Zamknij

Ile litrów wody powinniśmy pić podczas upałów? Sprawdzamy, ile pić, żeby się nie odwodnić

21.06.2021 11:46
Woda w upalne dni. Ile powinniśmy pić litrów, żeby się nie odwodnić?
fot. SHUTTERSTOCK

Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości wody jest niezwykle ważne. Warto o tym pamiętać szczególnie w czasie upalnych dni, kiedy o wiele łatwiej o odwodnienie. Sprawdzamy, ile spożywać płynów podczas upałów.

Woda stanowi około 60% masy ludzkiego ciała. Jeśli zatem nie dostarczalibyśmy organizmowi płynów, przestałby funkcjonować. Choć bez jedzenia człowiek może przetrwać nawet około miesiąca, to bez wody nie wytrzyma dłużej niż kilka dni. Wówczas doszłoby do skrajnego odwodnienia organizmu, a co za tym idzie - ustałyby procesy życiowe. 

Ile wody dziennie powinno się pić?

Jeśli już wiemy, że woda pełni niezwykle istotną rolę w organizmie człowieka, to można przejść do pytania, ile litrów płynów powinniśmy spożywać dziennie. Nie ma jednak na to jednej poprawnej odpowiedzi. Wszystko zależy od kilku czynników. Według niektórych źródeł duże znaczenie ma wzrost. W skrócie - osoba, która ma nie więcej niż 165 cm, potrzebuje około 2 litrów płynów na dobę. Z kolei kto ma minimum 175 cm wzrostu, potrzebuje około 2,5 l dziennie.

Inne źródła natomiast podają, że w obliczaniu dziennego zapotrzebowania na płyny trzeba wziąć pod uwagę spożywane kalorie - na 1 spożytą kalorię, powinno się przyjąć 1 mililitr wody. Oznacza to, że jeśli w ciągu dnia spożywamy 2500 kalorii, powinniśmy wypijać około 2,5 litrów płynu.

Zgodnie z jeszcze innymi wytycznymi, należy pić minimum 0,03 litra wody dziennie na kilogram masy ciała. 

Nieważne, który sposób obliczenia jest nam bliższy, to wyniki są zazwyczaj podobne - dorosła osoba powinna przyjmować nie mniej niż 2 l płynów dziennie. Zapotrzebowanie na ilość płynów wzrasta oczywiście w niektórych sytuacjach. Przykładowo więcej powinny pić osoby, które chorują, m.in. na cukrzycę, ci, którzy uprawiają sport albo ciężko pracują fizycznie oraz gdy jest upalne lato. Ten ostatni czynnik rozwiniemy za chwilę. 

Co warte podkreślenia, o ile rzeczywiście należy dostarczać organizmowi około 1,5-2,5 l zwykłej wody dziennie, to już te dodatkowe 0,5-1 l płynów z innego źródła. Można na przykład zjeść owocową lub warzywną sałatkę, granat czy soczyste jabłko. Dobrym rozwiązaniem jest także talerz zupy na obiad.

Woda w upalne dni. Ile litrów powinniśmy pić, żeby się nie odwodnić?

Podczas upałów należy dostarczać organizmowi większą ilość płynów - w czasie gorących dni dobrze spożywać około 1 l płynów więcej niż normalnie. Dzięki temu będziemy się dobrze i zdrowo czuć oraz zapobiegniemy odwodnieniu. 

Oczywiście naszym głównym napojem podczas lata powinna być woda, ale nie należy rezygnować również z innych płynów. Świetnie sprawdzą się wspomniane już powyżej owoce czy warzywa.

Jednocześnie w czasie upałów powinniśmy zrezygnować z niektórych napojów. W gorące dni lepiej unikać m.in. kawy - kofeina zaburza równowagę elektrolitową, z organizmu wypłukuje magnez i potas, co zwiększa ryzyko zawału i udaru. Ponadto niewskazane są napoje energetyczne oraz alkohol.

Odwodnienie organizmu - objawy

Do odwodnienia dochodzi, gdy organizm traci więcej wody, niż pobiera. Wraz z wodą "uciekają" z organizmu także elektrolity, które są niezbędne do prawidłowego przebiegu większości funkcji życiowych.

Pierwszym symptomem, który powinien skłonić do reakcji, jest samo uczucie pragnienia. Zazwyczaj wtedy także rzadziej oddajemy mocz, który zaczyna mieć ciemnożółtą barwę. Nierzadko pojawia się również suchość śluzówek jamy ustnej i języka, wzdęty brzuch, brak apetytu i senność. Jeśli szybko nie uzupełnimy płynów, pojawią się znacznie poważniejsze objawy. Mogą to być: przyspieszenie akcji serca, gorączka, problemy z koncentracją, zaparcia, wzdęcia i kłopoty z trawieniem czy zmniejszenie napięcia gałek ocznych. 

W ekstremalnej sytuacji utrata wody może zagrażać życiu człowieka. Skrajne odwodnienie wywołuje drgawki, spadek ciśnienia tętniczego krwi w pozycji stojącej (hipotermia ortostatyczna) i utratę przytomności.

Dlatego tak ważne jest regularne nawadnianie organizmu i nielekceważenie uczucia pragnienia. Należy o tym pamiętać przez cały rok, a przede wszystkim podczas upałów, kiedy o wiele łatwiej o odwodnienie.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

RadioZET.pl/"Płyny są ważne" Urszula L Kwiatek/Upacjenta.pl/Prostozkranu.pl