Zamknij

Jak nie przytyć po odstawieniu dziecka od piersi?

18.10.2021
Aktualizacja: 18.10.2021 14:32
Jak nie przytyć po odstawieniu dziecka od piersi?
fot. Shutterstock

Zakończenie laktacji to czas, gdy w organizmie kobiety zachodzą ważne zmiany. Dotyczy to zarówno zdrowia psychicznego jak i fizjonomii. Procesowi temu towarzyszą różne efekty uboczne. Dodatkowe kilogramy to problem, który dotyczy prawie każdej kobiety po zatrzymaniu laktacji. Jak zadbać o siebie po odstawieniu dziecka od piersi? Istnieje kilka nawyków, które pomogą zachować dawną wagę.

Mleko matki to kompletny i najbezpieczniejszy pokarm dla noworodka. Karmienie piersią we wczesnym etapie życia ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka i chroni je przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Jest również korzystne dla zdrowia kobiety w okresie połogu.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesiąca życia oraz kontynuację karmienia z równoczesnym wprowadzaniem stałych pokarmów do ukończenia przez dziecko 2 roku życia. Odstawienie dziecka od piersi jest kwestią indywidualną. Zakończenie karmienia piersią najczęściej jest wynikiem potrzeb matki i dziecka. W wielu przypadkach odstawienie dziecka jest związane ze wskazaniami medycznymi czy powrotem mamy do pracy.

Bez względu na moment zakończenia karmienia i okoliczności, jakie towarzyszą całemu procesowi, wiąże się on ze zmianami zachodzącymi w organizmie kobiety. Ciało zaczyna wracać do stanu sprzed porodu, czemu towarzyszą różne dolegliwości. Na co trzeba się przygotować?

Zakończenie laktacji: co dzieje się w organizmie kobiety?

Po odstawieniu dziecka od piersi u mamy mogą pojawić się silne emocje, co jest związane ze zmianami hormonalnymi. W organizmie kobiety spada wtedy poziom prolaktyny i oksytocyny, czyli hormonów, które stymulują wydzielanie mleka i wpływają na pracę mózgu w czasie ciąży i podczas karmienia piersią. Działają uspokajająco i pomagają kobiecie stworzyć silną więź z dzieckiem. Nagły spadek prolaktyny i oksytocyny może powodować rozdrażnienie, smutek, a nawet stany depresyjne.

W związku ze zmianami hormonalnymi może dojść do pogorszenia stanu cery (u niektórych kobiet pojawia się trądzik). Zmienia się także wygląd piersi, które mogą się zmniejszyć nawet o dwa rozmiary. Jeżeli kobieta karmiła jedną piersią, może wystąpić asymetria (która wyrówna się po kilku tygodniach). W przypadku nagłego odstawienia dziecka od piersi mogą wystąpić stany zapalne i obrzęki związane z dalszym wydzielaniem mleka. W takiej sytuacji należy udać się do lekarza.

Zakończenie laktacji to wielka zmiana dla kobiecego organizmu, a powrót do formy sprzed ciąży może zająć kilka miesięcy.

Odstawienie dziecka od piersi a tycie: 6 ważnych wskazówek

Dobowe zapotrzebowanie energetyczne karmiącej kobiety wzrasta o około 500 kalorii i wynosi 2500-2800 kcal (w zależności od wieku czy aktywności fizycznej). Wyprodukowanie zaledwie 30 ml mleka to dla kobiety utrata 22 kcal. W trakcie jednej doby noworodek spożywa około 750 ml mleka. Oznacza to, że dziennie kobieta karmiąca powinna przyjmować około 500 kcal więcej niż przed porodem. Po zatrzymaniu laktacji dodatkowe 500 kcal zużywane wcześniej do przygotowania mleka może zacząć zmieniać się w tkankę tłuszczową (co powoduje przyrost wagi o około pół kilograma tygodniowo). Jak temu zapobiec? Oto najważniejsze nawyki:

  • spożywanie małych porcji posiłków 5 razy dziennie – zjadanie mniejszych porcji to najlepszy sposób, by podkręcić metabolizm. Należy unikać przejadania się i długich przerw między posiłkami.
  • rezygnacja z niektórych produktów –  bardzo dużo kalorii dostarczają naszemu organizmowi przekąski spożywane między posiłkami. Warto jeść posiłki na tyle często, by całkowicie wyeliminować niezdrowy nawyk podjadania. Należy zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych (kolorowe napoje, słodycze, lody, czipsy).
  • zmiana techniki gotowania  – zamiast smażyć każdą potrawę, warto wykorzystać zalety gotowania na parze. Dania przygotowywane w ten sposób nie tylko są pyszne, ale również pozwalają znacznie zredukować ilość spożywanych dziennie kalorii.
  • stosowanie diety dziecka – spożywanie dań, które przygotowujemy dla dziecka, to doskonały sposób na redukcję dziennej dawki kalorii. Jarzynowe zupki i delikatne mięso to najlepsza alternatywa dla smażonych, ciężkostrawnych posiłków.
  • picie wody – licząc kalorie, należy wziąć także przyjmowane w ciągu doby napoje. Każda łyżeczka cukru to prawie 30 kcal! Już sama słodzona kawa wypijana 3 razy dziennie to niemal 100 kcal. Jeśli chcemy zredukować tkankę tłuszczową, najlepiej wybierać wodę. Odpowiednia dzienna podaż wody dodaje energii, wspiera pamięć i redukuje stres.
  • aktywność fizyczna  – nie musimy od razu przebiec maratonu, ale gdy dziecko dorasta, dużo łatwiej zadbać o codzienną dawkę ruchu. Na początku wystarczy nawet krótki, szybki spacer. Ruch sprawia, że wszystkie narządy są odpowiednio dotlenione, dzięki czemu lepiej funkcjonują. Sport ma również wpływ na nastrój, który może być obniżony za sprawą zmian hormonalnych związanych z zakończeniem laktacji.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: gov.pl, wymagajace.pl, mataja.pl