Zamknij

Kolendra pomaga na trawienie i bezsenność. Jakie jeszcze ma właściwości?

12.07.2021
Aktualizacja: 12.07.2021 16:35
Kolendra - właściwości lecznicze, do czego jeść
fot. Shutterstock

Kolendra najlepiej znana jest jako przyprawa, ale popularność zyskała sobie także w ziołolecznictwie. W kuchni stosuje się ją zwykle ze względów smakowych, a w mało kto wie, że ma również mnóstwo leczniczych zalet – pozytywnie wpływa na trawienie, ma działanie przeciwcukrzycowe, a także uspokajające.

  1. Kolendra – jakie ma składniki odżywcze
  2. Jakie właściwości lecznicze ma kolendra?
  3. Kolendra jako przyprawa – do czego?
  4. Jakie przeciwwskazania ma kolendra?

Świeża kolendra z wygląd przypomina natkę pietruszki, ale ma zupełnie inny zapach i smak niż zielona pietruszka. Jadalna jest cała roślina – nie tylko świeże liście, ale także nasiona kolendry, z których wytwarza się olejek kolendrowy używany w ziołolecznictwie. Kolendrę stosuje się głównie w kuchni wschodniej, orientalnej, choć to roślina, która byłą dobrze znana również Słowianom – uważali oni, że zapobiega szybkiemu zamroczeniu po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu (ciekawe natomiast, że Rzymianie przypisywali kolendrze zupełnie przeciwne działanie: miała ona wzmacniać na działanie alkoholu. W Polsce najpopularniejsza jest kolendra siewna.

Kolendra – jakie ma składniki odżywcze

Do jedzenia nadają się zarówno liście kolendry, jaki i jej nasiona. Mają one różną zawartość składników mineralnych, witamin, błonnika czy kalorii. Nasiona są bardziej zasobne w składniki mineralne i błonnik, zawierają też sporo tłuszczów nienasyconych, podczas gdy zielone liście – mają dużo witamin. Kolendra zawiera:

Liście kolendry są niskokaloryczne – 100 g zawiera zaledwie 23 kcal, natomiast nasiona są już wysokoenergetyczne – mają 298 kcal w 100 g.

Jakie właściwości lecznicze ma kolendra?

Kolendra to roślina o dużym potencjale zdrowotnym. Korzystne jest zarówno jej spożywanie, jak również używanie farmaceutyków stworzonych na jej bazie. Właściwości prozdrowotne kolendry to:

  • działanie przeciwutleniające
  • normalizowanie poziomu cukru we krwi
  • działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze
  • działanie uspokajające i nasenne
  • zapobieganie nowotworom jelita grubego
  • działanie przeciwpasożytnicze.

Kolendra jako przyprawa – do czego?

Zapach i smak świeżej kolendry jest wyjątkowy – ma świeży cytrynowy aromat i anyżkowy smak – jest on na tyle intensywny, że kolendrę albo się lubi, albo nie znosi. Nasiona to natomiast drobne kuleczki o korzennym smaku – zwykle występują w formie suszonej.

Nasiona kolendry to popularna przyprawa w kuchniach orientalnych – są składnikiem mieszanek przyprawowych: garam masali, curry czy tandoori. Dobrze pasują (najlepiej świeżo utarte w moździerzu) do sosów, zup, dań z roślin strączkowych, warzyw kapustnych. Można je też dodawać do kiszonek. Świeże liście kolendry natomiast są świetnym dodatkiem do niemal wszystkich dań, zwłaszcza orientalnych – najlepiej świeżo posiekanymi posypać potrawę bezpośrednio przed spożyciem.

Warto pamiętać, że ziarna najlepiej zmielić lub utrzeć w moździerzu tuż przed dodaniem do potrawy, można jet też dla lepszego aromatu wcześniej podprażyć na suchej patelni. Świeżej kolendry natomiast nie należy siekać zbyt drobno, a jeżeli dodajemy je do gotowania, to sam koniec koniec. Można ją też mrozić, natomiast suszenie nie jest polecane, bo zioło traci swój smak.

Jakie przeciwwskazania ma kolendra?

Jedzenie kolendry jest bezpieczne – trudno przedawkować przyprawę lub dodatek do potraw. Natomiast na bazie kolendry i olejku z kolendry powstają też preparaty lecznicze – również one uznawane są za bezpieczne. Długotrwałe ich stosowanie może jednak wiązać się z niedoborem witaminy B1, bo w kolendrze występuje czynnik antywitaminowy. Warto też pamiętać, że olejek kolendrowy stosowany na skórę może powodować kontaktowe reakcje alergiczne, a niekiedy także fotodermatozy, gdy pod wpływem działania światła na skórze mogą występować niepokojące zmiany.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródła:

  • Sztaba, D. (2009). Barwa szafranu, aromat cynamonu, smak kaparów–właściwości lecznicze biblijnych przypraw. Pol, 65(1), 29-40
  • Dietetycy.org.pl