Zamknij

Czy aktywność seksualna zmniejsza ryzyko raka prostaty? Urolog wyjaśnia

18.08.2022
Aktualizacja: 18.08.2022 10:40
Aktywność seksualna a rak prostaty
fot. Shutterstock

Czy regularna aktywność seksualna ma wpływ na zdrowie prostaty, a dokładnie, czy zmniejsza ryzyko raka prostaty? Urolog z Cleavland Clinic wyjaśnia. 

Sekret utrzymania zdrowej prostaty – zdaniem dr. Brada Gilla, urologa z Cleavland Clinic (USA) – to regularna aktywność seksualna, a dokładnie częste wytryski u mężczyzn. Na czym polega ten mechanizm ochronny? Tego dokładnie nie wiadomo, ale naukowcy mają pewną hipotezę.

Częstsze wytryski – mniejsze ryzyko raka prostaty?

Prostata to gruczoł, który jest częścią męskiego układu rozrodczego. Znajduje się ona mniej więcej na skrzyżowaniu dróg rozrodczych i moczowych, i odpowiada za produkcję płynu, w którym znajdują się plemniki (dzięki temu sperma ma charakterystyczny białawy odcień). Ten płyn pełni funkcje odżywcze dla plemników, w ich drodze do kobiecej komórki jajowej. Podczas szczytowania mięśnie gładkie, umiejscowione wokół prostaty, kurczą się i dochodzi do ejakulacji. Zasadniczo jest to więc miejsce, w którym przewody wytryskowe opróżniają się. Wspomniana teoria mówi, że wraz z wytryskiem usuwane są potencjalnie szkodliwe czynniki rakotwórcze, których nagromadzenie mogłoby prowadzić do raka prostaty. Ale to tylko hipoteza.

Faktem jest natomiast, że mężczyźni, którzy mają częste wytryski (czy to w wyniku stosunku, czy masturbacji) mają mniejsze ryzyko raka prostaty. Takie wnioski pojawiły się w 2016 r. po badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Harvard Medical School. Przez 10 lat śledzili oni historię medyczną prawie 30 tys. mężczyzn – pracowników służby zdrowia. Okazało się, że częste wytryski zwłaszcza w młodym wieku chronią przed rakiem prostaty na starość. Mężczyźni, którzy zgłaszali 21 lub więcej wytrysków w miesiącu, mieli o 31 proc. mniejsze ryzyko raka prostaty niż ci, którzy naliczyli 4-7 wytrysków. Wyniki poddano rygorystycznej ocenie statystycznej uwzględniającej inne czynniki, takie jak styl życia czy wyniki testów PSA.

To nie jedyne tego typu badania. Inna analiza, przeprowadzona przez naukowców australijskich na podstawie historii medycznej 2 338 mężczyzn, wykazała, że mężczyźni, którzy osiągali średnio 4,6-7 wytrysków tygodniowo, mieli o 36 proc. mniejsze ryzyko raka prostaty w wieku 70 lat niż mężczyźni, którzy zgłaszali mniej niż 2,3 wytrysków w tygodniu.

Tak więc związek pomiędzy aktywnością seksualną a zdrowiem prostaty istnieje. Ale nie przeceniajmy jego znaczenia. Powiększenie prostaty lub łagodny przerost prostaty (BPH) to efekt starzenia się, którego nie można cofnąć przez częstszy wytrysk.

– Niektóre części twojego ciała będą nadal rosnąć wraz z wiekiem, a prostata jest jedną z nich – tłumaczy dr Gill i dodaje, że to pomaga wyjaśnić, dlaczego łagodny przerost prostaty dotyka około 90 proc. mężczyzn.

Inne korzyści z aktywności seksualnej

Ale częsty wytrysk to nie tylko niższe ryzyko raka prostaty. Korzyści z aktywności seksualnej jest o wiele więcej. Dr Gill podkreśla, że jej potencjał dostrzegają nie tylko urolodzy, ale również kardiolodzy (seks uważa się za dobre ćwiczenie cardio).

Aktywność seksualna pomaga:

  • obniżyć stres – podczas wytrysku ciało uwalnia również dopaminę, czyli hormon dobrego samopoczucia,
  • spalić kalorie – badania pokazują, że podczas seksu może spalić ponad 100 kalorii,
  • wzmocnić układ odpornościowy – badania pokazują, że osoby uprawiające seks raz lub dwa razy w tygodniu mają wyższy poziom przeciwciał zapobiegających chorobom,
  • zmniejszyć ból – endorfiny uwalniane podczas seksu służą jako naturalny środek przeciwbólowy. W rzeczywistości badania pokazują, że seks może rzeczywiście pomóc złagodzić bóle głowy i migreny.

Częstsza aktywność seksualna może obniżyć ryzyko raka prostaty, ale nie wyklucza go całkowicie. Musimy pamiętać, że do tego rodzaju nowotworu mogą przyczynić się również: dieta bogatobiałkowa, otyłość, picie alkoholu, brak aktywności fizycznej, a także obciążenia genetyczne. Jednak korzyści z seksu są znacznie większe, więc nie warto rezygnować z tego aspektu życia.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: health.clevelandclinic.org/ health.harvard.edu/ hifu.pl