Nawet jeden tłusty posiłek radykalnie obniża naszą koncentrację

14.05.2020
Aktualizacja: 14.05.2020 15:53
Produkty o wysokiej zawartości tłuszczy pogarszają koncentrację.
fot. Shutterstock

Najnowsze badania pokazują, że wystarczy jeden wysokotłuszczowy posiłek, aby nasza koncentracja się pogorszyła. Chodzi o produkty, które podnoszą cholesterol – mięso, sery, masło, olej palmowy, kokosowy, ser, tłuste mleko. „Możliwe, że kwasy tłuszczowe oddziałują bezpośrednio z mózgiem. To pokazuje siłę rozregulowania jelit” – skomentowała autorka badania.

  • Badania wskazują, że nawet jeden posiłek pełen tłuszczów nasyconych powoduje zmniejszenie koncentracji.
  • Osoby, które zmagają się z depresją, lękiem i jedzą posiłki o dużej zawartości tłuszczu, dodatkowo zakłócają swoją koncentrację i uwagę.

Brak czasu, pośpiech, stres powodują, że bardzo często sięgamy po niezdrowe posiłki o wysokiej zawartości tłuszczów. Tłuszcze nasycone podnoszą poziom "złego" cholesterolu – LDL, co może przyspieszać rozwój miażdżycy, zatorów, zespołów naczyniowych, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu. Dietetycy ostrzegają, że spożywania posiłków z nadmiarem tłuszczów zwierzęcych, może osłabić też koncentrację, uwagę  i zdrowie psychiczne.

Po śmieciowym jedzeniu nasza koncentracja jest gorsza

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie stanu Ohio, w których wzięło udział 51 kobiet, sprawdzono, czy tłuszcze nasycone wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Test polegał na ocenie uwagi i koncentracji kobiet po zjedzeniu dwóch rodzajów posiłków. Przekąski były tak skomponowane, aby naśladować zawartość dań typu fast food, takich jak podwójny Burger King z serem, czy też Big Mac i średnie frytki z McDonald's.

Najpierw uczestniczki badania zostały przebadane przy pomocy tzw. testu ciągłego wykonywania (CPT - ang. continuous performance test). Jest to jeden z rodzajów testów neuropsychologicznych badających stałą i selektywną uwagę danej osoby. Uczestnicy przez 10 minut wykonywali powtarzalne, nudne zadania, jednocześnie musieli utrzymać podobny poziom koncentracji przez pewien czas.

Po testach cała grupa zjadła posiłek składający się z jajek, herbatników, mięsa z indyka oraz sosu o wysokiej zawartości tłuszczów, przy czym część tych sosów była sporządzona na bazie tłuszczów nasyconych, a część przy użyciu oleju słonecznikowego. Po pięciu godzinach od posiłku kobiety ponownie przeszły test CPT, a po kilkunastu dniach powtórzono eksperyment.

Po zjedzeniu posiłku o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych, zdolność uczestniczek badania do utrzymania uwagi przez 10 minut zmniejszyła się średnio o 11%.

Badano także krew u kobiet będących na czczo, a także po zjedzeniu posiłku. – Chociaż to badanie nie pokazuje, co dzieje się w mózgu po zjedzeniu tłustego posiłku, to jednak sugeruje, że jedzenie pełne tłuszczów nasyconych może wywoływać stany zapalne w całym ciele, a nawet w mózgu. Kwasy tłuszczowe mogą również przekraczać barierę krew-mózg – powiedziała Annelise Madison, główna autorka badania.

– Możliwe, że kwasy tłuszczowe oddziałują bezpośrednio z mózgiem. To pokazuje siłę rozregulowania jelit – powiedziała.

Wyniki badań skomentował również Janice Kiecolt-Glaser, profesor psychiatrii i psychologii oraz dyrektor Instytutu Medycyny Behawioralnej Uniwersytetu Ohio. – Wiemy, że kiedy ludzie są bardziej zaniepokojeni, chętniej sięgają po nasycone tłuszczem posiłki niż po brokuły – powiedział. Twierdzi, że koncentracja może być jeszcze bardziej zaburzona u ludzi zestresowanych pandemią, którzy sięgają po tłuste potrawy z wygody.

W czasie domowej izolacji możemy w końcu zwrócić uwagę na to, jak się odżywiamy. Należy wprowadzić nawyki i się ich trzymać. Najważniejsze to:

  • planowanie posiłków,
  • regularne jedzenie, najlepiej co 3 godziny (5 posiłków),
  • kupowanie nisko przetworzonych produktów,
  • spożywanie owoców i warzyw,
  • ograniczanie smażonego mięsa w diecie.

Jeśli przestrzeganie zasad zdrowego żywienia okaże się wyjątkowo trudne – warto skorzystać z pomocy dietetyka, psychologa.

Źródła: American Journal of Clinical Nutritionmedicalxpress.com