Czy wzdęcia i gazy mogą być objawem menopauzy? 11 sposób na pozbycie się wzdęć

04.06.2020
Aktualizacja: 04.06.2020 15:43
Wzdęcia i gazy objawem menopauzy
fot. Shutterstock

Wiele kobiet w okresie menopauzalnym skarży się na problemy ze strony układu pokarmowego, w tym wzdęcia i gazy. Dowiedz się, jakie mogą być tego przyczyny oraz jakie są sposoby na pozbycie się wzdęć i gazów.

Wzdęcia i gazy to bardzo częsty objaw menopauzy (pojawia się u on u blisko 70 proc. kobiet w wieku okołomenopauzalnym). Nie wiadomo, jakie są przyczyny tego zjawiska. Niektórzy lekarze uważają, że wzdęcia i gazy są objawem normalnego procesu starzenia, inni uważają, że za te objawy odpowiadają hormony, jeszcze inni, że ma to związek ze zmianą diety w okresie menopauzy. W tym czasie bowiem zaleca się kobietom dietę bogatą w ziarna, warzywa, rośliny strączkowe czy produkty mleczne, a produkty te powodują właśnie wzdęcia. Wraz z wiekiem wrasta również ryzyko pojawienia się nietolerancji laktozy, a to również wiąże się z nadprodukcją gazów i wzdęciami.

Jak uniknąć wzdęć? 11 sposobów

  1. Jeśli masz nietolerancję laktozy, to zmień zwykłe mleko na mleko bez laktozy lub napój roślinny. W sklepach można kupić napoje sojowe, napoje migdałowe, ryżowe, owsiane czy kokosowe. Możesz również sięgnąć po jogurty i desery na bazie mleka kokosowego. Pamiętaj tylko, że te produkty mają mało wapnia, więc musisz zapewnić go sobie z innych źródeł.
  2. Nie kładź się spać z pełnym żołądkiem (ani w ciągu dnia, ani wieczorem). Ostatni posiłek należy spożyć przynajmniej trzy godziny przed snem.
  3. Pij dużo wody, przynajmniej 1,5-2 litry wody, by dobrze nawodnić organizm i oczyścić go z toksyn.
  4. Unikaj napojów gazowanych. Zanim po nie sięgniesz, odgazuj je. Tego typu napoje mają bardzo dużo dwutlenku węgla, który powoduje wzdęcia.
  5. Unikaj sytuacji stresujących. Stres sprzyja problem ze strony układu pokarmowego, w tym wzdęciom.
  6. Jeśli jesz produkty przyczyniające się do wzdęć, np. kapustę, kalafiora, cebulę, fasolę, weź preparat na poprawę trawienia. Takie środki zawierają enzymy rozkładające cukry złożone, które powodują wzdęcia.
  7. Jedz mniejsze porcje, ale częściej (od trzech do pięciu posiłków dziennie). Organizm łatwiej i szybciej poradzi sobie z trawienie, pokarm nie będzie zalegał zbyt długo w jelitach (właśnie z powodu gromadzenia się niestrawionego pożywienia w jelitach tworzą się gazy – są one produktami ubocznymi mikrobów żyjących w jelitach).
  8. Jeśli masz stałe problemy ze wzdęciami, wprowadź do swojej diety imbir. Łagodzi on dolegliwości i uśmierza ból.
  9. Pomocne w walce ze wzdęciami mogą być również ziołowe herbatki, np. z kopru włoskiego, mięty pieprzowej, bazylii.
  10. Dbaj o regularną aktywność fizyczną, np. regularnie spaceruj. Dzięki temu pobudzisz perystaltykę jelit i przyspieszysz usuwanie z nich resztek pokarmu. Poza tym ruch pomaga „odpowietrzać” jelita. Najlepiej spacerować tuż po posiłku.
  11. Podczas jedzenia staraj się nie rozmawiać. Każdy kęs spokojnie przeżuwaj, dobrze wszystko pogryźć. Pamiętaj, że trawienie zaczyna się w jamie ustnej. Gdy jesz i rozmawiasz, wraz z pożywieniem łykasz powietrze, połykasz też większe kawałki pożywienia, które organizm dłużej i trudniej trawi.

Produkty, które mogą powodować wzdęcia:

  • Warzywa: buraki ćwikłowe, brokuły, brukselka, kapusta, marchewka, kalafior, kukurydza, ogórki, por, papryka, cebula, sałata, pietruszka;
  • rośliny strączkowe: fasola, bób, ciecierzyca, soczewica, groch, soja;
  • orzechy i nasiona: orzeszki ziemne, pistacje, nasiona słonecznika;
  • kasze i otręby: kasza jęczmienna, otręby owsiane, pszenne, ryżowe, żyto;
  • mąka: owsiana, sezamowa, pszenna.

Źródło: Menopauza. Poradnik dla kobiet, pod redakcją dr. Robina N. Philipsa, Wydawnictwo Muza 2011