Warzywa i owoce w diecie. Oto główny powód, dlaczego jemy ich za mało

12.11.2019 17:19
Jak jeść więcej owoców i warzyw?
fot. Shutterstock

Warzyw i owoców powinniśmy jeść dużo i często. Co sprawia, że mimo zaleceń dietetyków, lekarzy, trenerów, tak trudno nam włączyć je do diety?

Warzywa i owoce w diecie

W nowych wynikach badań opublikowanych w „Nutrition Reviews” wskazano na kilka czynników przyczyniających się do ogólnokrajowego niewystarczającego spożycia owoców i warzyw, sugerując, że przyczyną tego zjawiska mogą być aspekty psychologiczne.

Autor badań dr David Benton, profesor psychologii, z Uniwersytetu w Swansea skomentował przytoczone wyniki: „Dzięki kampaniom prozdrowotnym, przekazywanie konsumentom wiedzy jest proste. Trudniejszą są zmiany zachowania. Mimo tego, że wiele osób zna zasadę 5 porcji, w praktyce dla wielu z nich trudnością jest przełożenie zdobytej wiedzy na realną zmianę nawyków żywieniowych, bo nie są na to mentalnie gotowi. Podstawą każdej zmiany jest wiara we własne możliwości”.

Dr Benton wskazuje na czynniki psychospołeczne, które wpływają na spożycie owoców i warzyw jako efekt poczucia własnych możliwości i wiedzy, że spożywanie tych produktów pozytywnie wpływa na stan zdrowia.

Wyjaśnia, że wewnętrzna motywacja częściej powoduje pozytywne zachowania zdrowotne niż motywacja zewnętrzna. „Kiedy badamy powody niewystarczającego spożycia owoców i warzyw, wiele osób wskazuje jako przyczynę bariery, takie jak np. czas przygotowania, dostępność czy cena warzyw i owoców. Jednak jak sugerują badania – nasze poczucie własnych możliwości, czyli nasze przekonanie, że możemy osiągnąć cel, jest decydującym czynnikiem w zwiększeniu konsumpcji owoców i warzyw” – dodaje dr Benton.

Potwierdzeniem są wyniki badania opublikowane w „Journal of Behavioural Medicine”, w których oceniano wpływ poczucia własnej skuteczności w utrwalaniu zachowań mających wpływ na wzrost spożycia owoców i warzyw. W przedmiotowym badaniu uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy – każdej z nich przekazano podstawową wiedzę z zakresu żywienia i zdrowia, z uwzględnieniem korzyści dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wynikających ze zwiększenia spożycia owoców i warzyw. Dodatkowo, jedna grupa miała wziąć również udział w programie koncentrującym się na skuteczności w działaniu – zadaniem w ramach programu było np. zaplanowanie, kiedy i gdzie badani będą spożywać warzywa i owoce. Wyniki badania pokazały, że grupa, która została zaangażowana dodatkowo w program, wykazywała większą skłonność do spożywania posiłków i faktycznie konsumowała większe ilości owoców i warzyw w porównaniu z grupą, która nie była zaangażowana w dodatkowe zadanie.

Jak włączyć do diety warzywa i owoce?

Dr Benton radzi, w jaki sposób zwiększyć skuteczność w poprawie stylu życia na bardziej zdrowy:

  • Wybieraj żywność, która nie sprawia ci trudności w konsumpcji. Spożywanie soku owocowego, w porównaniu do zjedzenia owocu, często wiąże się z poczuciem skuteczności w osiąganiu celu jakim jest wprowadzenie większej ilości warzyw i owoców do diety, np. ze względu na to, że otwarcie kartonu czy butelki nie stanowi bariery dla większości osób.
  • Planując codzienne menu, pamiętaj o uwzględnieniu minimum 5 porcji warzyw i owoców.
  • Szukaj posiłków, których jedzenie sprawi ci przyjemność i próbuj nowych dań, które ładnie wyglądają.
  • Licz swoje owocowo-warzywne porcje.

Źródło: Wprost

Przeczytaj: Starasz się o dziecko? Zobacz jak powinna wyglądać twoja dieta