Gorszy wzrok kierowcy ogranicza jego czas reakcji podczas jazdy
Prowadzenie samochodu wymaga wytężonej pracy oczu. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy regularnie wykonywali badanie wzroku. Na jakie problemy ze wzrokiem skarżą się najczęściej kierowcy i czym grozi pogorszenie jakości widzenia?

W trakcie prowadzenia samochodu wzrok odgrywa kluczową rolę – szacuje się, że z jego pomocą kierowca odbiera aż 90 proc. informacji. Obserwuje m.in. wskazania na tablicy rozdzielczej, drogę, innych uczestników ruchu, jednocześnie przewidując ich zachowanie na drodze. Musi też zachować odpowiednią ostrość widzenia, niezależnie od zmieniających się warunków otoczenia, np. silnego słońca, mgły czy zapadającego zmroku.
Szacuje się, że w trakcie każdego przejechanego kilometra kierowca podejmuje od 8 do 12 decyzji, mając na każdą mniej niż pół sekundy. Każde pogorszenie jakości widzenia znacząco ogranicza czas reakcji na zmieniającą się sytuację na drodze.
Szczególnie męczące jest prowadzenie samochodu podczas długich, trwających powyżej 6 godzin podróży. Jak jednak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Vision Express, aż 42 proc. polskich kierowców ma na swoim koncie takie podróże i ponad 50 proc. z nich nie robi odpowiednio często przerw (najlepiej co 2 godziny), by zregenerować wzrok przed dalszą podróżą. Aż 31 proc. kierowców robi przerwy co 3 godziny, a aż 26 proc. rzadziej niż co 3 godziny.
Dlaczego tak ważna jest regeneracja wzroku podczas jazdy samochodem?
Podczas jazdy nasz narząd wzroku wykonuje bardzo ciężką pracę – stała obserwacja wielu obiektów znajdujących się w różnej odległości wymaga szczególnego skupienia. Szczególne obciążenie dla oczu stanowi naprzemienne skupianie wzroku na obiektach bliskich i dalekich. Żeby osiągnąć odpowiednią ostrość widzenia, konieczny jest nieustanny proces akomodacji, czyli dostosowania się soczewki oka do odległości, w jakiej znajduje się obserwowany przedmiot. Przykładem takiej sytuacji jest kontrola wskazań prędkościomierza i odczytywanie znaków drogowych.
Jak często kierowcy badają wzrok?
Ze względu na te obciążenia, tak ważne jest, aby nasz wzrok był sprawny i regularnie kontrolowany. Niestety różnie z tym bywa. Zdaniem specjalistów kierowcy powinni badać wzrok przynajmniej raz w roku. Jednak, jak wynika z ankiety, 24 proc. kierowców z niestwierdzoną wadą wzroku bada swój wzrok rzadziej niż co 3 lata. Najczęściej badanie wzroku wykonują kierowcy po 60. roku życia: 39 proc. przynajmniej raz w roku, a 30 proc. raz na 2 lata.
Niestety nie zawsze wizyta u okulisty zmusza kierowcę do chwili refleksji. Okazuje się, że na 44 proc. kierowców ze zdiagnozowaną wadą wzroku aż 24 proc. nie stosuje się do zaleconej korekcji wzroku. Może to powodować gorsze widzenie i opóźniony czas reakcji, przyczyniając się do powstawania niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Na jakie problemy ze wzrokiem skarżą się najczęściej kierowcy?
Kierowcy najczęściej skarżą się na:
- pogorszenie widzenia po zmroku – 27 proc. (największą grupę wśród nich stanowią kierowcy pomiędzy 45. a 49. rokiem życia – aż 32%);
- zmęczenie wzroku – 23 proc.
- łzawienie oczu – 14 proc.
- ból głowy lub oczu – 14 proc.
- niewyraźne widzenie – 11 proc.
- pogorszenie możliwości skupienia wzroku – 7 proc.
Źródło: materiały prasowe kampanii edukacyjnej "O wzroku kierowcy" pod patronatem Instytutu Transportu Samochodowego