Zamknij

Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka: 4 ważne ostrzeżenia

02.12.2022 10:34

Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce wtedy, gdy mózg nie jest w stanie przetwarzać bodźców zmysłowych. Jak rozpoznać je u malucha? Specjalistka wskazała 4 “czerwone flagi”, które powinny zaalarmować rodziców.

Zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka: 4 objawy
fot. Shutterstock

Integracja sensoryczna to inaczej proces, w którym mózg przetwarza i porządkuje informacje i bodźce pochodzące z otoczenia. Podstawowe zmysły, które biorą udział w tym mechanizmie to dotyk, uczucie ciała i równowaga. Mają one kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o rozwój malucha w pierwszych latach życia. Zaburzenia integracji sensorycznej nie są chorobą, jednak nieleczone mogą prowadzić do wielu problemów dziecka. Warto wiedzieć, jak objawiają się tego typu zaburzenia, ponieważ jedynie wcześnie wdrożona terapia pomaga zahamować zmiany. Leczenie skupia się głównie na zabawie i ćwiczeniach, które dostosowane są do indywidualnych potrzeb dziecka. W czasie terapii dziecko uczy się umiejętności, które pomagają usprawniać układ nerwowy.

Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy?

O tym, jakie są pierwsze objawy zaburzeń integracji sensorycznej, opowiedziała Olga Hojszczyk, fizjoterapeutka i terapeutka SI, w jednym ze swoich nagrań na Instagramie. Specjalistka wyjaśnia, że istnieją cztery podstawowe “czerwone flagi”, które powinny skłonić rodzica do wizyty u specjalisty. Oto one:

  • Wrażliwość na metki, szwy w ubraniach, obcinanie paznokci i czesanie włosów
  • Nadmierna ruchliwość, pobudzenie, problemy z koncentracją
  • Awersja do przytulania lub odwrotnie: zbyt mocne obściskiwanie
  • Nadwrażliwość na dźwięki (np. odkurzacza, suszarki)  i/lub zapachy

Dodatkowo dziecko może mieć problem z wybuchowością, impulsywnością. Łatwo wpada w gniew, frustrację, zamyka się przed innymi.  Rodzice, którzy zaobserwują u dziecka opisane objawy, powinni zgłosić się do pediatry., który zdecyduje o dalszym leczeniu.

Źródło: Instagram/kangurek_centrum_terapii