Obserwuj w Google News

Już nie tysiące kroków, ale schody. „Ryzyko chorób serca gwałtownie spada”

2 min. czytania
Aktualizacja 02.10.2023
02.10.2023 10:13
Zareaguj Reakcja

O zaleceniach związanych z robieniem dziennie 10 tysięcy kroków można już spokojnie zapomnieć. Odkryto nowy sposób zapobiegania chorobom serca. Naukowcy uważają, że zamiast chodzenia na spacery wystarczy wchodzić po schodach. Ile schodów dziennie należy pokonać?

Seniorka wchodzi po schodach
fot. Shutterstock

Naukowcy z Tulane University, którzy przygotowali najnowsze badanie związane z wchodzeniem po schodach, nie negują oczywiście korzyści płynących z chodzenia na dłuższe dystanse, uważają jednak, że podobną rolę dla zdrowia jak spacery może spełniać wchodzenie po schodach. Badanie zostało opublikowane na łamach pisma „Atherosclerosis”.

Wchodzenie po schodach zapobiega chorobom serca

Według najnowszego badania naukowców z Tulane University, zamiast robić 10 tysięcy kroków dziennie, do tego, aby znacznie zmniejszyć ryzyko chorób serca, wystarczy każdego dnia wejść na przynajmniej 50 schodów. To około pięć standardowych ciągów schodów. Taka praktyka może ograniczyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych aż o 20 proc. Choroba sercowo-naczyniowa na podłożu miażdżycy (ASCVD), obok choroby niedokrwiennej serca i udaru, to jedna z głównych przyczyn zgonów na świecie.

– Krótkie serie intensywnej aktywności, takie jak wchodzenie po schodach, są niewymagającym czasu sposobem na poprawę sprawności krążeniowo-oddechowej i profilu lipidowego, zwłaszcza wśród osób niemogących sprostać obecnym zaleceniom dotyczącym aktywności fizycznej – mówi jeden z autorów badania, dr Lu Qi, profesor Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine (USA). – Te ustalenia pokazują potencjalne korzyści z wchodzenia po schodach jako podstawowego środka przeciwdziałania ASCVD w ogólnej populacji.

Wchodzenie po schodach jako tani sposób profilaktyki

Wykorzystując dane z UK Biobank, dotyczące aż 450 tys. dorosłych osób, autorzy badania obliczyli podatność uczestników na choroby sercowo-naczyniowe, bazując na wywiadzie rodzinnym oraz czynnikach ryzyka – genetycznych i pozagenetycznych. Następnie wypytali pacjentów o codzienne nawyki i styl życia, a także o to, jak często wchodzą oni po schodach. Następnie przez kilka, kilkanaście lat obserwowali stan zdrowia badanej grupy.

Autorzy badania stwierdzili, że wchodzenie po określonej liczbie schodów dziennie przekłada się zwłaszcza na mniejsze ryzyko chorób sercowo-naczyniowych u tych osób, które już wcześniej były stosunkowo mniej na to podatne. Ale – jak podkreślił dr Qi – codzienna wspinaczka po schodach może również „skutecznie ograniczyć” podwyższone ryzyko chorób serca u osób generalnie bardziej podatnych na te choroby.

Wszechobecność schodów dr Qi określa jako tani, dostępny sposób włączania ćwiczeń do codziennej rutyny. – To badanie dostarcza nowych dowodów na ochronne działanie wspinaczki po schodach w stosunku do ryzyka choroby sercowo-naczyniowej na podłożu miażdżycy, zwłaszcza w przypadku osób z licznymi czynnikami ryzyka tej choroby – mówi naukowiec.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Z. Song, L. Wan, W. Wang, Y. Li, Y. Zhao, Z. Zhuang, X. Dong, W. Xiao, N. Huang, M. Xu, R. Clarke, L. Qi, T. Huang, Daily stair climbing, disease susceptibility, and risk of atherosclerotic cardiovascular disease: A prospective cohort study, Atherosclerosis 2023, 117300, Published: September 15, 2023 (10.1016/j.atherosclerosis.2023.117300) / PAP