Zamknij

Nie jesz rano śniadania? Zobacz, co Ci grozi (6 konsekwencji)

30.09.2021 12:00

Wielu z nas ma problem z jedzeniem pełnowartościowych śniadań. Pośpiech, brak czasu i apetytu – to wszystko sprawia, że dzień zaczynamy jedynie od filiżanki kawy. Jaki wpływ na nasze zdrowie ma codzienne pomijanie śniadania?

 Nie jesz rano śniadania? Zobacz, co Ci grozi (6 konsekwencji)
fot. Shutterstock
  1. Spowolnienie metabolizmu
  2. Zaburzenia koncentracji, bóle głowy
  3. Podwyższony poziom glukozy (ryzyko zachorowania na cukrzycę)
  4. Rozdrażnienie i spadek nastroju
  5. Spadek odporności
  6. Zwiększone ryzyko zawału serca

Śniadanie stanowi podstawę naszego odżywiania. To właśnie od tego, co zjemy rano, zależy nasze samopoczucie w ciągu dnia. Poranne śniadanie dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych składników, które są mu potrzebne do działania po nocnej przerwie od jedzenia. Według naukowców, zjedzenie śniadania bogatego w białko zmniejsza aktywność mózgu związaną z uczuciem głodu i niweluję chęć wieczornego podjadania. Dlatego pełnowartościowe śniadania są zalecane osobom, które stosują diety odchudzające. Jakie konsekwencje dla naszego zdrowia ma rezygnacja ze śniadań? Wśród groźnych skutków możemy wymienić:

Spowolnienie metabolizmu

Kiedy nasz organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości kalorii, przechodzi w tryb przetrwania. To znaczy, że zamiast zużywać kalorie na bieżąco, magazynuje je w postaci tłuszczu. Brak śniadań sprawia, że podjadamy w ciągu dnia, a najbardziej ciężkostrawny posiłek spożywamy po południu lub wieczorem, co sprzyja nadwadze. Stosowanie głodówki przez większą część dnia nie wspomaga odchudzania, wręcz przeciwnie.

Zaburzenia koncentracji, bóle głowy

Najwięcej energii w ciągu dnia zużywa nasz mózg. By prawidłowo funkcjonować, potrzebuje on wystarczającej ilości „paliwa”, czyli białka. Niejedzenie śniadań sprawia, że mózg działa w spowolnionym tempie, wolniej przetwarza informacje, a wykonywanie pracy umysłowej staje się bardzo męczące.

Podwyższony poziom glukozy (ryzyko zachorowania na cukrzycę)

Składniki odżywcze, które organizm otrzymuje podczas śniadania, pomagają kontrolować poziom glukozy we krwi. Wahania poziomu glukozy i insuliny przyczyniają się do rozwoju cukrzycy.

Rozdrażnienie i spadek nastroju

Brak wystarczającej ilości kalorii w diecie wpływa negatywnie na nasze samopoczucie psychiczne. Wychodzenie z domu bez śniadania sprawia, że jesteśmy rozdrażnieni i podatni na stresujące sytuacje. Dla niedożywionego organizmu każda czynność wiąże się ze wzmożonym wysiłkiem. Brak energii powoduje również senność i apatię oraz nasila stany depresyjne.

Spadek odporności

Regularne pomijanie śniadań osłabia układ odpornościowy. Kiedy organizm nie otrzymuje odpowiednich składników, staje się podatny na infekcje. Przygotowując śniadanie, warto wykorzystać warzywa i owoce bogate w witaminę C (m.in. pietruszka, papryka czy pomarańcze). Wartościowe dla układu odpornościowego są również płatki owsiane, które zawierają beta-glukan stymulujący fagocyty, które wchłaniają bakterie i wirusy. W chłodne dni warto spożywać ciepłe śniadanie.

Zwiększone ryzyko zawału serca

Badania naukowe dowodzą, że osoby, które pomijają śniadania, znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka, jeśli chodzi o choroby serca oraz zawały. Regularne spożywanie śniadań jest bardzo ważne również u osób po przebytym zawale. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe zaburzają działanie układu sercowo-naczyniowego.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP, doz.pl, motywatordietetyczny.pl