Zamknij

12 olejków ułatwiających zasypianie

08.02.2021
Aktualizacja: 08.02.2021 20:45
Oleje eteryczne na sen
fot. Shutterstock

Chrapanie uprzykrza życie wielu parom. Choć próbują się dowiedzieć, co jest przyczyną i ją wyeliminować, to okazuje się, dużo trudniejsze niż mogłoby się początkowo wydawać. Szukając rozwiązań w naturalnych metodach, można zapoczątkować aromaterapię.

  • Aromaterapia wykorzystuje olejki eteryczne, aby poprawić zdrowie fizyczne, psychiczne lub duchowe. W aromaterapii olejki eteryczne są zwykle wdychane i mogą przeciwdziałać chrapaniu.
  • Olejki eteryczne mogą być sposobem na relaks i lepszy sen.
  • Olejek lawendowy jest powszechnie uznawany za naturalny środek nasenny

Chociaż nauka nie ma obecnie dowodów na poparcie tego, wiele osób od dawna udowadniało, że olejki eteryczne działają na chrapanie.

Olejki eteryczne są używane od tysięcy lat w leczeniu różnych dolegliwości. Powstają z roślin poprzez ekstrakcję naturalnych substancji chemicznych. Olejki eteryczne są często wytwarzane z kory drzew, korzeni, kwiatów, liści i ziół.

Od chrapania do bezsenności krótka droga

Około 45% dorosłych chrapie przynajmniej sporadycznie, a 25% od czasu do czasu. Chrapanie może być czymś więcej niż tylko niedogodnością. Może prowadzić do bezsenności i problemów z partnerem. Może być również oznaką poważnego zaburzenia oddychania zwanego bezdechem sennym.

Naukowe dane dotyczące stosowania olejków eterycznych w problemach z chrapaniem są mało znane, ale są światełkiem w tunelu. Wstępne badanie kliniczne, sponsorowane przez producenta jednego sprayu z olejkiem eterycznym do gardła, wykazało, że ich szczególna mieszanka olejków eterycznych może skutecznie zmniejszyć chrapanie u niektórych osób. Jednak nie jest jasne, dlaczego i jak działają te oleje, aby zmniejszyć chrapanie.

Które składniki olejków eterycznych na chrapanie szczególnie warto wziąć pod uwagę?

Tymianek

Zdaniem znawców masażu aromaterapeutycznego, potarcie stóp odrobiną olejku tymiankowego w nocy może zmniejszyć chrapanie.

Mięta pieprzowa

Olejek z mięty pieprzowej ma działanie oczyszczające, które pomaga udrożnić zatoki i ułatwić oddychanie. Jeśli chrapanie pogarsza się, gdy masz zatkane zatoki, może pomóc wdychanie olejku miętowego.

Eukaliptus

Wczesne badania pokazują, że eukaliptus może pomóc w rozbiciu śluzu, zalegającego w układzie oddechowym, w tym w zatokach i tylnej części gardła. Olejek eukaliptusowy służy też do łagodzenia objawów astmy i zapalenia oskrzeli.

Cedr

Cedr ma drzewny zapach, który może pomóc zmniejszyć niepokój i rozluźnić mięśnie. Może pomóc w odprężeniu, ułatwiając zasypianie.

Cytryna

Świeży cytrusowy zapach olejku cytrynowego poprawia nastrój. Może pomóc, zmniejszając niepokój i budując dobre samopoczucie.

Goździk

Goździk to zioło o różnorodnych zastosowaniach leczniczych. Olejek goździkowy może pomóc w rozbiciu flegmy, która przemieszcza się do tylnej części gardła, kiedy kładziesz się spać.

Sosna

Olejek eteryczny otrzymywany z igieł sosnowych, ma zarówno właściwości przeciwbakteryjne, jak i przeciwutleniające. Eksperci od aromaterapii używają go również do masażu spiętych mięśni i bolących stawów. Terapia masażu to skuteczna metoda leczenia bezsenności.

Koper włoski

Koper włoski może mieć pewne właściwości przeciwzapalne. Niektórzy ludzie mogą go używać w celu zmniejszenia stanu zapalnego w nosie i gardle oraz poprawy przepływu powietrza przez drogi nosowe.

Szałwia

Oleje szałwiowe od dawna są używane ze względu na ich właściwości lecznicze. Olejek szałwiowy może być skuteczny w infekcjach dróg oddechowych, takich jak przeziębienie. Może również pomóc poprawić krążenie.

Lawenda

Lawenda to najczęściej stosowany olejek do leczenia bezsenności. Sprzyja relaksacji i może wyzwalać uwalnianie melatoniny, hormonu snu. Naukowcy odkryli, że lawenda zwiększa ilość snu wolnofalowego i głębokiego u uczestników badania. 

Majeranek

Majeranek ma właściwości wykrztuśne, które mogą pomóc w rozbiciu części śluzu, utrudniającego oddychanie w nocy.

Waleriana

Korzeń kozłka lekarskiego ma silne działanie uspokajające, dlatego jest powszechnie stosowany w naturalnych suplementach nasennych. Olejek z kozłka lekarskiego może pomóc w zapewnieniu ci spokojnego snu przy ograniczonych zmianach pozycji lub służyć jako pomoc w zasypianiu twojego partnera.

Jak używać olejków eterycznych do leczenia chrapania?

Istnieje kilka sposobów używania olejków eterycznych w przypadku chrapania:

  • dyfundować w powietrze i wdychać,
  • dodaj rozcieńczony olej do gorącej kąpieli,
  • dodaj kilka kropli oleju do filiżanki wody i płucz gardło przez 30 do 60 sekund,
  • dodaj olejek eteryczny do oleju nośnikowego, takiego jak olej kokosowy lub oliwa z oliwek i wmasuj w skórę.

Olejki eteryczne należy zawsze rozcieńczyć w oleju nośnikowym, pozwalającym bezpiecznie stosować oleje eteryczne. Typowy przepis to od 4 do 6 kropli na 30 ml słodkiego oleju migdałowego, kokosowego lub innego. Zawsze czytaj etykiety olejków eterycznych i postępuj zgodnie z ich wskazówkami.

Chrapanie: kiedy udać do lekarza?

Jeśli uważasz, że ty lub twój partner macie bezdech senny, umówcie się na wizytę u lekarza. Bezdech senny to poważny stan, który może zwiększać ryzyko nadciśnienia, chorób serca i cukrzycy.

Jeśli twoje chrapanie stało się ciężkie i przeszkadza ci w życiu, udaj się do lekarza. Mogą przeprowadzać testy diagnostyczne, aby pomóc określić, co powoduje problemy. Testy te mogą obejmować:

  • Prześwietlenie klatki piersiowej lub górnych dróg oddechowych. Na zdjęciu rentgenowskim lekarz przyjrzy się strukturze dróg oddechowych.
  • Badanie snu w szpitalu. W tego rodzaju badaniu snu będziesz podłączony do sprzętu do monitorowania oddech podczas snu. Nazywa się to polisomnografią.
  • Badanie snu w domu. Możesz również przeprowadzić badanie snu w domu. Twój lekarz zapewni ci sprzęt do monitorowania poziomu tlenu i innych funkcji życiowych podczas snu.

Inne sposoby na poprawę snu

Możesz również chcieć wprowadzić kilka zmian w stylu życia, aby poprawić swoje nawyki związane ze snem:

  • Nie spożywaj kofeiny po godzinie 14:00.
  • Staraj się jeść wcześniej wieczorem, zwłaszcza jeśli cierpisz na schorzenia, które zakłócają sen, takie jak refluks żołądkowy.
  • Całkowicie odłącz się na godzinę przed snem od telefonu i internetu. Niebieskie światło w telefonach i ekranach zakłóca produkcję melatoniny w organizmie. Melatonina to substancja chemiczna wytwarzana przez mózg, która reguluje sen.
  • Ustanów rytuał przed snem. Może to sygnalizować mózgowi, że nadszedł czas, aby się wyciszyć i wprowadzić ciało w tryb uśpienia. Proste strategie, takie jak ciepła kąpiel i przebranie się w piżamę, często mogą okazać się bardzo pomocne. 

Źródło: healthline.com