Zamknij

Dlaczego warto jeść koperek? Zdziwisz się, jaki jest zdrowy

08.07.2022
Aktualizacja: 08.07.2022 14:35

Nie bez powodu tak często dodajemy do potraw świeży koperek, zwłaszcza latem, gdy jest go pod dostatkiem. To roślina, która może rosnąć niemal wszędzie (nawet w doniczce). Nie dość, że ma piękny aromat, to ma również mnóstwo właściwości zdrowotnych. Oto dlaczego warto jeść koperek na co dzień.

Dlaczego warto jeść koperek?
fot. Schutterstock
  1. Jakie składniki odżywcze zawiera koperek?
  2. Jakie właściwości zdrowotne ma koper?
  3. Jak jeść koperek?

Koperek, czyli koper ogrodowy (Anethum graveolens), jest ziołem i przyprawą stosowaną w kuchni europejskiej i azjatyckiej. Nadaje potrawom zapach i świeży smak – często łączy się go z łososiem, ziemniakami i sosami na bazie jogurtu. Jego listki są delikatne w smaku, a nasiona (też są jadalne) bardziej aromatyczne, z lekkim cytrusowym posmakiem podobnym do kminku. Koper jest bogaty w cenne składniki odżywcze i tradycyjnie był stosowany w leczeniu różnych dolegliwości, w tym problemów trawiennych czy nieświeżego oddechu. Badania naukowe dowiodły, że jedzenie koperku może przynieść sporo korzyści zdrowotnych.

Jakie składniki odżywcze zawiera koperek?

Koperek jest niskokaloryczny – niepełna szklanka świeżego koperku (ok. 9 g) zawiera zaledwie 4 kcal. Jest też dobrym źródłem:

  • witaminy A
  • witaminy C
  • kwasu foliowego
  • wapnia
  • żelaza
  • manganu

Świeży koper dostarcza też miedzi, magnezu, potasu, ryboflawiny i cynku. Ponieważ koperek spożywamy w niedużych ilościach (trudno zjeść szklankę koperku naraz), posypując nim potrawy, to jednorazowo nie uda nam się uzyskać znacznych ilości tych składników. Dlatego warto jeść koperek regularnie.

Nasiona kopru mają podobne wartości odżywcze jak jego listki. Dostarczają wapnia, żelaza, magnezu, manganu, fosforu i potasu.

Jakie właściwości zdrowotne ma koper?

Tradycyjne zastosowania koperku, takie jak leczenie kolki u niemowląt i chorób układu pokarmowego czy pomocy w karmieniu piersią, nie zostały poparte badaniami, to wykazano, że koper ma inne korzyści zdrowotne.

  • Koperek jest bogaty w przeciwutleniacze. Te naturalnie występujące związki pomagają chronić komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Spożywanie pokarmów bogatych w antyoksydanty może pomóc w zmniejszeniu przewlekłego stanu zapalnego i zapobieganiu, a nawet leczeniu niektórych schorzeń, w tym choroby serca, choroby Alzheimera, reumatoidalnego zapalenia stawów i niektórych form raka. Stwierdzono, że zarówno nasiona, jak i liście rośliny kopru są bogate w kilka związków roślinnych o właściwościach antyoksydacyjnych, w tym flawonoidy, terpenoidy, garbniki.
  • Korzystnie wpływa na serce. Wykazano, że flawonoidy, które znajdują się w koprze, chronią serca ze względu na silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Wykazano też, że ekstrakt z kopru może mieć działanie obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów, ale potrzebne są kolejne badania.
  • Koperek pomaga obniżać poziom cukru we krwi. Badania pokazują nie tylko, że koper pomaga w leczeniu istniejącej cukrzycy typu 2, ale również że może zapobiegać rozwojowi tej choroby.
  • Może mieć właściwości antynowotworowe. W olejkach eterycznych takich roślin jak koper, zawarte są monoterpeny, które mają właściwości przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. Koperek zawiera szczególnie dużo d-limonenu, może więc pomóc w zapobieganiu i leczeniu raka płuc, piersi i okrężnicy.
  • Koperek może pomagać na bólemenstruacyjne. Olejki eteryczne w koprze mogą łagodzić ból związany ze skurczami podczas miesiączki.
  • Może wzmacniać kości. Koperek zawiera wapń, magnez i fosfor - wszystkie te składniki są ważne dla zdrowia kości.
  • Koperek może zwalczać szkodliwe bakterie. Olejki eteryczne zawarte w nim mają działanie antybakteryjne, więc mogą zwalczają potencjalnie szkodliwe bakterie, takie jak Klebsiella pneumoniae i Staphylococcus aureus.

Jak jeść koperek?

Świeży koper ma nieco silniejszy smak niż suszony. Łodygi kopru powszechnie używane są do kiszenia ogórki i do innych kiszonych warzyw. Oprócz takiego zastosowania można go dodawać na co dzień do potraw do ryb, ziemniaków i sosów na bazie jogurtu. Świeży koperek można:

  • zmieszać z jogurtem greckim, ogórkiem, cytryną i czosnkiem, aby zrobić tzatziki
  • upiec w piekarniku z marchewką i oliwą z oliwek
  • posypać nim łososia pieczonego z oliwą i cytryną
  • dodać do sosu ziołowego i podać z ziemniakami
  • dodawać do zup i sałatek
  • suszyć i mrozić.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Healthline.com / WebMD.com