Zamknij

3 naturalne sposoby na uregulowanie cyklu miesiączkowego

23.09.2021
Aktualizacja: 23.09.2021 11:50
3 naturalne sposoby na uregulowanie cyklu miesiączkowego
fot. Shutterstock

Nieregularne miesiączki mogą występować u kobiet w różnym wieku. Zaburzenia miesiączkowania bywają przejściowe, na przykład gdy doświadczamy silnego stresu, jednak w niektórych przypadkach świadczą o poważnej chorobie. Co jest przyczyną nieregularnych miesiączek i jak naturalnie uregulować cykl?

  1. Nieregularne miesiączki – możliwe przyczyny
  2. Zaburzenia miesiączkowania – leczenie
  3. Jak uregulować cykl miesiączkowy? 3 naturalne metody

Książkowy cykl menstruacyjny powinien trwać 28 dni. U każdej kobiety czas ten może jednak być krótszy lub dłuższy o kilka dni. Regularne miesiączki są jedną z oznak zdrowia kobiety, a wszelkie odstępstwa od normy mogą być sygnałem świadczącym o tym, że organizm zmaga się z jakimś problemem.
Zaburzenia miesiączkowania dotyczą obfitości krwawień, nadmiernego bólu lub regularności cykli miesiączkowych. Brak miesiączki to zaburzenie o charakterze pierwotnym lub wtórnym. Pierwotny brak miesiączki dotyczy nastolatek, które mimo wieku powyżej 14 lat jeszcze nie miesiączkują. Wtórny brak miesiączki to sytuacja, kiedy u prawidłowo miesiączkującej kobiety okres przestaje się pojawiać. Co jest przyczyną nieregularnych miesiączek i jak naturalnie przywrócić równowagę organizmowi?

Nieregularne miesiączki – możliwe przyczyny

O nieregularnych miesiączkach mówimy, gdy pojawiają się one częściej niż 21 dni lub rzadziej niż 35 dni i więcej.  Zaburzenia cyklu miesiączkowego mogą być wywołane różnymi czynnikami. Jeśli chodzi o kilkudniowe różnice, zwykle są one spowodowane zachwianiem naturalnego rytmu życia (dotyczy to na przykład infekcji czy podróży). Zaburzenia miesiączkowania mogą być także wynikiem przyjmowania niektórych leków.
Nie bez znaczenia jest również przewlekły stres, którego doświadcza kobieta. Nadmiar kortyzolu wpływa negatywnie na organizm i blokuje owulację. Nieregularne miesiączki mogą także świadczyć o poważnych schorzeniach, takich jak:

  • nadczynność lub niedoczynność tarczycy
  • zespół policystycznych jajników
  • cukrzyca
  • zaburzenia hormonalne
  • nowotwór
  • polipy endometrialne macicy
  • torbiele
  • zaburzenia czynności osi podwzgórze-przysadka-jajnik

Zaburzenia miesiączkowania – leczenie

Konkretna metoda leczenia zaburzeń miesiączkowania zależy od przyczyny, która je wywołuje. By przywrócić prawidłowy cykl miesiączkowy, należy wyeliminować główny problem, z którym walczy organizm. Jeżeli mamy do czynienia z cukrzycą czy zaburzeniami pracy tarczycy, lekarz w pierwszej kolejności zaleca stosowanie terapii, która złagodzi przykre dolegliwości tych chorób. W przypadku zaburzeń hormonalnych zwykle stosuje się odpowiednie preparaty wspomagające równowagę hormonów w organizmie.

Każde nieprawidłowości dotyczące miesiączkowania powinny być konsultowane z lekarzem ginekologiem. Pamiętajmy, że bardzo ważna jest obserwacja własnego ciała. Nawet delikatne nieprawidłowości mogą świadczyć o chorobie. Kobiety zmagające się z nieregularnymi miesiączkami mogą także sięgnąć po naturalne sposoby.

Jak uregulować cykl miesiączkowy? 3 naturalne metody

Domowe sposoby regulowania cyklu miesiączkowego są pomocne nie tylko jeśli chodzi o uregulowanie cyklu, ale także łagodzenie bólu i krwawienia. Co możesz zrobić, by złagodzić zaburzenia miesiączkowania? Oto 3 sprawdzone sposoby:

  1. Aktywność fizyczna. Przebywanie przez całe dnie w pozycji siedzącej nie jest naturalne dla naszego organizmu. Taki tryb życia sprawia, że komórki ciała są niedotlenione. Wpływa to negatywnie na wszystkie procesy, jakie w nim zachodzą. Podczas wysiłku fizycznego aktywowane są wszystkie mięśnie (także mięśnie brzucha), co działa pobudzająco na narządy. Kobiece narządy najbardziej „lubią” bieganie i pływanie, ale tak naprawdę wystarczy również codzienny spacer w szybkim tempie.
  2. Włączenie do diety  kolendry, cynamonu i imbiru. Te trzy rośliny mają bardzo cenne właściwości, jeśli chodzi o cykl menstruacyjny. Cynamon łagodzi ból menstruacyjny i niweluje krwawienie. Imbir pomaga regulować miesiączki i zmniejsza objawy napięcia przedmiesiączkowego. Kolendra ma właściwości detoksykacyjne i oczyszczające. Częste picie naparu z kolendry to sprawdzona metoda zachowania równowagi organizmu.
  3. Witaminy i minerały. Cykl miesiączkowy może zostać zaburzony, gdy organizmowi brakuje odpowiedniej ilości składników odżywczych. Pamiętajmy, że witaminy i minerały wpływają na płodność. Szczególnie ważne dla kobiet jest żelazo i cynk oraz witaminy B i C. Niedobór żelaza ma niekorzystny wpływ na jakość produkowanych jajeczek, powoduje także brak owulacji. Jeśli chodzi o cynk, nasz organizm potrzebuje go do zachowania równowagi hormonalnej. Podobnie działa witamina B. Niezwykle ważna jest także suplementacja witaminy C, która uaktywnia hormony.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl, aptekagemini.pl, dimedic.eu