,

Dlaczego warto rozmawiać z malutkimi dziećmi? Odkryto ważny powód

18.05.2023 10:37

Chociaż ciężko nazwać kontakt z malutkim dzieckiem “rozmową”, warto mówić do dziecka od pierwszych chwil na świecie. Nie tylko dlatego, że głos rodziców uspokaja malucha i pomaga nawiązać niezwykłą relację. Jest jeszcze jeden powód.

Mówienie do małego dziecka wpływa na jego mózg. Badanie
fot. Shutterstock

Mówienie do maluszka, który ma dopiero kilka tygodni czy miesięcy, na początku może wydawać się nienaturalne… w końcu na odpowiedź będzie trzeba trochę poczekać :) Taki nawyk ma jednak wiele korzyści dla opiekuna, który nie ma z kim pogadać na urlopie macierzyńskim, ale też dla dziecka. Po pierwsze maluch rozumie więcej, niż nam się wydaje, a nasze opowieści (nawet jeśli dotyczą banalnych rzeczy), są dla niego naprawdę ciekawe. Poza tym, mówienie do dziecka może rozwijać jego mózg, co właśnie dowiedli naukowcy z University of East Anglia. Okazuje się, że im częste mówienie do dziecka wspiera wydajność neuronów. Badacze obserwowali dwulatki: odkryli, że dzieci, które na co dzień miały dużo do czynienia z rozmowami, miały więcej mieliny. To substancja otaczająca neurony, dzięki której sygnały mózgowe są bardziej wydajne.

W pierwszych latach życia dziecka wzrost mózgu to najważniejszy proces

W badaniu naukowcy skupili się na wpływie wczesnego środowiska językowego i statusu społeczno-ekonomicznego dzieci na strukturę ich mózgu. Obserwowano łącznie ponad 160 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2,5 roku. Maluchy otrzymały specjalne narzędzia, które rejestrowały ich rozmowy z opiekunami. Łącznie przeanalizowano nieco ponad 6000 godzin danych językowych, które obejmowały słowa wypowiadane przez dzieci, a także wypowiedzi dorosłych. Następnie zbadano mózgi maluchów, wykorzystując obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI).

– Przekaz dla opiekunów jest jasny – rozmawiaj ze swoim dzieckiem, maluchem, dzieckiem. Nie tylko słuchają, ale Twój język dosłownie kształtuje ich mózgi – apeluje dr John Spencer z University of East Anglia.
Co ciekawe, omawiany efekt nie był tak widoczny u sześciomiesięcznych maluchów: w ich przypadku częstsze rozmowy wiązały się z niższym stężeniem mieliny, co było sporym zaskoczeniem dla specjalistów. Może to być jednak związane z kolejnymi etapami rozwoju dziecka - w tym wieku mózg zajmuje się po prostu tworzeniem lub udoskonalaniem nowych komórek.

Źródło:

  • Laia Fibla, Samuel H. Forbes, Jordan McCarthy, Kate Mee, Vincent Magnotta, Sean Deoni, Donnie Cameron, John P. Spencer, Language exposure and brain myelination in early development, Journal of Neuroscience 15 May 2023, JN-RM-1034-22; DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1034-22.2023

logo Tu się dzieje