrowie i zapobiegania chorobom poprzez badania profilaktyczne. Właśnie powstaje sieć tzw. kiosków profilaktycznych czy też pomiarowych, w których można się przebadać w bardzo podstawowym zakresie. Obok kiosku zorganizowane są też stanowiska, gdzie profesjonalny doradca podpowie, jak skorzystać z programów ochrony zdrowia.
„Profilaktyka powinna być codziennością dbania o nasze zdrowie" - napisał na Twitterze szef resortu zdrowia Adam Niedzielski.
Kioski profilaktyczne – na czym polega akcja prozdrowotna?
Kioski profilaktyczne to nowa akcja prozdrowotna, którą rozpoczął właśnie NFZ wspólnie z Ministerstwem Zdrowia. We wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ stanęły (lub staną) samoobsługowe tzw. kioski profilaktyczne i utworzono stanowiska ds. profilaktyki i promocji zdrowia. W każdym z nich pracuje profesjonalny doradca, który – jak zapewniają przedstawiciele NFZ – pomoże skorzystać z programów ochrony zdrowia oraz podpowie, jak wykonać podstawowe pomiary w kiosku profilaktycznym.
Jak opisuje kioski Anna Leder, rzeczniczka łódzkiego wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia: „Wyglądają futurystycznie i przyciągają uwagę. Zapewniają jednocześnie prywatność i bezpieczeństwo osobom, które zdecydują się na wykonanie pomiarów”.
Jakie badania można zrobić w kiosku profilaktycznym?
Urządzenie pomiarowe, czyli tzw. kiosk profilaktyczny, przeznaczone jest dla osób powyżej 18. roku życia. W samoobsługowych punktach dorośli na miejscu mogą wykonać najważniejsze pomiary medyczne:
- wzrostu
- masy ciała
- składu ciała
- ciśnienia tętniczego krwi
- określić wskaźnik BMI (indeks masy ciała).
Parametry te są pomocne w określeniu ryzyka zachorowania na choroby cywilizacyjne.
– Superpomysł. Jako lekarz POZ wiem, że pacjenci często zgłaszają się do przychodni za późno. Dlatego popieram każde działanie profilaktyczne i namawiam do korzystania z takich okazji – zachęca doktor Sebastian Kędzierski, świętokrzyski wojewódzki konsultant w dziedzinie medycyny rodzinnej.
Jak się umówić na wizytę w kiosku profilaktycznym?
W celu umówienia się na konsultację i pomiary w siedzibie swojego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia należy zadzwonić na Telefoniczną Informację Pacjenta pod całodobowy numer telefonu: 800 190 590. Można też zapisywać się przez strony internetowe wojewódzkich oddziałów NFZ.
Kioski są z reguły czynne w godzinach pracy wojewódzkich oddziałów NFZ, w których są zlokalizowane.
Co dalej z badaniami z kiosku profilaktycznego?
Z kiosków mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnościami, w tym osoby niedowidzące i poruszające się na wózkach inwalidzkich. W punkcie można wydrukować wyniki swoich pomiarów i omówić je z doradcą na stanowisku ds. profilaktyki i promocji zdrowia.
Choć doradca nie zinterpretuje wyników, to przedstawi klientowi zakres norm wykonanych pomiarów, udzieli informacji o prowadzonych przez NFZ programach profilaktycznych i doradzi, jak można się do nich zgłosić. Może również zaproponować skorzystanie z bezpłatnych diet. Z pomocą konsultanta można także założyć Profil Zaufany i aktywować Internetowe Konto Pacjenta.
Źródło: Nfz.gov.pl | TT: @a_niedzielski | PAP/Magdalena Gronek/Piotr Nowak/Hubert Bekrycht
Oceń artykuł