Zamknij

Co się stanie, jeśli będziesz pić zieloną herbatę na noc?

10.11.2021
Aktualizacja: 10.11.2021 14:05
Zielona herbata na noc - czy to zdrowo?
fot. Shutterstock

Herbata należy do ulubionych napojów ludzi na całym świecie. Wśród różnych jej rodzajów szczególne miejsce zajmuje zielona herbata. Nic w tym dziwnego. Właśnie ten napar ma mnóstwo właściwości korzystnych dla zdrowia. Czy jest jakaś pora dnia, w której najlepiej pić zieloną herbatę? Okazuje się, że tak.

Szacunki mówią, że w 2021 roku ludzkość ma wypić 297 mld litrów herbaty. Dużą część tej liczby stanowić będzie zielona herbata. I bardzo dobrze, bo zielona herbata ma niezwykle korzystny wpływ na organizm. Nie tylko poprawia samopoczucie, ale ma też korzystny wpływ na zdrowie. Oczywiście można ją pić o każdej porze dnia, ale szczególnie korzystne może się okazać picie jej wieczorem.

Jakie działanie prozdrowotne ma zielona herbata?

Badania naukowe potwierdzają liczne działania prozdrowotne zielonej herbaty. Przede wszystkim ma silne właściwości antyoksydacyjne, dzięki obecności katechin. Picie jej może obniżać ryzyko wystąpienia niektórych chorób, a także wspomagać ich leczenie. Picie zielonej herbaty:

  • chroni przed wystąpieniem chorób układu sercowo-naczyniowego
  • zmniejsza ryzyko nowotworów, m.in. raka piersi, przełyku, jamy ustnej, wątroby, jelita grubego oraz endometrium
  • zapobiega chorobom neurodegeneracyjnym, w tym chorobie Alzheimera i Parkinsona
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób wątroby
  • wspomaga odchudzanie
  • zapobiega cukrzycy typu 2 oraz pomaga w leczeniu już istniejącej choroby
  • pobudza pracę mózgu
  • relaksuje i poprawia samopoczucie.

To naprawdę dobry pomysł, by ze względu na jej korzystne działanie włączyć do swojej diety zieloną herbatę.

Dlaczego picie zielonej herbaty na noc jest korzystne?

Choć prawdą jest, że żaden pokarm nie zdziała cudów, zwłaszcza że organizm każdego z nas jest nieco inny, to eksperci twierdzą, że picie naparu zielonej herbaty na noc może sprawić, że odniesiemy z tego sporo korzyści, a rano obudzimy się w dobrej kondycji. Bo również podczas snu organizm czerpie korzyści z picia tego napoju. Które z nich są najważniejsze?

  • Zapobiega starzeniu się skóry i leczy trądzik – sprawiają to antyutleniacze obecne w naparze oraz właściwości ściągające zielonej herbaty. Może ona być więc naturalną alternatywą dla chemicznych składników, jakie zawierają preparaty nakładane na skórę.
  • Pomaga spalać tłuszcz podczas snu – dzieje się tak dzięki temu, że zielona herbata przyspiesza metabolizm. To szczególnie ważne dla osób odchudzających się, które są na diecie.
  • Uspokaja i łagodzi niepokój – dzięki obecności antyoksydantów (katechin) wycisza aktywność układu nerwowego, w tym mózgu, dzięki czemu wieczorem łatwiej jest zasnąć. W przypadku kłopotów ze snem zieloną herbatę należy zaparzyć w specjalny sposób.

Jak parzyć zieloną herbatę na noc?

Aby właściwie korzystać z właściwości zielonej herbaty, warto wiedzieć, że można (i trzeba) ją parzyć więcej niż raz z tych samych liści – można z nich zrobić aż trzy napary. A także że pierwszy i kolejne różnią się swoim działaniem.

Przede wszystkim pierwsze parzenie zielonej herbaty daje napój o innym smaku niż kolejne – napar jest bardziej intensywny, poza tym ma działanie pobudzające (dzięki większej zawartości teiny). Drugi i trzeci napar zielonej herbaty natomiast działają relaksująco, bo z liści wydobywa się więcej cennych antyoksydantów.

Herbata z pierwszego parzenia jest idealna na rano. Natomiast na noc najlepiej więc wypić zieloną herbatę z drugiego lub trzeciego parzenia.

Pamiętaj też, by liści zielonej herbaty nie zalewać wrzątkiem – woda powinna mieć maksymalnie 90 st. Celsjusza. Czas parzenia to zaledwie 1-3 minuty.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.