Zamknij

8 szklanek wody dziennie to mit. Naukowcy określili, ile powinniśmy pić

Alicja Bartosiak
29.11.2022 12:43

Niedobór wody wpływa na cały organizm, powodując wiele nieprzyjemnych objawów. To, że powinniśmy często sięgać po wodę jest oczywiste, ale nawet ze zdrowymi nawykami nie należy przesadzać! Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na wodę? Nowe ustalenia naukowców mogą zaskoczyć…

Ile wody dziennie powinniśmy pić? Nowe badanie
fot. Shutterstock
  1. 8 szklanek wody dziennie: czy faktycznie musimy tyle pić?
  2. Jaka ilość wody będzie najlepsza?

Ciało człowieka składa się w 70 procentach z wody, jednak cały czas ją tracimy (gdy oddychamy, pocimy się, oddajemy mocz), dlatego tak ważne jest uzupełnianie płynów. Przyjmuje się, że zdrowy, dorosły człowiek powinien pić około dwóch litrów wody na dobę, a w czasie upałów dwa razy tyle! Naukowcy z University of Wisconsin–Madison sprawdzili, czy taka ilość naprawdę jest korzystna dla zdrowia.

8 szklanek wody dziennie: czy faktycznie musimy tyle pić?

Badania obejmowały 5600 osób pochodzących z 26 krajów. Uczestnicy byli bardzo zróżnicowani wiekowo (najmłodsi mieli zaledwie kilka dni, najstarsi 96 lat). Uzyskane wyniki stoją w sprzeczności z często przedstawianym poglądem, że osiem szklanek o pojemności 250 ml zaspokaja codzienne potrzeby ludzkiego organizmu. Specjaliści twierdzą, że nie jest to ilość odpowiednia dla każdego. Zastrzegają, że potrzeby są różne, m.in. zależnie od płci, wieku, wagi człowieka i podejmowanego przez niego wysiłku.

– Nauka nigdy nie poparła starej zasady ośmiu szklanek jako odpowiedniej wskazówki, choćby dlatego, że myliła ona całkowity obrót wody z wodą z napojów. Tymczasem dużo wody pochodzi z jedzenia, które spożywasz. Ta praca jest najlepszą, jaką do tej pory wykonaliśmy, aby zmierzyć, ile wody ludzie faktycznie spożywają codziennie – obrót wody do i z organizmu – oraz główne czynniki, które napędzają obrót wody – wyjaśnia Dale Schoeller z University of Wisconsin–Madison, emerytowany profesor nauk żywieniowych, który od dziesięcioleci prowadzi badania dotyczące wody i metabolizmu.

Wcześniejsze prace na ten temat opierały się głównie na spostrzeżeniach ochotników, którzy zgłaszali zaobserwowane spożycie wody. W ramach nowych badań obiektywnie zmierzono czas potrzebny wodzie do przepłynięcia przez ciała uczestników badania, śledząc obrót "oznakowanej wody". Badani wypijali odmierzoną ilość wody, zawierającej identyfikowalne izotopy wodoru i tlenu. Izotopy to atomy danego pierwiastka, które mają nieco inną masę atomową, dzięki czemu można je odróżnić od innych atomów tego samego pierwiastka w próbce.

– Jeśli zmierzysz tempo, w jakim dana osoba eliminuje te stabilne izotopy z moczem w ciągu tygodnia, izotop wodoru może powiedzieć, ile wody uległo wymianie, a eliminacja izotopu tlenu może nam wskazać, ile kalorii spalono – wskazał  Dale Schoeller.

W badaniach wzięło udział 90 naukowców z różnych stron świata, którzy zebrali i przeanalizowali dane, porównując czynniki środowiskowe ze zmierzonym obrotem wody, wydatkami energetycznymi, masą ciała, płcią, wiekiem i aktywnością fizyczną uczestników.

Jaka ilość wody będzie najlepsza?

Jak podają naukowcy, zapotrzebowanie na wodę wynosi średnio od 1 do nawet 6 litrów. Zdarzają się też przypadki, które przekraczają 10 litrów dziennie. Takie zróżnicowanie zależy od indywidualnych uwarunkowań; określenie jednej średniej nie jest możliwe. Najwięcej powinni pić mężczyźni w wieku 20 lat, natomiast zapotrzebowanie na wodę w przypadku kobiet utrzymuje się na stałym poziomie od 20 do 55 lat. Noworodki miały największy procentowo obrót wody, codziennie wymieniając około 28 procent wody w swoich ciałach. Poziom aktywności fizycznej i kondycja fizyczna wyjaśniały największą część różnic w zapotrzebowaniu na wodę, a w dalszej kolejności - płeć, wskaźnik rozwoju społecznego i wiek.

Mężczyzna niebędący sportowcem (ale o przeciętnej aktywności fizycznej), który ma 20 lat, waży 70 kg mieszka na poziomie morza w dobrze rozwiniętym kraju o średniej temperaturze powietrza 10 stopni C i wilgotność względnej 50 proc. przyjmuje i traci około 3,2 litra wody dziennie. Kobieta w tym samym wieku i o tym samym poziomie aktywności, ważąca 60 kg i mieszkająca w tym samym miejscu, wydala 2,7 litra.
Naukowcy odkryli również, że podwojenie energii zużywanej przez osobę może zwiększyć dzienny obrót wodą o około litr. Pięćdziesiąt kilogramów masy ciała więcej dodaje 0,7 litra dziennie. Wzrost wilgotności o 50 proc. zwiększa zużycie wody o 0,3 litra. Sportowcy zużywają około litra więcej niż osoby, które nie są aktywne.

Według Schoellera pomiary poprawią naszą zdolność przewidywania bardziej szczegółowych i dokładnych przyszłych potrzeb wodnych, zwłaszcza w tragicznych okolicznościach.

– Określenie, ile wody zużywają ludzie, ma coraz większe znaczenie ze względu na wzrost liczby ludności i postępujące zmiany klimatu. Ponieważ obrót wody jest powiązany z innymi ważnymi wskaźnikami zdrowia, takimi jak aktywność fizyczna i procent tkanki tłuszczowej, ma potencjał jako biomarker zdrowia metabolicznego – zauważa dr Yosuke Yamada, jeden z autorów badania.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Y.Yamada, X.Zhang, M. E. T. Henderson, H. Sagayama, H. Pontzer, D, Watanabe, T. Yoshida, Variation in human water turnover associated with environmental and lifestyle factors, Science, tom 378 nr.6622, [dostęp 29.11.2022]