Oceń
- Kiedy można wezwać pogotowie ratunkowe?
- Jak wezwać pogotowie ratunkowe? Numer telefonu
- Jakie pytania może zadać dyspozytor medyczny?
Załogę karetki pogotowia stanowi zwykle dwóch (w karetkach podstawowych) lub trzech (w karetkach specjalistycznych) medyków, dodatkową osobą może być kierowca. W karetce specjalistycznej jedną z trzech osób oprócz ratowników medycznych jest lekarz. O rodzaju karetki, wysyłanej na miejsce zgłoszenia, decyduje dyspozytor medyczny, który przyjmuje zgłoszenie.
Kiedy można wezwać pogotowie ratunkowe?
Pogotowie ratunkowe należy wzywać wyłącznie wtedy, gdy zagrożone jest życie lub w sytuacji nagłej, której skutkiem może być poważne uszkodzenie organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia. Oto przykładowe sytuacje, które wymagają wezwania zespołu ratownictwa medycznego:
- utrata przytomności
- wypadki komunikacyjne
- zaburzenia świadomości
- drgawki
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej
- zaburzenia rytmu serca
- nasilona duszność
- nagły ostry ból brzucha
- uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
- masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
- masywny krwotok z dróg rodnych
- gwałtownie postępujący poród
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia lub użądlenia przez jadowite zwierzę
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi lub gazami
- rozległe oparzenia
- udar cieplny
- wyziębienie organizmu
- porażenie prądem
- podtopienie lub utonięcie
- agresja spowodowana chorobą psychiczną
- próba samobójcza
- upadek z dużej wysokości
- rozległa rana będąca efektem urazu
- urazy kończyny dolnej uniemożliwiające samodzielne poruszanie się.
Za każdym razem dyspozytor medyczny ocenia sytuację przedstawioną przez osobę dzwoniącą po pomoc. Może on wysłać lub odmówić wysłania karetki – musi jednak podać przyczynę odmowy i zaproponować sposób dalszego postępowania.
Jak wezwać pogotowie ratunkowe? Numer telefonu
Aby wezwać pogotowie ratunkowe w sytuacji zagrożenia życia (swojego lub czyjegoś innego), należy zadzwonić na jeden z dwóch numerów:
- 999 – to bezpośredni numer do pogotowia ratunkowego, telefon odbiera bezpośrednio dyspozytor medyczny.
- 112 – to jednolity numer alarmowy obowiązujący w Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia, ale także mienia. Po rozmowie ze zgłaszającym operator powiadamia odpowiednie służby – pogotowie, straż pożarną, policję, służby ratownictwa wodnego – albo łączy bezpośrednio z właściwą służbą.
Jakie pytania może zadać dyspozytor medyczny?
Jeśli wzywasz karetkę, najważniejsze jest zachować spokój i jasno odpowiadać na pytania dyspozytora. Na pewno zapyta:
- co się stało – należy opisać powód wezwania pogotowia
- gdzie to się stało – konieczne jest podanie dokładnego adresu
- ile osób jest poszkodowanych
- jaki jest stan tych osób – czy oddychają, czy jest z nimi kontakt
- jak się nazywa osoba poszkodowana i ile ma lat
- jak nazywa się osoba dzwoniąca – czyli ty
- jaki jest numer telefonu, z którego dzwonisz
- jak dojechać na miejsce
- czy ktoś będzie czekał na karetkę.
Połączenia na numery alarmowe są bezpłatne. Jeśli czekasz na karetkę, staraj się nie korzystać z telefonu, który podałeś jako kontaktowy – dyspozytor lub załoga karetki mogą chcieć się z tobą skontaktować.
Źródło: Pacjent.gov.pl / Pogotowie-ratunkowe.pl
Oceń artykuł