Zamknij

Spożywanie białka roślinnego może wydłużyć życie człowieka

16.07.2020
Aktualizacja: 05.11.2020 16:01

Zespół naukowców z National Cancer Institute odkrył, że osoby starsze, które jedzą więcej białka roślinnego niż białka na bazie mięsa, żyją dłużej. Dowiedz się, co dokładnie należy jeść, aby wydłużyć sobie życie. 

Spożywanie białka roślinnego może wydłużyć życie człowieka
fot. Shutterstock
  • Badania pokazują, że spożycie białka roślinnego może wydłużyć życie człowieka.
  • Zamiana białka pochodzenia zwierzęcego na roślinną żywność białkową zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci eksperci ds. żywności i zdrowia starali się lepiej zrozumieć, które produkty są złe dla ludzi, a które dobre. Pod lupę wzięli przede wszystkim białko. 

Białko można znaleźć w czerwonym mięsie, wieprzowinie, kurczaku, owocach morza i jajach, ale też w pokarmach roślinnych, takich jak orzeszki ziemne, nasiona chia, tofu, brokuły i owies.

Naukowcy chcieli wiedzieć, czy jedzenie białka zwierzęcego w porównaniu z białkiem roślinnym ma wpływ na długość życia. Aby się dowiedzieć, uzyskali dostęp do danych z NIH-AARP Diet and Health Study, który skupia informację o diecie i zdrowiu na osoby w wieku od 50 do 71 lat w ciągu ostatnich 16 lat. W „JAMA Internal Medicine” opisane  zostały efekty badań naukowców. 

Przebadanych zostało 179 068 kobiet i 237 036 mężczyzn z kilku stanów i dwóch dużych miast, Detroit i Atlanta. Mediana wieku osób, które weszły do bazy danych, wynosiła 62. Skupione się informacje dietetyczne dla każdej z wymienionych przez nią osób, co pozwoliło badaczom zmierzyć, ile białka spożywali i czy było pochodzenia roślinnego czy zwierzęcego.

Odkryto również, że ci ludzie, mężczyźni lub kobiety, którzy spożywali więcej niż średnie ilości białka roślinnego, mieli o 5% niższą niż średnia śmiertelność. Odkryto również, że im więcej białek roślinnych zjadła osoba, tym dłużej żyje. Ciekawe jest też to, że ci, którzy zamienili zaledwie 3% białka pochodzenia zwierzęcego w swojej diecie na białka roślinne, wykazywali o 10% mniejsze ryzyko śmiertelności.

Naukowcy odkryli również, że zamiana białka pochodzenia zwierzęcego na roślinną żywność białkową doprowadziła do zmniejszenia chorób sercowo-naczyniowych. Zmiana zaledwie 3% takich białek spowodowała 11% redukcję zgonów związanych z chorobami układu krążenia u mężczyzn i 12% u kobiet.

Źródło: medicalxpress.com