Zamknij

Polki są permanentnie niewyspane. Jakie są tego przyczyny?

04.10.2022
Aktualizacja: 04.10.2022 11:40

Dlaczego Polki mają problemy ze snem i są stale niewyspane? Odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w najnowszych wynikach badań. 

Problemy ze snem u kobiet. Przyczyny
fot. Shutterstock

Aż 60 proc. Polek jest permanentnie niewyspana, a co 10. kobieta sięga po środki ułatwiające zasypianie – takie są wyniki badania „Znaczenie snu i wypoczynku dla kobiet oraz mężczyzn” przeprowadzonego na zlecenie marki Kneipp. Pokazuje ono, że Polacy coraz gorzej śpią, co może przekładać się na ich zdrowie i samopoczucie.

– Nie ma zdrowia i szczęścia bez snu. To absolutna podstawa – tłumaczy dr Magda Kaczor, psychiatria i ekspert medycyny snu Polskiego Towarzystwa Badań nad Snem, i dodaje: – To także pokazało badanie. Osoby, które mówią, że są nieszczęśliwe, znacznie częściej mają trudności ze snem – śpią mniej niż 6 godzin (tj. poniżej biologicznego minimum). Rzadko przesypiają całą noc. Szczęśliwi zaś nie skarżą się na problemy ze snem.

Z badania wynika również, że około 23 proc. Polaków nigdy się nie wysypia, wyspanych jest tylko 2 proc.

Dlaczego kobiety śpią mniej?

Kobiety – jak wynika z badań – mają dla siebie znacznie mniej wolnego czasu niż mężczyźni. Wskazują one średnio niecałe 3 godziny dziennie, z czego aż 21 proc. mniej niż godzinę. Warto również podkreślić, że aż 50 proc. kobiet spędza swój czas wolny sprzątając, 34 proc. piorąc, a ponad 20 proc. zmywając naczynia lub robiąc zakupy spożywcze.

Wiele Polek zakłada, że są niezniszczalne, że dadzą radę kolejne tygodnie, miesiące, a nawet lata wytrwać bez odpoczynku i odpowiedniej ilości snu, zachowując zdrowie i siłę. Niestety to tak nie działa. Potrzebujemy snu, odpoczynku, relaksu, wsłuchania się w swoje potrzeby i ich zaspokajania tak samo jak mężczyźni. W tej kwestii nic nas nie różni.

– Jeśli w ciągu dnia nie mamy chwili wytchnienia, nie potrafimy się zatrzymać i nie zapewniamy sobie odpoczynku, paradoksalnie wcale nie jest nam potem łatwo zasnąć. Nie zasypiamy bowiem na zawołanie, a przemęczenie może przyczyniać się do problemów ze snem. Mocno przebodźcowani z ciągłą gonitwą myśli i przytłaczającą ilością zadań, a także obowiązków jesteśmy na najlepszej drodze do problemów z zasypianiem, wybudzania się w nocy czy budzenia się nad ranem i niemożności ponownego zaśnięcia. A stąd już niedaleka droga do bezsenności – tłumaczy dr Kaczor.

Po co nam sen?

Sen to stan układu nerwowego, którego fenomen, mimo wielu lat badań, nadal nie został całkowicie wyjaśniony i opisany – nie poznano wszystkich jego fizjologicznych funkcji. Wiemy jednak, że jest nam niezbędny do życia, właściwej regeneracji i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Osoby, które śpią krócej niż 6 godzin, o wiele częściej deklarują brak poczucia szczęścia.

­– Niestety coraz więcej osób cierpi na różnego rodzaju zaburzenia snu – tłumaczy dr Magda Kaczor, psychiatra, ekspertka snu, i dodaje: ­– Problemem nie jest tylko to, że śpimy za mało. Coraz częściej mamy trudności z zasypianiem (blisko 20 proc. Polaków), a aż 11 proc. kobiet próbuje temu zaradzić, wspomagając się farmakologicznie. Jedynie 26 proc. badanych pań i 34 proc. mężczyzn deklaruje, że przesypia całą noc. To bardzo duże liczby, biorąc pod uwagę to, jak negatywnie na jakość snu i regenerację wpływa jego przerwanie.

Konsekwencje braku snu

Brak właściwej ilości snu wiąże się m.in. z:

  • złym samopoczuciem,
  • pogorszeniem nastroju,
  • pogorszeniem poczucia humoru,
  • stanami depresyjnymi, a nawet depresją,
  • brakiem energii.

Sen (a właściwie jego brak) rzutuje na niemal każdy aspekt naszego dobrostanu, od pracy układu nerwowego, funkcji poznawczych, zdrowia fizycznego i psychicznego, a nawet wyglądu i urody. Aż 85 proc. Polaków o tym wie, ale... niewiele robi, by poprawić tę sytuację. 

Jakie są przyczyny wiecznego niedospania Polaków?

Badanie „Znaczenie snu i wypoczynku dla kobiet oraz mężczyzn” pokazało, że średnio dobowo pozwalamy sobie na nieco ponad 7 godzin snu. Śpimy nieco krócej, niż czujemy, że potrzebujemy – większość z nas (zwłaszcza kobiety) deklaruje, że chciałaby spać 8 godzin. Jakie są tego przyczyny? Eksperci wymieniają kilka z nich.

  • Niestety Polacy rezygnują ze snu lub ograniczają go do niezbędnego minimum, by wykonać inne czynności (np. pracę).
  • Wiele osób śpi długo, ale jakość ich snu jest bardzo zła, np. śpią niespokojnie, ciągle się wybudzają. Przyczyną może być napięcie generowane w ciągu dnia, które uniemożliwia im ciągły, spokojny sen, a także małe dzieci, które wybudzają rodziców.
  • Wiele osób niedosypia, obiecując sobie, że odeśpi sobie to w weekend. Niestety to tak nie działa. Tu istotną rolę odgrywa regularność. Nie da się nadrobić nieprzespanych nocy. Nie można też wyspać się na zapas. Ważne, by każdego dnia, bez względu na to, czy to weekend, czy też dni robocze kłaść się i wstawać o podobnych porach.

Warto wiedzieć!

Badanie „Znaczenie snu i wypoczynku dla kobiet oraz mężczyzn” pokazało, że w weekendy wstajemy do około 1,5 godziny później niż w dni robocze, ale wiele osób kładzie się spać po północy (aż 41 proc.), z czego aż 7 proc. po godzinie 2.00 w nocy.

Co może nam pomóc w poprawie jakości snu?

Aby poprawić jakość snu, warto zadbać o jego higienę. Mowa tu o:

  • ograniczeniu światła niebieskiego (nie korzystajmy z telefonów przynajmniej godzinę przed snem),
  • unikaniu jedzenia bezpośrednio przed pójściem do łóżka,
  • unikaniu używek (m.in. alkoholu) przed snem, bo fatalnie wpływają one jego jakość,
  • wzięciu relaksującej, krótkiej kąpieli lub ciepłego prysznica – pomogą się zrelaksować przed snem.

Na koniec warto zapamiętać radę Sebastian Kneipp, założyciela filozofii i marki Kneipp: "Żyj rozsądnie i nie bądź świętokradcą dla swojego ciała, nie wymagaj od niego więcej, niż jest ono w stanie unieść, nie postępuj nierozsądnie wobec siebie".

loader

Źródło: „Znaczenie snu i wypoczynku dla kobiet oraz mężczyzn” przeprowadzone na zlecenie marki Kneipp