Zamknij

Takie śniadanie skutecznie obniża cholesterol. Jedz je codziennie

16.01.2023
Aktualizacja: 17.01.2023 08:35

Wysoki poziom cholesterolu może zwiększyć ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych. Ten ważny dla zdrowia układu krążenia parametr trzeba więc regularnie kontrolować. Według specjalistów, mniej więcej szklanka jednego z popularnych śniadaniowych dań może obniżyć poziom cholesterolu aż o osiem procent.

Owsianka na śniadanie obniża zły cholesterol
fot. Shutterstock

Wysoki poziom cholesterolu oznacza, że układ krążenia jest mocno obciążony, a krew tętnicach płynie z większą niż normalnie trudnością. Cholesterol osadza się na ściankach naczyń krwionośnych, zwężając je i zwiększając ryzyko chorób serca. Pomóc mogą proste zmiany w stylu życia – nie zawsze konieczne jest przyjmowanie leków. Niezwykle ważna w takiej sytuacji jest właściwa dieta.

Produkt, który obniża zły cholesterol aż o 8 proc.

Warto wiedzieć, że cholesterol nie jest z gruntu zły – jest on potrzebny do dobrego funkcjonowania organizmu. Problematyczną frakcją całkowitego cholesterolu, określaną jako „zła”, jest wysoki cholesterol LDL (przy niskim poziomie HDL, czyli tzw. dobrego cholesterolu), który zwiększa ryzyko powstania złogów tłuszczowych, a tym samym miażdżycy, chorób sercowych czy udaru.

Według specjalistów z Cleveland Clinic, jednym z dań śniadaniowych, które mogą pomóc obniżyć poziom cholesterolu, jest owsianka. Twierdzą ono, że spożywanie zaledwie około szklanki tego popularnego dania może obniżyć poziom cholesterolu o 5-8 procent.

Płatki owsiane, owsianka oraz cenny błonnik

Płatki owsiane to produkt zbożowy, z którego można przygotować owsiankę, czyli danie śniadaniowe. Płatki to półprodukt, który wytwarza się z różnych rodzajów zbóż: ryżu, pszenicy, żyta, kukurydzy czy właśnie owsa, podczas gdy owsianka to danie gotowane zawierające płatki owsiane oraz wodę lub mleko i ewentualnie inne zdrowe dodatki (np. owoce, ziarno słonecznika czy rodzynki).

Owies, który zawiera duże ilości błonnika, ma kluczowe znaczenie dla obniżenia poziomu cholesterolu. Badania naukowe wykazały, że zboże to zawiera niezwykle cenny rodzaj błonnika, tzw. beta-glukan. Spożywanie zaledwie trzech gramów beta-glukanu dziennie może pomóc obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Ten typ błonnika tworzy bowiem żelową substancję, która wiąże się w jelitach z bogatą w cholesterol żółcią. Pomaga to ograniczyć ilość cholesterolu, który jest wchłaniany z jelit do krwi.

Wystarczy zatem zaledwie szklanki gotowej owsianki dziennie, by obniżyć poziom cholesterolu w krwi. Warto włączyć to danie do swojej diety. Nie wszyscy lubią jednak owsiankę – podobne działanie będą miały też inne produkty zawierające płatki owsiane lub kasze owsianą. Mogą to być też np. ciasteczka owsiane – lepiej jednak upiec je w domu niż kupować gotowe (mogą zawierać niekorzystne utwardzone tłuszcze trans).

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader