Nadmiar mediów elektronicznych powoduje problemy emocjonalne u dzieci
Brak koncentracji, nadaktywność, impulsywność – najnowsze badania donoszą, że takie mogą być skutki nadmiernego korzystania przez dzieci z mediów elektronicznych. Okazuje się też, że mniej niebezpieczne jest granie w gry niż oglądanie programów.

Wraz z szybkim rozwojem technologii cyfrowych media elektroniczne stały się codzienną częścią życia nie tylko dorosłych, ale również małych dzieci. I nikomu nie wychodzi to na zdrowie, zwłaszcza najmłodszym. Naukowcy alarmują, że małe dzieci, które w wieku 18 miesięcy dużo korzystały z mediów elektronicznych (granie w gry i oglądanie programów) są bardziej narażone na zaburzenia psychospołeczne w wieku 5 lat niż maluchy, które robią to rzadko. Okazuje się jednak, że granie w gry (zwłaszcza z rówieśnikami, a nie samotnie) jest mniej niebezpieczne niż bierne oglądanie programów (np. w telewizji) bez towarzystwa.
Co stwierdzili fińscy naukowcy?
Badacze z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii, których wnioski publikuje „BMJ Open” , informują, że dzieci które zbyt często korzystają z konsol do gry, smartfonów i tabletów, są bardziej podatne na wystąpienie problemów emocjonalnych i problemów z zachowaniem przed 5. rokiem życia. Analizą objęto 699 dzieci (333 dziewczynki i 366 chłopców). Dane dotyczące ich zdrowia fizycznego i psychicznego, a także kontaktu z elektroniką, gromadzone były od momentu narodzin do piątego roku życia (głównie na podstawie kwestionariuszy wypełnianych przez rodziców).
Wyniki badania wskazują, że:
- 95% dzieci w wieku przedszkolnym zdecydowanie przekracza zalecany przez specjalistów i pediatrów czas korzystania z mediów elektronicznych, który powinien wynosić 1 godzinę dziennie – przedszkolaki w wieku 5 lat spędzają przed ekranami aż 114 minut dziennie. Liczba ta niemal dwa razy przekracza zalecenia dla dzieci w tym wieku.
- częste korzystanie z urządzeń elektronicznych przez 18-miesięczne dzieci ma związek z większym o 59 proc. prawdopodobieństwem wystąpienia problemów w relacjach z rówieśnikami po kilku latach.
- dzieci do 5. roku życia, które nadużywały elektroniki, częściej przejawiały problemy z koncentracją, nadaktywność, impulsywność, a także problemy emocjonalne.
Autorzy badania podkreślają, że chociaż na co dzień sposób korzystania z mediów elektronicznych przez dzieci może nie wydawać się problematyczny, to jeśli weźmie się pod uwagę dłuższą perspektywę, niesie on ze sobą pewne ryzyko. Warto więc na co dzień kontrolować ilość czasu, który najmłodsi spędzają przed ekranem, bo niekorzystne działanie takiej aktywności kumuluje się po latach.
Jakie zagrożenia dla dziecka niesie nadmiar mediów elektronicznych?
Już wcześniej psychologowie zwracali uwagę, że nadmierne korzystanie z elektroniki przez dzieci stanowi ryzyko dla prawidłowego rozwoju dziecka. Jakie to zagrożenia?
- zaburzenie relacji rodzic-dziecko
- problemy w rozwoju emocjonalnym dzieci
- opóźnienia rozwoju mowy
- zaburzenia rozwoju umiejętności społecznych
- uzależnienie od ekranu
- problemy w relacjach z rodzeństwem
- utrata wcześniejszych zainteresowań i pasji dziecka
„W latach 2013–2017 potroiła się ilość czasu, którą przedszkolaki spędzały ze smartfonem czy tabletem. Obecnie dzieci korzystają z tych urządzeń codziennie, co ogranicza czas spędzany z członkami rodziny, a także na czytaniu czy zabawie niezwiązanej z elektroniką. W tak młodym wieku społeczny i emocjonalny rozwój dziecka jest bardzo uzależniony od interakcji pomiędzy czynnikami środowiskowymi a społecznym uczeniem się” – komentują fińscy badacze.
Źródło: PAP, Bmjopen.bmj.com