Zamknij

Dieta w Hashimoto. Jak powinien wyglądać jadłospis osoby chorej?

05.04.2022
Aktualizacja: 05.04.2022 15:05

Choroby tarczycy, w tym te o podłożu autoimmunologicznym, to coraz częstszy problem zdrowotny, z którym zmagają się przede wszystkim kobiety. Jedną z nich jest choroba Hashimoto – zaburzenie wymagające stosowania specjalistycznej diety. Jak powinna wyglądać dieta przy chorobie Hashimoto? Wyjaśnia Izabela Sobolewska, dietetyk kliniczna Be Diet Catering.

Dieta a Hashimoto
fot. Shutterstock
  1. Jakie są objawy Hashimoto?
  2. Dieta w chorobie Hashimoto – jak i co jeść przy niedoczynności tarczycy?

Choroba Hashimoto to przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, które na skutek procesu autoimmunologicznego często prowadzi do spadku produkowanych przez tarczycę hormonów, czyli jej niedoczynności.

Jakie są objawy Hashimoto?

Ze względu na bezbolesny przebieg, który z początku nie daje żadnych charakterystycznych sygnałów, choroba Hashimoto często rozwija się bez wiedzy chorego. Do najbardziej charakterystycznych objawów Hashimoto pojawiających się z upływem czasu należą:

Czasami w badaniach profilaktycznych możemy dostrzec zbyt wysoki poziom cholesterolu i/lub anemię z powodu niedoboru witaminy B12. Powinien być to dla nas sygnał ostrzegawczy, że być może nasza tarczyca nie funkcjonuje poprawnie. Wówczas należy pogłębić diagnostykę i oznaczyć podstawowe parametry oceniające czynność tarczycy.

Niewydolność tarczycy może objawiać się za pośrednictwem symptomów psychicznych, do których należą:

  • problemy z koncentracją i zapamiętywaniem,
  • przewlekłe obniżenie nastroju,
  • stany depresyjne.

Jednak odpowiedni styl życia, w tym przede wszystkim dieta, mogą przyczynić się do osłabienia wielu objawów choroby Hashimoto, złagodzić toczący się proces zapalny i zapewnić pacjentom dobre samopoczucie i wysoką jakość życia na przestrzeni wielu lat.

Dieta w chorobie Hashimoto – jak i co jeść przy niedoczynności tarczycy?

Przede wszystkim zrezygnujmy w swojej diecie z produktów wysokoprzetworzonych o długim, nieznanym składzie, a w zamian wybierajmy produkty wysokiej jakości. Zmniejszenie ilości spożywanych konserwantów i szkodliwych dodatków pozytywnie wpływa na zdrowie zarówno zdrowych osób, jak i tych, które walczą z różnego rodzaju chorobami.

Przy zaburzeniach pracy układu hormonalnego warto pamiętać również o regularności spożywanych posiłków. Zgodnie z zaleceniami dietetyków pacjenci zmagający się z chorobami tarczycy powinni jeść 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych, mniej więcej co 3-4 godziny. Nie zapominajmy też o odpowiednim nawodnieniu organizmu, które wspomaga działanie procesów metabolicznych.

Jednym z największych wyzwań, z którymi spotykają się osoby zmagające się z Hashimoto, jest konieczność eliminacji produktów na bazie białej, oczyszczonej mąki oraz ograniczenie tych o wysokim poziomie indeksu glikemicznego. Jest to konieczne ze względu na często współwystępujące wraz z Hashimoto problemy z gospodarką węglowodanową. Nie oznacza to jednak, że musimy całkowicie rezygnować z ulubionych dań. Wystarczy, że przygotujemy je, wykorzystując na przykład mąkę pełnoziarnistą, orkiszową, żytnią, czy owsianą, co pozwoli dodatkowo dostarczyć organizmowi cennych wartości odżywczych.

Pamiętajmy również o zdrowych tłuszczach. Włączając do diety ryby, takie jak łosoś, pstrąg, czy makrela przynajmniej 1-2 razy w tygodniu, wykorzystamy przeciwzapalne działanie kwasów omega-3 w nich zawartych. Nie należy jednak smażyć ryb w głębokim tłuszczu. Wybierajmy zdrowsze alternatywy obróbki termicznej, takie jak pieczenie czy przygotowywanie na parze.

Dobrze też uzupełnić codzienny jadłospis o produkty bogate w błonnik pokarmowy, którego odpowiednia podaż w codziennej diecie stanowi ważny aspekt prawidłowego żywienia.

Jednak szczególnie warto zwrócić uwagę na warzywa wolotwórcze, jak np. kapusta, brokuł, kalafior, brukselka, szpinak, kasza jaglana, tofu. Nie należy z nich rezygnować, ponieważ są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, należy jednak kontrolować ich ilość w diecie. Brokuły, kalafior, brukselkę i podobne produkty, warto poddać obróbce termicznej, która nawet o 70% zmniejszy poziom niekorzystnych związków.

Stosując dietę specjalistyczną dostosowaną do wyzwań zdrowotnych w Hashimoto, czasami konieczne może okazać się wsparcie organizmu dodatkową suplementacją. Bezwzględnie należy zadbać o dostarczenie organizmowi witaminy D, zwłaszcza w okresie od października do kwietnia. Dodatkowo korzystna może być suplementacja selenem, cynkiem, kwasami omega-3. Pamiętajmy jednak, aby suplementację konsultować na podstawie aktualnych badań z lekarzem prowadzącym, który zaleci najkorzystniejsze rozwiązania.

Choć nie istnieje uniwersalny sposób żywienia dla osób zmagających się z chorobą Hashimoto, dobrze zbilansowana dieta oparta na zasadach racjonalnego żywienia, o charakterze przeciwzapalnym, może wspomóc pracę tarczycy, a także stanowić cenny element uzupełniający kompleksowe leczenie. Stosowanie się do kilku zaleceń dietetycznych pozwoli w pełni cieszyć się komfortem życia i uniknąć negatywnych konsekwencji.