Potentat medialny wprowadza politykę menopauzalną. Nowy standard na rynku pracy?

22.10.2019 10:39
Polityka menopauzalna to nowy standard w firmie

Brytyjski nadawca telewizyjny Channel 4 wprowadza „politykę menopauzalną”, przełamując tabu wokół kobiecych dolegliwości.

Trzeci co do wielkości, po BBC i ITV, podmiot na brytyjskim rynku telewizyjnym postanowił wesprzeć pracownice w okresie klimakterium. Rozwiązania płynące z tzw. polityki menopauzalnej mają ułatwić pracę kobietom doświadczającym uciążliwych objawów.

Channel 4 zapewni cykl szkoleń dla pracowników, wdroży też konkretne rozwiązania, takie jak prywatna, chłodna przestrzeń robocza, elastyczny grafik pracy czy płatny urlop w trakcie zaostrzenia objawów klimakterium. Nad całością czuwać będzie specjalnie wyznaczony i odpowiednio przeszkolony pracownik działu HR. Nadawca ogłosił swoją akcję 18 października, w Światowym Dniu Menopauzy.

W okres menopauzy kobiety wchodzą zazwyczaj ok. 45.-50. roku życia, choć proces ten może zacząć się wcześniej. Wszystko to, co dzieje się przed menopauzą, nazywane jest okresem okołomenopauzalnym, czyli klimakterium.

Najbardziej uciążliwe objawy klimakterium to:

  • uderzenia gorąca,
  • zimne dreszcze,
  • wzmożona potliwość,
  • kołatanie serca,
  • bóle i zawroty głowy,
  • problemy z pamięcią,
  • drażliwość.

Złe samopoczucie związane jest ze zmniejszeniem poziomu estrogenów. Nieprzyjemne dolegliwości pojawiają się u ok. 80 proc. kobiet. Według badań przeprowadzonych przez firmę Chartered Institute of Personnel and Development prawie 60 proc. kobiet w okresie menopauzy twierdzi, że klimakterium ma negatywny wpływ na ich pracę.

Najważniejsze założenia „polityki menopauzalnej” to:

  1. Kadra menadżerska powinna zostać przeszkolona w zakresie dolegliwości występujących w okresie klimakterium.
  2. Warto pamiętać o tym, że spadki wydajności pracownika mogą być spowodowane menopauzą.
  3. Należy uwzględnić specjalne potrzeby pracownika przechodzącego klimakterium, m.in. fakt, że w pomieszczeniu powinno być ogólnodostępne okno.
  4. Pracownik może potrzebować dodatkowych przerw w trakcie pracy.
  5. Menadżer powinien zachować dyskrecję w kwestiach dotyczących menopauzy.

Źródło: bbc.com