Korzystanie z laptopa w łóżku może spowodować tycie!

14.07.2019
Aktualizacja: 14.07.2019 12:33
Wieczorne podjadanie

Lubisz położyć się w łóżku i włączyć swój ulubiony serial? A może nie potrafisz oderwać się od tableta kładąc się spać? Najnowsze badanie pokazuje, że może to przyczyniać się do otyłości i rozwoju cukrzycy typu 2! Sprawdź dlaczego.

Nowe badanie pokazuje, że zaledwie jedna godzina ekspozycji na niebieskie światło w nocy - rodzaj światła wytwarzanego przez ekrany naszych laptopów, komórek i tabletów - podnosi poziom glukozy we krwi i zwiększa spożycie cukru u samców szczurów. Badanie to, prowadzone przez Anayanci Masís-Vargas i współpracowników z Uniwersytetu w Strasburgu i Uniwersytetu w Amsterdamie, zostało zaprezentowane w tym tygodniu na dorocznej konferencji Towarzystwa Society for the Study of Ingestive Behavior (SSIB) w Utrechcie w Holandii. Zajmuje się ono badaniami naukowymi dotyczącymi spożycia żywności i płynów oraz związanych z tym procesów biologicznych, psychologicznych i społecznych.

Otyłość a przesiadywanie wieczorami przed laptopem - jak to działa?

Poprzednie badania wykazały silną korelację między otyłością a poziomem sztucznego światła w nocy. Duża część sztucznego światła, na które jesteśmy w obecnych czasach narażeni, pochodzi z lamp LED i ekranów LED, które emitują wysoki poziom niebieskiego światła. Komórki siatkówki oka są wrażliwe na to niebieskie światło i bezpośrednio przekazują informacje do obszarów mózgu, które regulują apetyt.

Co z tym wszystkim mają wspólnego szczury?

W swoim badaniu Masís-Vargas i jego współpracownicy, narażali nocą szczury na światło niebieskie. Następnie badacze mierzyli ich spożycie żywności oraz tolerancję glukozy kolejnego dnia. Co ważne, aby lepiej modelować ekspozycję na światło przez ludzi, szczury wykorzystane w tym badaniu były hodowane w trybie dziennym. Oznacza to, że tak jak ludzie były aktywne w dzień i spały w nocy, a nie na odwrót, tak jak typowe szczury laboratoryjne, które nie śpią w godzinach nocnych. Autorzy stwierdzili, że po zaledwie jednej godzinie nocnej ekspozycji na niebieskie światło, tolerancja glukozy była zmieniona u samców szczurów, co stanowiło znak ostrzegawczy przed cukrzycą typu 2.

Woda, cukier, a może smalec?

Aby zbadać, co dzieje się z kontrolą apetytu i wyborem pożywienia po ekspozycji na niebieskie światło w nocy, szczury miały możliwość wyboru między odżywczym pożywieniem (standardowe pożywienie dla gryzoni), wodą, smalcem i wodą z cukrem. Po ekspozycji na niebieskie światło zaobserwowano, że samce piły więcej cukru niż w noce, podczas których nie eksponowano ich na „światło komputera".

Wpływ niebieskiego światła na zachowania żywieniowe

Badania te wyraźnie pokazują, że wystawienie na działanie światła, zwłaszcza niebieskiego, w nocy jest destrukcyjne. Co więcej, użycie ekranu w nocy może zwiększyć naszą skłonność do jedzenia słodkich pokarmów i zakłócania naszej zdolności do przetwarzania tego cukru, zwłaszcza u mężczyzn. Chociaż szczury testowano po zaledwie jednej nocy ekspozycji na światło, z czasem może to prowadzić do przyrostu masy ciała i rozwoju cukrzycy.

Wpływ niebieskiego światła na sen i aktywność fizyczną

W innym badaniu, sprawdzono jak ostra nocna ekspozycja na niebieskie światło, wpływa na jakość / długość snu, motywację do ćwiczeń i odczuwany wysiłek podczas ćwiczeń następnego dnia. W losowym, krzyżowym badaniu podzielono pacjentów na 2 grupy. Czternastu uczestników przeczytało na godzinę przed snem książkę na iPadzie (światło niebieskie) lub książkę w formie papierowej (grupa kontrolna). Pomiędzy grupą narażoną na światło a grupą kontrolną stwierdzono różnice w postrzeganej jakości i długości snu oraz poziom wypoczęcia. Sugeruje to, że po jednej nocy korzystania z urządzeń elektronicznych możemy spać gorzej, a korzystanie z laptopa czy tableta może mieć negatywny wpływ na sen. Ekspozycja na światło niebieskie nie miała natomiast wpływu na motywację do ćwiczeń lub odczuwanie większego wysiłku podczas ćwiczeń następnego dnia.

Jaki jest z tego wniosek?

Ograniczenie czasu, który spędzamy przed ekranami w nocy i wieczorami, jest na razie najlepszym sposobem na ochronę przed szkodliwym działaniem niebieskiego światła. W razie konieczności wystawienia na działanie urządzeń w nocy, warto korzystać z aplikacji i funkcji trybu nocnego na urządzeniach, które sprawiają, że ekrany stają się bardziej pomarańczowe i mniej niebieskie lub używać filtrów filtrujących światło niebieskie.

Co robić gdy zgłodniejesz wieczorem?

Jednak co zrobić jeśli wieczorem czujesz nieodpartą ochotę na coś do jedzenia? Pamiętaj, że ostatni posiłek powinno się zjadać do 2 godzin przed snem. Jeśli jednak nie wytrzymasz, warto aby wybrana przekąska nie była kaloryczną bombą. Najlepiej zjeść wtedy jogurt naturalny z ziarnami, kanapkę z razowego pieczywa z twarogiem i dużą ilością warzyw lub po prostu warzywa pokrojone w paski. Napadowe objadanie można również zwalczyć jedząc regularnie w dzień. Dlatego pamiętaj o stałych godzinach posiłków.

Źródła:
1. Acute exposure to blue light at night impairs glucose tolerance, alters insulin secretion and increase sugar intake in a diurnal rodent. Anayanci Masís-Vargas, David Hicks, Andries Kalsbeek, Jorge Mendoza, Light, Vision and the Brain Team, Presented July 2019, Society for the Study of Ingestive Behavior, Utrecht, Netherlands.
2. Opperhuizen AL, Stenvers DJ, Jansen RD, Foppen E, Fliers E, Kalsbeek. Light at night acutely impairs glucose tolerance in a time-, intensity- and wavelength-dependent manner in rats. Diabetologia. 2017 Jul;60(7):1333-1343.