Zamknij

Wybrano najzdrowszą dietę na 2022 rok. Co warto jeść?

10.01.2022 10:53
Zdrowa dieta
fot. Shutterstock

Ta dieta już piąty rok z rzędu wygrywa ranking najzdrowszych diet. Amerykański miesięcznik "U.S. News & World Report" opublikował wyniki plebiscytu na najzdrowsze diety 2022 roku. Sprawdź, jaki sposób odżywiania jest najzdrowszy. Które diety warto stosować w 2022 roku?

Dieta śródziemnomorska to najzdrowsza dieta 2022 roku. To, że ten sposób odżywiania jest najlepszy, potwierdzają wyniki poprzednich plebiscytów "U.S. News & World Report", w których również wygrywała dieta śródziemnomorska. 

Coroczny ranking tworzony jest przez 27 ekspertów od żywienia, otyłości, psychodietetyki, cukrzycy i chorób serca, którzy analizują poszczególne modele żywieniowe i przyznają im punkty. Na potrzeby najnowszego rankingu przeanalizowano 40 diet.

Specjaliści ocenili, czy analizowane diety są:

  • łatwe do stosowania;
  • pomagają w krótkotrwałej utracie wagi;
  • pomagają w długotrwałej utracie wagi;
  • zapewniają kompleksowe odżywianie;
  • są bezpieczne;
  • mogą zapobiegać cukrzycy i wspomagać chorych na cukrzycę;
  • mogą zapobiegać chorobom serca i wspomagać chorych na serce.

Które diety są najzdrowsze? Plebiscyt na 2022 rok

Już piąty rok z rzędu z największą liczbą uzyskanych punktów plebiscyt wygrała dieta śródziemnomorska.

Tuż za nią znalazła się dieta DASH ex aequo z dietą fleksitariańską.

Oto ranking 10 najzdrowszych diet:

Dieta śródziemnomorska — zasady

Dieta śródziemnomorska to jedna z najpopularniejszych diet na świecie. To nie "dieta cud", a dieta codzienna, dobra dla wszystkich — dorosłych, dzieci, osób zdrowych i chorujących na większość schorzeń.

Śródziemnomorski model odżywiania opiera się na prawidłowych nawykach żywieniowych, do których na pierwszym miejscu należy spożywanie zdrowych, roślinnych źródeł tłuszczu: oliwy z oliwek oraz orzechów.

Kolejną ważną zasadą diety śródziemnomorskiej jest spożywanie dużych ilości warzyw, owoców i nasion roślin strączkowych.

Ważne jest też spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, ryb, owoców i fermentowanych produktów mlecznych.

Chcesz odżywiać się zgodnie z zasadami diety sródziemnomorskiej?

  • unikaj produktów przetworzonych — wybieraj świeże owoce i warzywa, postaw na samodzielnie przygotowywane posiłki
  • unikaj czerwonego mięsa, jaj i soli — częściej spożywaj ryby
  • unikaj słodyczy i wyrobów cukierniczych
  • unikaj tłustych potraw
  • unikaj napojów słodzonych i gazowanych — pij dużo wody i naparów ziołowych

Źródło: wyborcza.pl; health.usnews.com