O czym powinnaś pamiętać zakładając szpilki?

26.08.2019
Aktualizacja: 26.08.2019 14:15
Szpilki, chodzenie na obcasach a problemy z układem kostnym

Niektóre kobiety nie wyobrażają sobie życia bez szpilek, niektóre uważają, że tego typu buty wymyślili mężczyźni, którzy nienawidzili kobiet. Ortopedzi ostrzegają przed butami na wysokim obcasie, zwłaszcza gdy kobieta ma problem z układem ruchu. Mimo to szpilki nadal mają ogromne grono fanów. O czym warto wiedzieć  zakładając tego typu obuwie?

Chodzenie na obcasach nie jest naturalne dla człowieka. Gdy zakładamy tego typu buty, unosząc piętę,  zmienia się:

  • strefa nacisku stopy - mniejsze jest pod piętą, największe w przodostopiu. Naciski kumulują się w pod centralnymi kośćmi śródstopia;
  • pozycja całego ciała, w tym ustawienie stawu kolanowego, miednicy;
  • wygląd nogi - skraca się łydka, skróceniu ulega ścięgno Achillesa.

Jeśli stopa i układ kostny są zdrowe, nie występują żadne problemy, można raz na jakiś czas założyć szpilki. Jednak warto się zastanowić nad chodzeniem w tego typu obuwiu, gdy pojawią się:

  • deformacje palców lub palucha,
  • bolesność śródstopia (metatarsalgia),
  • dolegliwości bólowe ze strony stawu skokowego, kolanowego lub kręgosłupa.

Noszenie szpilek sprawia, że:

  • pojawiają się przykurcze mięśniowe, które mogą przyczyniać się do kontuzji, a w przyszłości uniemożliwiać chodzenie w płaskich butach;
  • zmienia się ustawienie stawu kolanowego oraz miednicy - kobiety na szpilkach chodzą na ugiętych kolanach, w związku z tym przód kolana, staw rzepkowo-udowy, zaczyna być mocniej obciążany natomiast miednica zaczyna się lekko pochylać,
  • biodra ustawiają się w pozycji lekkiego zgięcia, co często jest kompensowane zwiększoną lordozą w odcinku lędźwiowym,
  • pojawia się ból kręgosłupa, zwłaszcza odcinków lędźwiowego i szyjnego (to efekt balansowania ciała wymuszony przez zmianę środka ciężkości).

Długotrwałe chodzenie w szpilkach może prowadzi do:

  • zwyrodnienia kości i stawów,
  • płaskostopia,
  • stanów zapalnych ścięgien,
  • przykurczy i skrócenia ścięhna Achillesa,

a tym samym do dolegliwości bólowych ze strony układu ruchu.

Jak zapobiec problemom z układem kostnym, nie rezygnując z chodzenia - od czasu do czasu - w szpilkach?

  1. Przede wszystkim należy dopasowywać buty do stopy, a nie stopę do butów (maksymalna wysokość obcasa powinna wynosić 2-5 cm, buty powinny być dopasowane do długości i szerokości stopy, dobrze byłoby, gdyby miały sztywny zapiętek).
  2. Należy pamiętać o regularnym rozciąganiu łydki oraz tylnią część uda (grupę kulszowo-goleniową), aby zapobiec przykurczom.
  3. Ćwiczmy mięśnie nóg, aby zapewnić im jak najlepszą stabilizację (pamiętajmy, że but na cienkim obcasie ma niewielką strefę podparcia i trudniej jest w nim zachować równowagę).
  4. Ogranicz chodzenie w szpilkach do minimum (maksymalnie do 2 godzin dziennie, o ile wymaga tego od Ciebie praca).

- Chodzenie w butach na wysokim obcasie, porównałbym do trudnej dyscypliny sportowej, czasami nawet do sportu ekstremalnego - uważa lek. Piotr Chomicki-Bindas ze Szpitala Ortopedicum w Krakowie.

Kto nie powinien chodzić na szpilkach?

  • kobiety w ciąży
  • kobiety z deformacją stóp (koślawe palce, koślawy paluch)
  • kobiety ze zwyrodnieniami stawów ,
  • kobiety z urazami kręgosłupa.

Pamiętajmy, że chodzenie w szpilkach jest jak chodzenie na kredyt, który kiedyś matka natura każe nam spłacić. Chodzenie w szpilkach przez 7 dni w tygodniu przez kilka godzin w przyszłości będzie skutkować sporymi problemami ze strony układu ruchu i dolegliwościami bólowymi.

Źródło: mp.pl

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.