Zamknij

Dlaczego warto jeść majeranek? Zdziwisz się, jaki jest zdrowy

07.11.2022
Aktualizacja: 07.11.2022 18:00

Majeranek to jedna z najpopularniejszych ziołowych przypraw kuchennych. Dodaje się go do zup czy mięsa, nie myśląc nawet o tym, jak korzystnie działa na zdrowie. Tymczasem nie bez powodu jest wykorzystywany od tak dawna. Majeranek ma bowiem niebywałe właściwości prozdrowotne. Oto dlaczego warto go jeść.

Lecznicze właściwości majeranku
fot. Shutterstock

Majeranek to przede wszystkim aromatyczne zioło, niezwykle popularne w polskiej kuchni. Powszechnie uważa się, że ułatwia trawienie. To jednak nie wszystkie zalety tej przyprawy, która, jak się okazuje, ma wiele nazw, m.in. majeran ogrodowy, lebiodka majeran, lebiodka majeranek, kiełbaśnik, ziele kiełbasiane, kołdunowe ziele, majoran czy marjanek. Choć podobny z wyglądu do oregano i należy do tej samej rodziny, nie należy go z nim mylić – ma zresztą łagodniejszy smak niż ono. Majeranek warto jeść (można też robić z niego napar) nie tylko ze względu na smak – przyprawa ta ma bardzo korzystny wpływ na organizm. I jest też dobrym zamiennikiem soli.

Co zawiera majeranek?

Majeranek, jak większość roślin, jest źródłem błonnika, ale ponieważ spożywa się go w sumie w niewielkich, to nie można go uznać za dobre źródło błonnika w diecie (100 g majeranku zawiera ok. 40 g błonnika, ale łyżeczka tej przyprawy to zaledwie 4 g, szczypta – ok. 0,5 g). Ziele to zawiera również:

  • składniki mineralne: potas, wapń, magnez, fosfor, żelazo
  • witaminy: A, C i z grupy B.

Niezwykle ważnym bogactwem majeranku są jednak związki biologicznie czynne, które mają silne działanie antyoksydacyjne: karwakrol, eugenol, fenol, kwas askorbinowy, kwas ursolowy i kwas oeanolowy. To głównie właśnie one odpowiadają za niezwykłe właściwości majeranku. Antyutleniające właściwości majeranku łatwiej zaobserwować, dodając go np. do smalcu – ziele to hamuje jełczenie tłuszczu.

Jakie właściwości ma majeranek?

Majeranek nie jest tylko przyprawą, wykorzystuje się również jego lecznicze właściwości. Jest on stosowany jako środek przeciwzapalny, wiatropędny, zmniejszający nadmierną fermentację i ułatwiający trawienie. Jest też składnikiem maści do łagodzenia stanów zapalnych oraz kropli do płukania jamy ustnej. Maści majerankowej używa się przy katarze.

Majeranek ma działanie:

  1. przeciwutleniające
  2. przeciwdrobnoustrojowe (zwalcza grzyby, bakterie)
  3. korzystne dla układu sercowo-naczyniowego (zmniejsza stres oksydacyjny)
  4. wiatropędne
  5. ułatwiające trawienie
  6. przeciwnowotworowe
  7. przeciwzapalne

Olejek majerankowy działa antyseptycznie, przeciwzapalnie i i przeciwtrądzikowo. Skutecznością przeciwdrobnoustrojową dorównuje olejkowi cynamonowemu i goździkowemu. Ma też szerokie zastosowanie w aromatoterapii, jest stosowany w kąpielach, inhalacjach i masażach.

Jak jeść majeranek?

Majeranek zwykle spożywa się w formie suszonej, ale bez przeszkód można go też jeść jako świeży. Jego listki mają jasnozieloną barwę, silny, aromatyczny zapach i gorzki, korzenny smak. Właśnie temu charakterystycznemu aromatowi zawdzięcza swoją popularność.

Majeranek dodaje się głównie do potraw ciężko strawnych, takich jak zupy z fasoli, grochu, kapusty, duszonej i pieczonej baraniny oraz wieprzowiny. W diecie bezsolnej można go stosować zamiast soli. Często wykorzystywany jest w kuchni francuskiej i niemieckiej, ale niezwykle popularny jest w kuchni polskiej.

W połączeniu z rumiankiem, liściem babki, zielem hyzopu, liściem mięty, lebiodką, owocem kopru majeranek jest składnikiem mieszanki na kolkę (wzdęcia) dla dzieci. Można też go zaparzyć samego, a uzyskany napar będzie miał działanie wspomagające trawienie (przydaje się przy przejedzeniu, np. podczas świąt), a także pomoże przy przeziębieniu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródła: J. Newerli-Guz, Przeciwutleniające właściwości majeranku ogrodowego Origanum majorana L., „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 93 2018 / A. Orkusz, L. Bogacz-Radomska, Znaczenie przypraw w żywieniu człowieka, Nauki Inżynierskie i Technologie (2017) 4, 55-65