Zamknij

Ból piersi przed miesiączką. Czy to groźne? Jak łagodzić ból?

02.09.2022
Aktualizacja: 02.09.2022 15:20
Ból piersi przed miesiączką
fot. Shutterstock

Piersi przed miesiączką mogą stać się bolesne, nadmiernie twarde, tkliwe. U niektórych kobiet wywołuje to strach i niepokój. Tak naprawdę ból piersi towarzyszy wielu kobietom przed menstruacją i jest związany z natywnymi procesami zachodzącymi w czasie cyklu miesiączkowego. Sprawdź, dlaczego bolą piersi przed okresem i jak łagodzić to nieprzyjemne uczucie.

Ból piersi przed miesiączką to naturalne zjawisko, które dotyczy większości kobiet. Jest to związane ze zmianami hormonalnymi zachodzącymi w czasie przed menstruacją. Po owulacji, która występuje w połowie cyklu, dochodzi do spadku stężenia estrogenów i zwiększenia stężenia progesteronu oraz prolaktyny. Wysokie stężenia tych hormonów powodują opuchliznę (zatrzymywanie wody w tkance), tkliwość i ból piersi. Ból piersi jest jednym z objawów tzw. PMS, czyli zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Zazwyczaj ból piersi, choć nieprzyjemny, nie jest bardzo silny. Zdarza się jednak, że piersi są tak tkliwe, że bolą przy każdym dotyku. Ból może też uniemożliwiać zakładanie biustonosza i noszenie obcisłej odzieży. Odczuwanie bólu jest uzależnione od rozłożenia receptorów, czyli miejsc wychwytów hormonów i jest indywidualne dla każdej kobiety. Warto mieć jednak świadomość, że silny ból i dyskomfort są podstawą do konsultacji z lekarzem. 

Gdy ból piersi nie daje spokoju, warto zgłosić się na wizytę do lekarza i wykonać badania hormonalne, a także USG piersi, by wykluczyć inne, czasami bardzo groźne przyczyny bólu.

Jak łagodzić ból piersi przed okresem?

  • Ból piersi przed miesiączką można łagodzić na kilka sposobów:
  • noś luźną odzież, zapinaj biustonosz luźniej, niż zwykle (warto w tym czasie korzystać z biustonoszy bez fiszbin),
  • weź ciepłą kąpiel,
  • przykładaj do piersi okłady ze schłodzonych, rozbitych tłuczkiem liści kapusty,
  • ogranicz jedzenie tłuszczów zwierzęcych (w tym masła, mięs i wędlin),
  • włącz do jadłospisu nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i 6 (ryby morskie, oleje, pestki słonecznika i dyni, orzechy), witaminę E (jajka, zielone warzywa, produkty z pełnego ziarna), witaminę B6 (kapusta, brązowy ryż).

Na bóle piersi może też pomóc preparat Mastodynon. To niehormonalny lek bez recepty, który przeznaczony jest dla kobiet cierpiących na mastalgię. O dawkowaniu należy porozmawiać z lekarzem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Medycyna Praktyczna (mp.pl), onkolmed.pl