Zamknij

Cenią zdrowie, są przemęczone i nie umieją się zrelaksować. Oto Polki 2021 [RAPORT]

23.07.2021
Aktualizacja: 23.07.2021 11:13
Polka 2021 - jakie są polskie kobiety?
fot. Shutterstock

Doceniają zdrowie, boją się samotności. Ważna jest dla nich przyjaźń i wolność wyboru. Większość lubi siebie. Choć są pewne różnice między pokoleniami w wyznawanych wartościach, to jedna jest wspólna dla Polek w każdym wieku: zdrowie. Raport „Polka 2021. Nowe wartości na nowe czasy” przynosi odpowiedź na pytanie, jakie są Polki.

  1. Najważniejsze jest zdrowie, choć nie umieją o nie dbać...
  2. Kobieta polska zestresowana i zmęczona
  3. Córki, matki, babki – ważne są dla nich inne wartości
  4. Serdeczne, ambitne, ale mało sprytne – tak Polki postrzegają siebie

Z raportu „Polka 2021” przeprowadzonego w maju tego roku na zlecenie firmy Gedeon Richter wyłania się obraz współczesnej Polki: to kobieta szczęśliwa i lubiąca siebie, a także zadowolona z sytuacji, w której się obecnie znajduje – tak ocenia swoje życie ponad połowa ankietowanych. Wśród ograniczeń, które dostrzegają w swoim życiu, najczęściej wymieniają: kredyt oraz nadmiar obowiązków domowych. I choć są pewne różnice w wyznawanych wartościach pomiędzy różnymi pokoleniami kobiet, to Polki, niezależnie od wieku, najbardziej cenią zdrowie. Na drugim miejscu jest rodzina, zaś na trzecim solidarność. Kobiety wskazywały też często na takie wartości jak przyjaźń i wolność wyboru. Zgadzacie się?

Najważniejsze jest zdrowie, choć nie umieją o nie dbać...

Spośród kluczowych dla Polek wartości najważniejsze jest dla nich:

  • zdrowie (55 proc.)
  • rodzina (45 proc.)
  • solidarność (30 proc.).

Choć z ankiet wynika, że właśnie zdrowie jest dla Polek najważniejsze, to głębsza analiza odpowiedzi pokazuje, że od deklaracji daleko do czynów. Wiele z nich dba o zdrowie zbyt powierzchownie. To dobrze, że aż 65 proc. kobiet przez pojęcie „zdrowie” rozumie zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne, ale w praktyce okazuje się, że dostatecznie nie dbają ani o jedno, ani o drugie. Aż połowa Polek nie bada się regularnie.

Kłopot jest także ze zdrowym odżywianiem. Mimo że 55 proc. Polek twierdzi, że zdrowo się odżywia, to dla 71 proc. badanych zdrowe odżywianie sprowadza się do robienie przetworów i picia większej ilości wody – tymczasem w kwestii zdrowego odżywiania to stanowczo za mało.

Kobieta polska zestresowana i zmęczona

Polki przyznają, że doświadczają na co dzień dużo stresu i bywają przemęczone. Swój poziom codziennego stresu oceniają na 6,61 (w skali od 0 do 10), a poziom zmęczenia na 5,88. To o tyle dziwne, że na liście życiowych priorytetów często umieszczają relaks. Świadczy to jednak również o tym, że mają dużą świadomość dotyczącą negatywnego wpływu stresu na życie, zdrowie i samopoczucie, choć jednocześnie wykorzystują tej wiedzy w praktyce. Relaks to skuteczna odtrutka na codzienny stres, którego doświadczają wszystkie kobiety, próbując jak najlepiej realizować się w rolach społecznych, jakie narzuca życie.

Pod pojęciem relaksu Polki rozumieją najczęściej: spacer, oglądanie filmów i seriali, czytanie książek, spędzanie czasu z rodziną, rozmowę z przyjaciółką. Relaks kojarzy się im także z wakacjami, spędzaniem czasu na działce lub „nicnierobieniem” we własnym mieszkaniu. Rzadko natomiast relaksem jest dla nich aktywność fizyczna, joga czy treningiem uważności. Idea slow life nie jest bliska aż 45 proc. kobiet, a 39 proc. z nich nie wie, czym ta idea jest.

Mocno niepokojący jest też fakt, że aż 78 proc. kobiet przyznaje, że nie potrafi się zrelaksować.

Córki, matki, babki – ważne są dla nich inne wartości

Najważniejsze dla Polek wartości, czyli zdrowie, rodzina i solidarność, nie są tak samo ważne dla kobiet z różnych pokoleń. Na potrzeby raportu wykorzystano następujący podział na pokolenia:

  • Pokolenie Z – osoby urodzone po 1996 roku
  • Young Millennials (Młodsi Milennialsi) – osoby urodzone w latach 1990-1995
  • Old Millennials (Starsi Milennialsi) – osoby urodzone w latach 1984-1989
  • Xennials – osoby urodzone w latach 1975-1983
  • Pokolenie X – osoby urodzone w latach 1965-1974
  • Silver Power (Silversi) – osoby urodzone w latach 1946-1964

Kobiety z pokolenia Z i Milennials (młodsze i starsze) na pierwszym miejscu zdecydowanie stawiają zdrowie. W najmłodszym pokoleniu (Z) drugą co do ważności wartością jest solidarność. Milennialki natomiast na drugim miejscu umieściły rodzinę. Kobiety z pokolenia Xennials uznają natomiast rodzinę za najważniejszą wartość, ale zdrowie plasuje się na wysokiej drugiej pozycji. Dla pokolenia X najbardziej również najbardziej znacząca jest rodzina. Natomiast kobiety z pokolenia Silver Power podkreślają wagę wartości jaką jest solidarność, jednak zdrowie wciąż zajmuje pierwszą pozycję.

Na przestrzeni pokoleń wyraźnie widać również, jak zmienia się pogląd kobiet na rzeczy, których nie wypada im robić. Kobiety z pokolenia Silver Power uważają najczęściej, że nie wypada im mieć wielu partnerów i żyć w konkubinacie, palić papierosy, ubierać się odważnie i nie mieć dzieci. Ich wnuczki i prawnuczki z pokolenia X są we wszystkich tych kwestiach znacznie bardziej liberalne. Ponad 40 proc. nie zgadza się z żadnym z tych ograniczeń.

Serdeczne, ambitne, ale mało sprytne – tak Polki postrzegają siebie

Aż 66 proc. współczesnych Polek lubi siebie, ale aż 1/3 udzieliła przeciwnej odpowiedzi, najczęściej (45 proc.) były to przedstawicielki pokolenia Young Millenials (26-31 lat).

Większość badanych uważa się za osoby serdeczne, ambitne, stanowcze, ale jednocześnie wrażliwe, miłe i spokojne. Taki zestaw cech charakteru nie imponuje jednak wszystkim badanym. W codziennym życiu przeszkadza Polkom nerwowość i brak umiejętności zachowania spokoju. Uważają też, że brakuje im konsekwencji, zdecydowania, sprytu. Polki pragną też więcej niezależności. I najczęściej boją się… samotności.

Źródło: Raport „Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy”. Raport powstał na zlecenie Gedeon Richter Polska Sp. z o. o. i został zrealizowany w maju 2021 przez Mobile Institute. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem metody CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na grupie 2071 internautów, w której znalazło się 1236 kobiet i 835 mężczyzn w wieku 18+.