Zamknij

Chcesz uniknąć demencji? Naukowcy podpowiadają: odstaw sól

05.12.2022 08:19

To, co jesz, wpływa na cały Twój organizm. Od dawna wiadomo, że sól w diecie sprzyja chorobom sercowo-naczyniowym. Teraz naukowcy wykazali jeszcze jedno powiązanie. Według nich, spożywanie dużej ilości soli to najlepszy przepis na szybkie problemy z pamięcią i myśleniem. Jak to możliwe?

Nadmiar soli w diecie to większe ryzyko demencji. Badanie
fot. Shutterstock
  1. Odstawienie soli jest korzystne dla funkcji poznawczych
  2. Jaka ilość soli jest bezpieczna?

Często spożywasz produkty bogate w sól? Pora to zmienić. Jak podaje WHO, chińscy naukowcy  z pekińskiego Uniwersytetu Tsinghua właśnie wykazali,  że wysokie spożycie soli przy jednoczesnym niskim spożyciu potasu przyczyniają się do wielu problemów zdrowotnych (wysokie ciśnienie krwi, udar mózgu, choroby serca). To także prosta droga do demencji.

Odstawienie soli jest korzystne dla funkcji poznawczych

W chińskim badaniu wzięło udział 4 tys. ochotników w wieku ok. 50 lat.  Według wyników wysokie spożycie sodu (ponad 5593,2 mg dziennie) i wysoki stosunek stężenia sodu do potasu (ponad 3,8) zwiększały ryzyko problemów z pamięcią. Tymczasem wysokie spożycie potasu (ponad 1653,3 mg dziennie) wiązało się z lepszą sprawnością umysłową. Naukowcy wyjaśniają, że te dwa pierwiastki wpływają na zdrowie mózgu, ponieważ oddziałują na układ krwionośny.

– Na podstawie naszych wyników można racjonalnie zasugerować, że obniżenie spożycia sodu i odpowiednie zwiększenie konsumpcji potasu jest korzystne dla funkcji poznawczych – mówi prof. Ai Zhao współautorka pracy opublikowanej w magazynie „Global Transitions”.

Ekspertka zwraca uwagę, że przyszłe badania mają pozwolić na znalezienie optymalnej proporcji w stężeniach sodu i potasu dla seniorów.

Jaka ilość soli jest bezpieczna?

Według rekomendacji WHO dorośli nie powinni spożywać dziennie więcej niż 5 g. soli. Pamiętajmy przy tym, że sól dodawana jest do większości produktów, które spożywamy. Potas, który korzystnie działa na mózg, znajdziemy m.in. w bananach, cytrusach, morelach, brokułach, pomidorach. Warto włączyć te produkty do diety.

Demencja zaburza zdolność cierpiącego na nią człowieka do myślenia, korzystania z pamięci i podejmowania decyzji do tego stopnia, że utrudnia codzienne funkcjonowanie. To jedna z głównych przyczyn niepełnosprawności osób starszych. W Polsce choruje niemal 400 tys. osób. Choroba jest dramatem nie tylko dla samego pacjenta, ale i jego rodziny. Jednocześnie brakuje skutecznych leków, które mogłyby zatrzymać chorobę. W przypadku demencji najważniejsza jest odpowiednia profilaktyka: ruch, sen i dieta.

Badanie ma szczególne znaczenie, ponieważ ze względu na wysokie stężenie soli w żywności w wielu krajach, powszechny jest nadmiar sodu w diecie.