Zamknij

Śniadanie na dobrą pracę mózgu. 2 sposoby, jak go odżywić

17.11.2022
Aktualizacja: 17.11.2022 14:15

Nie bez powodu specjaliści powtarzają jak mantrę, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Odpowiednio skomponowany, a przede wszystkim, nie zapominajmy, zjedzony, może pozytywnie wpłynąć na cały dzień, a zwłaszcza na pracę mózgu. Co zrobić, by poranny posiłek pomógł w myśleniu? Są na to co najmniej dwa dobre sposoby.

Śniadanie dobre dla pracy mózgu
fot. Shutterstock

Jedzenie zdrowych, pożywnych śniadań naprawdę się opłaca! Przede wszystkim trzeba wykluczyć z nich produkty zawierające dużą ilość cukru i wysoko przetworzonych węglowodanów – szkodzą nie tylko prawidłowemu metabolizmowi, ale również dobrej kondycji mózgu, i są przyczyną złego nastroju – i zastąpić je białkiem, błonnikiem i zdrowymi tłuszczami. Drugim krokiem będzie dodanie do porannego zestawu śniadaniowego kilku produktów wspomagających pracę mózgu. To gotowy przepis na dawkę zdrowia każdego ranka. Dwa sposoby na przyjazne dla mózgu śniadanie zdradza Austin Perlmutter, lekarz i autor książki „Brain Wash”.

Po pierwsze: białko, błonnik i zdrowe tłuszcze

To pierwsza i niezwykle ważna zasada: rezygnacja z gotowych płatków śniadaniowych, które są źródłem cukru i wysoko przetworzonych węglowodanów, i mają niewiele błonnika, zdrowego tłuszczu czy białka. Nawet jeśli zawierają dodatek witamin, niewiele to zmienia. Choć to bardzo wygodna opcja, to po takim śniadaniu zwykle szybko dopada nas głód (to pogarsza nastrój), a metabolizm szaleje (gwałtowne wahania cukru we krwi). To niezwykle ważna sprawa, bo coraz częściej okazuje się, że zła przemiana materii w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia problemów z mózgiem, takich jak demencja.

Na liście zakazanych produktów śniadaniowych powinny się też znaleźć: słodkie muffiny, gofry, bajgle, ale też gotowe batony śniadaniowe, a nawet granola. Są źródłem niezmierzonych ilości cukru, który powoduje gwałtowne skoki glukozy we krwi.

Zamiast produktów obfitujących w wysoko przetworzone węglowodany warto jeść takie, które zawierają białko, błonnik i zdrowe tłuszcze. Należą do nich:

  • jogurt grecki
  • jajka
  • tofu
  • awokado
  • masło orzechowe
  • oliwa z oliwek
  • pestki i nasiona
  • nasiona chia
  • płatki owsiane
  • warzywa
  • fasola.

Po drugie: dodatek pobudzający mózg

Jeśli podstawowe składniki śniadania będą już zdrowe, warto pomyśleć o dodaniu do posiłku konkretnych pokarmów, które mają wpływ na dobre samopoczucie i sprawną pracę mózgu. Są one bogate w kluczowe dla zdrowia mózgu składniki, takie jak tłuszcze omega-3, roślinne składniki odżywcze (np. flawonoidy), błonnik oraz niektóre witaminy i minerały. Produkty, które wspierają pracę mózgu, to:

  • Oliwa z oliwek extra vergine – zawiera mnóstwo ważnych składników odżywczych pochodzenia roślinnego i zdrowych tłuszczów; jest pysznym dodatkiem do jajek i innych niesłodkich śniadań
  • Tłuste ryby – takie jak łosoś, makrela, sardynki i śledź, są bogate w bardzo ważne dla mózgu tłuszcze omega-3
  • Zielone warzywa liściaste – takie jak botwina, jarmuż, szpinak; są bogate w wiele roślinnych składników odżywczych, witaminy i minerały, a także błonnik, który wspiera pracę mózgu.
  • Orzechy i nasiona – są świetnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, błonnika, a także ważnych dla mózgu witamin i minerałów. Szczególnie cenne są orzechy włoskie, nasiona chia i pestki dyni.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.